Gå til innhold

Bra gitar til Doom metal

arch enemy

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har sett lenge etter en gitar som passer til musikk sjangeren Doom metal. men, det er veldig vanskelig å bestemme seg.

jeg har en ibanez rg 320pg, men det er tredmolo system på den, så jeg kan ikke stemme ned gitaren fra E tuning uten å må ta fram umbraco nøkkler.

Så , er det noen som vet om en gitar som ikke har tredmolo system, ser bra/tøff ut og har en bra ¨Doom Metal sound?¨

PS: er det noen som vet om et tablatur til ¨My dying bride - to remain tombless?¨

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg være veeldig forsiktig, for jeg har ikke så mye peiling på gitarer..

Men det som kan være viktig, tror jeg, er at strengene kan tunes ned et godt stykke. Slik jeg forstår det, er doom metal preget av dyp heavy dist'a gitarriff, ja?

Ellers vil vel gode rytmegitarer duge i massevis til doom metal, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg være veeldig forsiktig, for jeg har ikke så mye peiling på gitarer..

Men det som kan være viktig, tror jeg, er at strengene kan tunes ned et godt stykke. Slik jeg forstår det, er doom metal preget av dyp heavy dist'a gitarriff, ja?

Det har du helt rett i. :)

ikke så veldig mange soloer i doom metal.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i. :)

ikke så veldig mange soloer i doom metal.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert finne en tøff gitar fra BC Rich.

Ikke noe problem å stemme disse ned et par hakk (selv har jeg f.eks en Mockingbird med .011-.050-strenger stemt i C). Ikke er det tremolo på de fleste heller. Vær obs på at enkelte modeller er svært tunge.

Mockingbird (som Slash bruker i tillegg til sin Les Paul), Warlock (Kerry King, bl.a) og Warbeast (krysning av Beast og Warlock) er de mest kjente og brukte modellene.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Du kan sikkert finne en tøff gitar fra BC Rich.

Ikke noe problem å stemme disse ned et par hakk (selv har jeg f.eks en Mockingbird med .011-.050-strenger stemt i C). Ikke er det tremolo på de fleste heller. Vær obs på at enkelte modeller er svært tunge.

Mockingbird (som Slash bruker i tillegg til sin Les Paul), Warlock (Kerry King, bl.a) og Warbeast (krysning av Beast og Warlock) er de mest kjente og brukte modellene.

tja.. kanskje det, jeg har prøvd å spillt på en warloc før, og den var ganske god å spille på, litt uvant da...

jeg vurderte faktisk å kjøpe en warbeast før jeg fant ibanez...

da står valget mellom les paul og warbeast. noen som kan anbefale hvilket merke jeg bør satse på hvis jeg kjøper les paul (eller noe lignende)?

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha Les Paul-form er det for meg bare to aktuelle produsenter:

Det er Gibson selv (ikke Epiphone. Det blir litt som å hive et Porche 911-karosseri over en VW Beetle), og så er det ESP/LTD Eclipse. Helst EC-1000 - prisen på en sånn var 13k sist jeg sjekka.

Utrolig bra sammenligning!

*golfclap*

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha Les Paul-form er det for meg bare to aktuelle produsenter:

Det er Gibson selv (ikke Epiphone. Det blir litt som å hive et Porche 911-karosseri over en VW Beetle), og så er det ESP/LTD Eclipse. Helst EC-1000 - prisen på en sånn var 13k sist jeg sjekka.

hels en gitar som ikke koster ivertfall over 5k, det er ikke økonomisk forsvarlig å kjøpe en gitar til 13k.

bra sammenlikning. :)

takk for svar.

Endret av arch enemy
Lenke til kommentar

Hehe.

Her har du EC-1000 til under 9' - det er utstillingsmodell.

Her er EC-200 til 3500

Man skal jo helst ha EC-1000, men skjønner godt hvis du ikke vil legge så uhorvelig mye i en gitar.

Eventuelt kan du se om du finner denne noe sted:

670.jpg

Offisielt navn er BC Rich Mockingbird Body Art 2003 January Edition Firebreather (yeh, en skikkelig munnfull der).

(Tror ikke det er spesielt mange sånne i Norge, egentlig. Laget i 600 eksemplarer eller så, 300 for USA og 300 for Europa, så vidt jeg vet. Jeg har en :new_woot: )

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...