Gå til innhold

Hvor langt burde jeg gå i forbindelse med kjøp av grafikkort til 3 år gammel PC?


chokke

Anbefalte innlegg

Så.. Jeg har nå et Nvidia 8800 GTS som har gått dukken, og jeg har konkludert at med min tekniske ferdighet er det enkleste å enten kjøpe ny PC, eller nytt kort.

Jeg hadde ikke noe problem med ytelse i spill (annet enn Cryostasis og et par andre, men fullt levbart), så vil ikke bruke 7-12.000 på ny PC når jeg er fornøyd med det jeg har.

Så da er saken at jeg trenger et nytt kort, og lurer på hvor mye jeg burde investere i det for å komme litt over ytelsen til 8800 GTS uten at det blir totalt overkill iforhold til nåværende maskinvare:

Antec Performance One P182

Asus P5KC

Corsair HX620W

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Inno3D GeForce 8800 GTS 640 MB

Intel Core 2 Duo E6750

4 harddisker

 

En annen ting jeg ikke aner noe om, er om diverse kort faktisk passer i hovedkortet, som er min største bekymring. Legger merke til at ting bruker PCI-E 2.0, mens utifra hva jeg skjønner har jeg bare PCI-E 1.0 16x uten at det sier meg mye. I tillegg så er det begrenset plass i kabinettet, slik at jeg er usikker på hva som får plass eller ikke og om jeg har god nok strømforsyning til å faktisk kunne drive et kort. Eller om det kommer til kort (HAH!).

 

Så la oss se bortifra de fysiske sperrene for et kort, hvor langt bude jeg gå i investeringa mi? Holder et kort til 500,-? Eller må jeg enda lengre opp? Ser at GTX 460 er ganske populært, og prisen er høyst overkommelig. Men vil det være en skikkelig overkill slik at jeg vil tjene (ytelse kontra pris) på å kjøpe et mye billigere kort nå, og så heller investere i et (kanskje to) skikkelig kort når jeg oppgraderer (alt fra 2 til 12 måneder til)?

 

Kravet er vel minst en DVI-utgang, og gjerne HDMI da jeg kommer til å investere i en ny skjerm ganske snart (kanskje samtidig).

 

 

For å ta en liten oppsummering:

Tre år gammel PC, hvordan type kort burde jeg investere i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et GTX 460 kort blir ikke overkill i forhold til den hardware du har nå. Hovedkortet ditt støtter både DDR2 og DDR3 minne, så med mindre du skal ha en "super gaming" PC, så er ikke et GTX 460 kort å forakte. Ytelse i forhold til pris er sannsynligvis GTX 460 det beste kortet du får tak i nå.

 

Problemet er at hovedkortet ditt støtter ikke SLI, så et SLI oppsett kan du glemme. Da bør du satse på et Radeon HD 5850 kort som er litt dyrere enn GTX 460, men også litt bedre i noen spill. Dette kortet kan du bruke i Crossfire som hovedkortet ditt støtter.

 

Og hvis du vil, kan du spytte i noen kroner i 4 GB DDR3 RAM som vil hjelpe mye på spill ytelse. Men dette avhenger av hvor mye du vil bruke på en oppgradering av et system som ikke er helt nytt da. Og det avhenger også av når du tenker på å kjøpe nye komponenter eller PC.

 

Vær også klar over at CPU kan bli en flaskehals hvis du velger et "super" skjermkort, men jeg tror ikke dette vil skje med et GTX 460 eller et HD 5850 kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Neinei, det jeg mente var at den PC-en jeg har nå er bare midlertidig. Slik at jeg spytter inn et par kroner for et greit grafikkort som er tilsvarende eller bedre enn GTS 8800. Slik at når jeg bytter, så vil jeg bytte alt, og kjøpe et skitbillig grafikkort (eller kanskje til og med droppe det om det er mulig) å bruke denne som filserver.

Så hovedproblematikken ligger i om jeg får mer ut av å kjøpe et GTX 460 som jeg putter inn og bruker til jeg kjøper ny. Og når jeg kjøper ny, tar jeg med GTX 460-en inn i den nye og setter i SLI sammen med et annet (kraftigere) kort. Alternativet er å kjøpe et billigere kort, for eksempel et til 3-500 som blir stående i PC-en når denne gjøres om til filserver.

 

Jeg ser i prisguiden at det finnes mange utgaver av GTX 460, noen med 768 MB, andre med 1GB. Jeg vet at 'size isnt everything', men hva skiller de mange variantene der ute?

Hadde foretrukket et kort med minst en HDMI-utgang, og minst en DVI-utgang, men dette blir vel som å se etter en bil med koppholder :wee: .

 

Men hva med PCI-E 1.0 og 2.0 og x1 og x16, passer kortet mitt inn der om en tenker på disse tingene?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

La oss ta det siste først. Alle hovedkort og skjermkort er bakover kompitable, så det er ikke noe problem å sette et skjermkort med PCI-E 2.0 i et PCI-E slot som kun støtter 1.0. Alle skjermkort (og andre kort) som har PCI-E kontakt kan brukes i PCI-E spor x16, x8, x4 eller x1. Det er hastigheten på PCI-E bussen som angies med x16, x 8 etc.

 

Hvis du skal ha et skjermkort kun som midlertidig løsning, da er det litt vanskeligere å anbefale et skjermkort. Det kommer jo an på hvilken hovedkort du skal ha neste gang, noen HK støtter kun SLI, andre kun Crossfire og andre igjen både SLI og Crossfire. Mange hovedkort med Intel X58 chipset støtter både SLI og Crossfire, HK med Nvidia chipset kun SLI og HK med AMD chipset støtter kun Crossfire.

 

Du må også ha i tankene at ikke alle skjermkort kan brukes sammen i SLI eller Crossfire. Når det gjelder Nvidia kort er jeg litt på tynn is, men mener å tro at GTX 460 må pares med et annet GTX 460, samme med GTX 470 og GTX 480. Fabrikant har ikke noe å si, men GPU må være samme.

 

Når det gjelder ATI (AMD) Crossfire. der er det litt mer fleksibelt. Hvis jeg ikke tar helt feil, så kan et HD 5850 brukes sammen med HD 5870, og begge disse kan brukes sammen med et HD 5970.

 

På en annen side, hvis du ikke har hastverk, kan du kjøpe et billig kort nå, og så satse på AMD sine HD 6xxx kort som kommer på markedet om ikke så lenge.

 

Dette Asus HD 5450 kortet er billig, har DVI, VGA og HDMI utgang, men det er IKKE et spill kort. Derimot er det et kort som fint passer i en eventuell file server.

 

Forskjell på GTX 460 kortene er at noen har bedre kjølere enn andre, noen kommer med standard clock, andre lett overklokket og andre igjen kraftig overklokket. Det er jo klart bedre med 1 GB minne sammenlignet med 768 MB fordi mange spill krever kort med mye minne.

 

Men som sagt skal du ha et bra kort nå, så er GTX 460 noe av det beste du får tak i for 1500 - 1800 kr. Det kortet jeg linket til tidligere har 2 x DVI og mini-HDMI utgang. Følger med adapter for mini-HDMI utgangen.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så å stappe et nytt kort for PCI-E 2.0 i et 1.0 gir omtrent samme ytelse?

 

PCIe 2.0 motherboard slots are fully backward compatible with PCIe v1.x cards. PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.

 

Står det på Wikipedia, men har 1.0 så lav båndbredde at ytelse faller, eller vil den være god nok for GTX 460?

 

Og med midlertidig løsning tenker jeg på mer eller mindre tilsvarende kort iforhold til det jeg hadde (det vil si samme ytelse i spill), eller investere litt (GTX 460) som jeg kan ta med meg når jeg oppgraderer (igjen, kan ta sin tid - oppmot 12 mnd) og putte inn (kanskje sammen med et/to GTX 460 til), eller kjøpe et 'dårligere' kort enn 460-en og la det stå i maskinen når jeg kjøper ny. Rimelig sikker på at det blir Intel/Nvidia ved neste kjøp om ikke AMD/ATI kommer med noe kjemperevolusjonerende.

Og jeg må innrømme at jeg trodde SLI/CF var å bruke noe av regnekraften fra et sekundærkort og ha et primærkort, så det forklarer den misforståelsen :) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil merke noe stort ytelsestap hvis du setter et GTX 460 i et PCI-E 1.0 spor. I et PCI-E 1.0 x16 spor vil du få ca. 8 GB/s båndbredde, mens i et PCI-E 2.0 spor ca. 16 GB/s båndbredde. Jeg tviler på et GTX 460 kort greier å utnytte 8 GB/s båndbredden fullt ut, så hvis du planlegger å ta med det det skjermkortet til ny PCen, er GTX 460 et godt kjøp i dag.

 

Men som jeg sa, ATI/AMD kommer til å lansere HD 6xxx serien ganske snart, ryktene sier at de første kortene kommer i november en gang, mens det skjermkortet som vil bli HD 6870 kommer i første kvartal i 2011. Men dette er så langt rykter.

 

Uansett hva du gjør nå, så vil du trenge et skjermkort til når du kjøper ny PC hvis du skal beholde den PCen du har nå som file server. Vil du ha et kort som er lik eller litt bedre enn det 8800 GTS kortet, så er vel GTS 250 det nærmeste du kommer i ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil bli skuffet over det GTX 460 kortet. Jeg for min del fikk bakoversveis av hvor bra det kortet er i forhold til 2 x HD 4870 kort i Crossfire som jeg hadde tidligere. Kun 1 stk GTX 460 kort fikk 16600 poeng i 3DMark Vantage mens de 2 HD 4870 kortene fikk 17500 eller noe der omkring.

 

Og kortet er stillegående, ikke mye støy fra viftene på det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...