Gå til innhold

Linux til en HP-maskin fra 2001?

jonskja

Anbefalte innlegg

Har en Hp pavilion 9475 tror jeg det var. Det er fra 2001.

Originalt kjører dem Windows ME, men siden det er utdatert, lurte jeg på hvordan jeg skal få intallert linux eller noe ulovlig kopiert windows xp/7. har prøvd å intallere det nyeste linux: 10.09 eller noe sånt. Det funket ikke. Noen som har noen forslag? Skal bare bruke den til Office og nett, kanskje spotify.

Endret av cyclo
Tittel forbedret\
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da anbefaler jeg Linux Mint. På lik linje med Ubuntu krever det ikke så mye som Windows. Det er basert på Ubuntu (det jeg antar du prøvde). Pleier å være rimelig plug and play, siden du er ny Linux- bruker. Du kan også prøve Mint rett fra cd, det heter LiveCD. Det betyr at OS- et starter, men kjøres rett fra harddisken. Derfor går det veldig sent, men du slipper å ødelegge noe ;)

Lenke til kommentar

Ville ikke kjørt et fullverdig desktop-OS anno 2010 på en pc fra 2001. Hvilke specs har du på maskinen? Du kunne nok muligens prøvd Lubuntu, Damn Small Linux eller noe annet minimalistisk. Puppy Linux, kanskje.

Kan du komme med en litt bedre begrunnelse enn "det funket ikke"?

Lenke til kommentar

Bare skyte inn at når du starter en LiveCD så kjøres det fra CDen, ikke harddisken. :) Derav navnet.

Skriveleif ;) Takk for at du la merke til det...

Men har han noen alternativer? DSL er vel en smule komplisert og lite brukevennlig for en som antageligvis ikke har brukt Linux før? Dessuten er Mint ganske lett for systemet...

Lenke til kommentar

Bare skyte inn at når du starter en LiveCD så kjøres det fra CDen, ikke harddisken. :) Derav navnet.

Skriveleif ;) Takk for at du la merke til det...

Men har han noen alternativer? DSL er vel en smule komplisert og lite brukevennlig for en som antageligvis ikke har brukt Linux før? Dessuten er Mint ganske lett for systemet...

Pr i dag er Mint et lett OS. Har vel et minneforbruk på omtrent 240 mb etter boot. Husk at en PC fra 2001 neppe har mer enn 256 mb minne som standard, i tillegg til en svært svak og lite effektiv prosessor i forhold til i dagens. Da må man skjære ned på ressurskravene, og da forsvinner mye av brukervennligheten.

Lenke til kommentar

Joda, går nok greit det. Problemet er at all nyere programvare krever MYE mer minne enn programvare fra 2001. En vanlig nettleser trenger rundt 70 MB ved oppstart, openoffice bruker omtrent 30 mb før bruk etc. Så selv om installasjon av selve OS-et går greit er det mest sannsynlig når maskina skal brukes at problemene oppstår, uavhengig av OS. XP og Ubuntu krever omtrent like mye etter første oppstart.

Lenke til kommentar

1,4 GHz AMD Athlon

256 MB SDRAM

40 GB Ultra DMA-harddisk

CD-RW 12x8x32x

DVD-ROM 16x

-NVIDIA GeForce2 MX-200

-32 MB dedikert skjermminne

-TV ut

-Microsoft Windows Millennium edition

Skal prøve med mint nå, men MÅ det være en CD, eller kan det også gå med en DVD???

Skal prøve de forslagene som folk har kommet med nå, takk for hjelpen.

Hvordan blir det hvis jeg skal kjøre en ulovlig kopi av XP? Noen som har en guide?

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...