banansplitt™ Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) For å si det enkelt, jeg er ikke dum, jeg skal bare ikke satse på karriere som økonom, så her kommer et par spm. 1. Hittil i år har jeg tjent ca. 70.000kr uten å være helt sikker, da dette bare er et anslag. Jeg har hittil betalt 21% skatt. Jeg kommer til å tjene ca 21.000kr brutto i mnd resten av året. Er prosenten da alt for lav og bør jeg øke den? Isåfall til hvor mye slik at jeg går ca. i 0 men uten risioko for baksmell. 2. Jeg har akkurat motatt en betydelig sum i arvepenger. Jeg var i samme situasjon for noen år siden og det gikk fullstendig gælig. Jeg kan ikke ha store pengebeløp da jeg vil bruke det på tull uansett. Er det på noen måte mulig at noen, lignende f.eks. et overformynderi (selv om jeg er myndig) kan ta kontroll over pengene og benytte / investere / sette dem i riktig bank slik at det gagner meg på best mulig måte og at jeg på ingen måte kan bruke disse? Er det mulig juridisk å sperre tilgangen til pengene for meg helt frem til jeg når en viss alder? Og er dette dyrt? Endret 3. september 2010 av Points Lenke til kommentar
KS Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 1. Skatteprosent I alt en årsinntekt på ca 154.000 kr? Skatten blir da 27.790 kr i flg kalkulatoren til skatteetaten. Det gir en skatteprosent på 18% for året under ett. Du har til nå tjent 70.000 kr og betalt 21% skatt. Det gir i kroner et beløp på 14700. Resten av året antar du en inntekt på 84.000. På denne inntekten skal du betale (27790-14700=) 13.090, eller en skatteprosent på 15,6%. Søker du om å endre skattekortet kan du altså gå ned i skatt fra 21% til 15,6%. 2. Båndlegge formue. Jeg tviler. Det holder vel ikke for deg å sette pengene i et aksjefond? Mulig du kan finne investeringer som har en vis varighet før noe kan tas ut igjen. Men som regel fins det alltid en mulighet til å cashe ut likevel. BSU er en god spareform, men der har du også mulighet til å trekke ut beløpet hvis du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå