Gå til innhold

BK: Trym 1


per-erik

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er inne i 3 døgnet mitt med mitt nye 50mm 1.8 II som jeg fikk for en billig penge, og ønsker tilbakemeldinger på dette bilde.

blender 1.8

lukker 1/160

50 mm

tatt i JPG siden jeg glemte å sette kameraet i RAW.

Har skarpet det litt opp, og øket satureringen litt

fokuspunkt halveis inn på nesen(traff vist ikke øye)

 

 

På forhånd takk

 

P-E

post-218838-1283539560,3595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fine bilder. det andre er best. mer liv i krabaten :) prøv å gå lenger ned. samme nivå som bebisen. ca samme "regel" som ved blomsterbilder :)

 

Hei og takk for tilbakemeldingen. Den regelen du sikter til, er det å ha samme høyde som motivet?

edit: du hadde svart på det spørsmålet ser jeg nå..

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Kan vel si noen ord jeg også :ph34r:

 

Grunnen til at det første bildet ikke er heeeelt skarpt (dvs, skarpt nok til at det er veldig fint, men litt uskarpt for de virkelig kresne) er nok det at objektivet bør blendes ned til f/2.5 eller mindre blender (--> 2.8-3.5-4.0 osv) for optimal skarphet ifølge erfaringer jeg har lest andre har av dette objektivet.

(men det gjelder de fleste objektiv i lavere prisklasser)

 

Og ser av EXIF på det første bildet at du har mulighet til å bruke mindre blender uten at det skal bli bevegelsesuskarphet (1/160 leser jeg). Kunne sikkert mao prøvd 1/60 sek,1/100sek,1/125 sek uten at ISO må opp.

 

Ellers syns jeg bildet er virkelig "livat", herlig smil på Trym og virkelig noe å ha i albumet hans :thumbup:

 

Det andre bildet liker jeg enda bedre og her har du virkelig truffet med fokuset og komposisjonen er litt bedre, med armene til mor som nesten er symmetrisk i bakgrunnen og skaper bedre balanse i mine øyne.

 

Så min konklusjon er da at jeg vil anbefale deg å blende litt mer ned, da ofte de aller fleste objektiv ikke er på sitt skarpeste på størst åpning. Men samtidig at dette er to kjempefine bilder :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...