sameoldwall Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hey! Jeg har hørt et tips et sted at man burde bytte strenger på gitaren for en eller annen grunn. Og da lurer jeg på 2 ting, Hvor ofte burde jeg bytte strenger? og hva er forkjellen mellom mye brukt strenger, og nye? Håper på svar =) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Strengene blir med tiden slitt og mister intoneringen. Hvor ofte du bytter strenger avhenger av hvor mye du bruker gitaren. Har hørt på forumet folk som sier de bytter en gang i måneden. Selv bytter jeg 2-3 ganger året. Forskjellen er som sagt at de nye strengene har den korrekte intoneringen og er generelt "behageligere" å spille på. Om du aldri har byttet strenger før kan det være lurt å spørre noen som har gjort det før slik at du kan se på, eller du kan se noen instruksjonsvideoer på youtube. Du vil også merke at de nye strengene må du stemme mye den første tiden før de er i "vater" med gitaren. Lenke til kommentar
edge Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Bytter strenger når de som står på føles/høres slitne ut. Fortrinnsvis er det skitt som er problemet, rett og slett at strengene føles "ullne". I tillegg mister de mye "snap" og definisjon når noen uker har gått. Men det går mye på smak og behag, samt lydideal. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Mitt strengeskiftetriks: Skift strengene, stem gitaren en halvtone høyere enn normalt (F, A#, D#, G#, C, F), la stå over natten, stem normalt. Du vil se at etter å ha stått natten over vil gitaren mest sannsynlig ha droppet til D# istedetfor F (altså fra en halvtone over til en halvtone under). Da "setter" strengene seg oftere, hvertfall erfarer jeg det. Når det gjelder bytting av strenger, bytter man som forrige mann sier, når de føles skitne/slitt. Dessuten, hvis en streng ryker, bytter du alle 6 (kanskje selvfølgelig for de mer erfarne, men for nybegynnere kan det være fristende å bare bytte den som ryker) Jeg ligger nå på 1-3 ganger i året, avhengig av hvor mye jeg bruker gitaren(e). Blitt mye mindre spilling i det siste, så da blir det sjeldnere. Tidligere var det ofte 3-6 ganger i året, når man spilte på gitaren hvertfall 10 timer i uken. Endret 13. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå