Gå til innhold

[Løst]Bada vs Android - Er Android verd 1200 kr mer?

Simen1

34 stemmer

1. 1. Er Android verd 1200 kr mer enn Bada?

• Ja!
      23
    • Nei!
      8
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter telefon og to av modellene jeg kikker på har i mine øyne hovedforskjellen pris og programvare. Jeg vet det er flere tekniske forskjeller, men i mine øyne teller ikke disse nevneverdig. Det jeg vil vite er om Android er verd 1200 kr mer enn Bada hvis dere kan tenke dere at alt annet er likt.

Litt mer konkret er det Samsung S8500 Wave (Bada + Samsung apps) vs Samsung Galaxy S (Android 2.1 + Android market)

Er det nødvendig med hundretusner av apps? Jeg kommer jo neppe til å bruke mer enn 5 likevel.

På hvilke andre måter skiller disse programsystemene seg fra hverandre?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for snevert å si at forskjellen mellom disse kun er bada vs Android.

Kostnad forskjellen må man også regne med er hardware og brikkesett relatert , som:

3.3" Display <- vs -> 4" Display

1.5 GB system,390 MB user minne <- vs -> 8GB Minne, 512 MB RAM, 2GB ROM

Ingen DLNA <- vs -> DLNA

HSUPA 2Mbps <- vs -> HSUPA 5,76Mbps (Dog kun HSDPA brukes i No)

Annet:

Galaxy bedre standby tid i 2G/2G (marginalt)

Wave bedre talk time tid i 2G/3G (marginalt)

Processor Hummingbird brikkesettet A8 core 1Ghz i begge modeller

Edit:

Avstår derfor å stemme for sammenliknings grunnlaget er feil.

Skjerm størrelsen gir også mere ikon plass ( 3 rader kontra 4 rader )

post-35394-1283536179,5196_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er for snevert å si at forskjellen mellom disse kun er bada vs Android.

I mine øyne er programsystem og pris de eneste forskjellene av betydning.

Hvis dere klarer å forestille dere at kun programsystemet og pris er forskjellen, mener dere da at Android er verd 1200 kr mer?

Off topic:

Ulik skjermstørrelse har ikke så mye å si for meg når de har samme oppløsning

Minnemengden betyr ikke noe for meg siden jeg uansett vil bruke et 8-16 GB minnekort.

Mengden ram betyr ikke noe for meg ut over hastigheten til systemet som jeg oppfatter som likt

DLNA: Begge støtter det i følge prisguiden. Ikke at jeg kommer til å bruke det uansett.

Nedlastingshastighet er i begge tilfeller mer enn bra nok for web og kart.

Marginale forskjeller i batteritid er marginalt i begges favør så det nuller seg ut.

3 vs 4 rader spiller ingen rolle. Det er 10 hjemmeskjermer på begge og det er mer enn nok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I dine øyne er sammenlikningen kun basert på 1200,- og Bada vs Android.

Og du ber folk om å gi avstemming på dette.

Faktum er at telefonene er ulike i hw spec , og faktum er pris forskjellen ikke "KUN" kan tilskrives operativ system .

Blir som å sammenlikne epler og appelsiner.

Eller BMW 320 og 325.

Men for all del - Wave er en utmerket Telefon - gå for den du.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg begge disse systemene godt nok til å kunne gi min stemme, men om jeg skulle valgt mellom de to så hadde jeg garantert sett på hvilke programmer som er tilgjengelig på de forskjellige systemene. Har du alt du vil trenge på billigste telefonen er det jo ingen grunn til å betale ekstra, men om du er avhengig av å ha feks facebook eller et annet program du mener du kommer til å bruke i det daglige ville jeg latt det være en avgjørende faktor.

Jeg har nå hatt android telefon det siste året, og jeg ville aldri gått over til et system som ikke har de programmene eller tilsvarende programmer til det jeg bruker i det daglige.

Lenke til kommentar

Android er det beste mobil-OS-et av de jeg har prøvd (S60, WM, iOS, pluss diverse andre "dumtelefon"-OS), og jeg er blitt veldig glad i det hvertfall. Men har aldri prøvd Bada, og kan ikke si noe annet om det enn at det virker spennende. Et av plussene med Android fremfor Bada er jo muligheten for custom-ROMs, du kan legge inn akkurat den varianten av Android som måtte passe deg. Finner du ikke eksakt det du er ute etter? Da kan du jo prøve på å lage ditt eget ROM.

Men om Android er verdt 1200,- ekstra kommer jo helt ann på om Bada kan tilfredstille dine behov eller ikke. Hvis du klarer deg fint med de mulighetene Bada gir deg, så velger du selvfølgelig Wave, men om du føler at du vil ha mer enn det Bada kan tilby deg, og gjerne enda litt mer, så bør du heller vurdere Galaxy S.

Hva med andre Android-mobiler, er du åpen for det?

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker etter, jo mer sikker blir jeg på at jeg hadde valgt en modell med android om jeg var deg. Utvalget i apps er noe jeg ikke ville gått glipp av rett og slett. Det er godt mulig det finnes masse Bada-apps også, men det er ingenting sammenlignet med det som finnes til Android.

Lenke til kommentar
Hva med andre Android-mobiler, er du åpen for det?

Jeg har en lang liste med Android-telefoner jeg vurderte, men jeg har snevret ned utvalget til disse to pluss SE Xperia X10 mini, men den blir jo ganske annerledes så jeg valgte å ikke ta den med i sammenligningen her i tråden.

Uansett, så tror jeg at jeg har landet på en konklusjon siden førsteinnlegget ble skrevet. Det blir Wave. Android blir sikkert et stor savn i starten, men etter hvert regner jeg med at Samsung apps tar seg opp til brukbare høyder.

Bada virker spennende og bedre godt sydd sammen med TouchWis 3.0 enn det Android er. Det påstås at Bada har færre bugs enn med Android.

Det blir litt gambling med tilgang på app, men det skal jeg tåle for 1200 kr. Går det helt ad dunsas (liten sannsynlighet) så får jeg bare kjøpe meg en android-telefon når jeg går lei av Wave.

Men dere må for all del diskutere videre om Android vs Bada. Jeg følger interessert med også etter at Wave er bestilt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blir interressant å høre hvordan Wave'n er i bruk etter en liten måned. :)

Selv hadde jeg gått for en Android mobil, mest fordi jeg da har en reell mobil å teste mine egne apps mot, i stedet for en emulator.

Dog.. ble tilbudt en HTC Touch HD2 for en billig penge. Jeg ble nesten litt usikker en stund. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...