MrL Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Instalerte 2 nye ram brikker på PCen, og etter det har jeg ikke fått koblet til hverken internett eller det lokale nettverket. Antakligvis er det heller ikke innstillinger det er noe feil med da jeg reinstalerte windows og det var forsatt samme problem. Hva kan ha skjedd? Lenke til kommentar
War Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hvilken windows? Prøvd å legge inn chipsetdrivere/lan? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 sidne du har over 4000 posts så anntar jeg at du har litt teknisk ekspertise, så jeg tar kortversjonen: Vi må vite hvilken OS versjon du bruker + dump et screenshot av ipconfig til oss så vi kan skje hva som skjer (eller ikke skjer). -Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hvilken windows? Prøvd å legge inn chipsetdrivere/lan? sidne du har over 4000 posts så anntar jeg at du har litt teknisk ekspertise, så jeg tar kortversjonen: Vi må vite hvilken OS versjon du bruker + dump et screenshot av ipconfig til oss så vi kan skje hva som skjer (eller ikke skjer). -Stigma Har ikke oppdatert chipset nei, hovedkortet er et par år gammelt så finnes ikke nye drivere til dette. Dog dette har aldri vært et problem de siste 4 årene før i dag. Bruker Windows 7, her er et screen av det jeg antar du vil se(?) Endret 3. september 2010 av MrLG Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Korrekt. Det dette forteller oss er at du tilsynelatende har kotnakt mellom PCen of ruteren som den er koblet til. For å bekrefte dette, kjør kommando: ping 192.168.0.1 og se at du faktiks får svar. i så tilfelle så er ihvertfall nettverkskortet installert og i orden. Basert på dette så vil jeg nok tippe at den mest sansynlige feilen er at du har fått et brudd et sted i nettverket mellom den ruteren som PCen er koblet til og frem til internetttilkoblingen din - altså i så fall ikke et PC problem, hvilket også ville forklarte hvorfor det ikke rettet problemet ved å resintallere. Sjekk også om du får svar på disse kommandoene: ping www.vg.no og ping 195.88.55.16 og dump svarene til oss. Vi vil gjerne også vite kort fortalt hvordan PCen er koblet til nettet. Er det f.eks. PC-->ruter-->modemruter eller noe i den dur? Du trenger ikke beskrive alt i nettverket. Det holder med kjeden mellom PCen og internettforbindelsen. -Stigma Endret 3. september 2010 av Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Når jeg pinger 192.168.0.100 eller vg, får jeg opp feilmelding om at destination hos unreachable. Koblingen er slik: Telenormodem --> router --> switch --> PC Har også prøvd direkte fra router til PC uten resultater. Da jeg dog tok ut kablen fra switchen og prøvde den i en annen PC, fungerte det. Med andre ord er det et eller annet problem med PCen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Når jeg pinger 192.168.0.100 eller vg, får jeg opp feilmelding om at destination hos unreachable. Koblingen er slik: Telenormodem --> router --> switch --> PC Har også prøvd direkte fra router til PC uten resultater. Da jeg dog tok ut kablen fra switchen og prøvde den i en annen PC, fungerte det. Med andre ord er det et eller annet problem med PCen Ok, det var nyttig feilsøking å vite at det funker på den andre maskinen på samme kabel. Jeg så også noe merkeig her i det du sa, gitt at det ikke er en skrivefeil: Du sa ping til 192.168.0.100 ikke gav svar 192.168.0.100 er ikke den adressen jeg sa du skulle pinge, men 192.168.0.1 (ruterens IP adresse altså) 192.168.0.100 er din PC sin IP, men da er det enda mer merkelig at den ikke får svar pga. det skal den kunne gjøre helt uavhengig av om den er koblet til et nettverk i det hele tatt. Den skal få svar via loopback og bare "snu i døren" i nettverkskortet for å si det sånn. Basert på dette så ville jeg da i første omgang mistenkt at det er en software brannmur på PCen som blokkerer trafikken. Kan det stemme? har du noe brannmur, eller sikkerhetssoftware som også kanskje kan inkludere en brannmur installert? Windows brannmuren skal normalt ikke gjøre denne typen feil, men du kan jo disable den midertidig for å teste. Du kan teste ping mot 192.168.0.100 igjen for å teste om noe er endret siden vi har stadfestet at problemer lokalt på PCen. Avventer svar. -Stigma Endret 3. september 2010 av Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 På 192.186.0.100 fikk jeg opp: 4 x "Replay from 192.168.0.100: Destionation host unreachable" packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 På 192.186.0.1 fikk jeg opp samme. Har slått av alle brannmurer, fungerer forsatt ikke, og hvis det hadde vært innstilinger burde det fungert når jeg tok en fresh instalasjon på en ren partisjon Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) ok, jeg misforsto deg anngående IPadressen tidligere ser jeg. at svaret kommer fra 100 uansett hva du pinger er bare pga. det er ditt nettverkskort som klager på at den ikke får sendt det videre. Det er der det stopper med andre ord. Hvis du ikke har noe brannmur så må jeg si meg litt tom for ideer gitt symptomene du har. Dette er ihvertfall akkurat det man ville forvente ved et brannmurproblem. Jeg anntar det er mulig at nettverkskortet kan være defekt, men det er uvanlig at slike ting bare blir delvis defekt slik som dette. Kortet registrerer seg jo ihvertfall i windows og fungerer tilsynelatende i den sammenheng ihvertfall. Det er også relativt skjeldent at slike deler blir defekt over tid om de har fungert før, men det er jo ikke umulig. Om det var min PC som hadde denne problemstillingen så tror jeg mitt neste steg ville vært å teste med et av de gamle nettverkskortene jeg har til over om dette gav samme problemstilling. Det ville jo da i så fall bekreftet/utelukket om det er i selve kortet at feilen ligger, eller noe annet sted i maskinen. Jeg vet ikke om du har samme mulighet til å teste - men det er det eneste jeg kommer på i farten som vi ikke allerede har utelukket. Kansje noen andre kommer på noe mer som vi ikke har utelukket enda. Jeg skal oppdatere posten om jeg kommer på noe mer som er verdt å teste senere. EDIT: Ikke at jeg forventer å finne så mye - men om du kan ta et screenshot av egenskaper for nettverkskortet + nettverkskortet i enhetsbehandling så kanskje vi kan se noe galt der. SOm dette: -Stigma Endret 3. september 2010 av Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Hmm var et snodig problem dette ja. Tok ihvertfall et screen, spørs dog om det hjelper Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hmm var et snodig problem dette ja. Tok ihvertfall et screen, spørs dog om det hjelper Nei, jeg ser ingenting galt her. Windows ser ihvertfall kortet som om det var i orden, og du har alle protokollene osv. på plass som du skal ha (det hadde vi uanett sett fra ipconfig om ikke var tilfellet, men nå fikk vi nå dobbeltbekreftet det uansett). Dette utelukker selvfølgelig ikke at kortet kan være defekt, men det reduserer ihvertfall sansynligheten for det betydelig. Likevel så er det det neste jeg ville testet - i mangel på andre ting å utelukke. EDIT: du kan sjekke hvilke lys som lyser på selve nettverksporten (den fysiske på maskinen). Du vil normalt ha 2 dioder - orange og grønnt. det grønne bør lyse ved normalt bruk. Jeg regner med at det gjør det i dette tilfellet, men det er det eneste annet jeg kommer på verdt å sjekke akkurat nå. -Stigma Endret 3. september 2010 av Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Begge lysene lyser ja. Hmm, får nesten bare skaffe meg nytt nettverkskort da, evt hovedkort Lenke til kommentar
War Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hva med å boote på linux live cd for å sjekke der? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Trådstarter: kan du legge ved ett screenshot av "ipconfig /all"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå