Gå til innhold

Balisong(Butterfly knife). Lovlig i Norge?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste ønsket meg en Balisong å øve meg på å trikse med den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balisong_%28knife%29

Jeg lurer på hvor dette kan skaffes og om det i det hele tatt er lovlig i et kjipt lite land som Norge?

fant heller ingen bedre kategori å plassere tråden i.

edit:

Om det er ulovlig, finnes det noen "practise knife" verisjoner av den med uskarpt blad?

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg lurer litt på dette. For det er vel ikke ulovlig å ha kniv når man er på fisketur? Er det kun lov å ha på seg kniv så og så langt i fra vann/sjø da eller?

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at de også er ulovlige fordi de er lagd for å drepe. man kan så klart si man skal bruke de til brød eller renske fisken men når alt kommer til alt er de lagd ene og alene for å kunne kutte noen raskt og effektivt. KABOMTISH!"

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg mener at de faller innunder samme regel som sprettkniver, disse knivene har ingen bruksområder annet enn å drepe med så derfor er de forbudt. Jakt, fiske og lomme kniver er redskaper og derfor tilatt unntatt på offentlig sted. Unntaket er sermonielle kniver som f.eks pyntekniver til bunad som da er lov på offentlig sted hvis de bæres på en bunad.

Kan godt hende lovteksten ikke stemmer helt med ovenstående da jeg kun husker diskusjonen om sprettkniver fra jøtt lenge siden litt vagt baki skallen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe kunstig skille mellom vanlige kniver og kniver som er "redskaper" slik vidarkri fremlegger det. Hvorvidt det er lov å bære kniven kommer an på om man har et aktverdig formål som gjør det nødvendig. Stopper man på butikken før eller etter en jakttur så har man en saklig grunn for å gå med kniv. Jobber man i et yrke der kniven er en del av daglig virke så har man en saklig grunn for å ha den i beltet når man går offentlig. Å oppholde tradisjonene og pynte seg med kniv når man går i bunad vil også gå inn under aktverdig formål med knivbæringen.

Skillet går imellom kniver som er kjent for å være ekstra farlige når kniven blir brukt som våpen, og kniver som ikke har merkbare fordeler når det gjelder slikt bruk.

Det hjelper heller ikke med varianter som har sløvt blad, siden det strengt talt er en kniv så lenge bladet er av stål, og resten fungerer som en kniv.

Om trådstarter hadde giddet å ta seg bryet med å bruke søkefunksjonen hadde han funnet flere andre tråder om akkurat det samme.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har en kamerat som ble tiltalt og dømt for brudd på våpenloven fordi han hadde en balisongkniv i hjemmet sitt. Det kan sette en stopper for din adgang til å lovlig erverve våpen på et senere tidspunkt.

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det spiller ingen rolle dra til utlandet kjøp en butterfly knife skru den fra hverandre daer det helt lovlig

Hva er poenget med å eie en kniv plukket i deler? Jeg orker ikke å spekulere i om det er lov å ta med seg delene til en slik kniv til Norge, men du har uansett like lite lov til å eie den kniven om du tar delene til Norge og setter de sammen igjen.

Hvis du gårmed arbeids bukse på flyplassen tror jeg du kan ta med deg alle kniver!!

Ikke hvis du ferdes som passasjer. Du MÅ ha et aktverdig formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...