Gå til innhold

Webcam-anbefaling til skype med god Linuxstøtte?

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg kommer til å være en del bortreist i den nærmeste tiden, ønsker jeg meg et bra webcam for chatting med sambo etc. hjemme via Skype.

Kan noen her anbefale en webcam med bra bildekvalitet, lite kompakt og solid, og uproblematisk linuxstøtte?

--- Kyrre

Endret av cyclo
Tittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Da jeg kommer til å være en del bortreist i den nærmeste tiden, ønsker jeg meg et bra webcam for chatting med sambo etc. hjemme via Skype.

Kan noen her anbefale en webcam med bra bildekvalitet, lite kompakt og solid, og uproblematisk linuxstøtte?

--- Kyrre

Logitech HD Webcam C510 og Webcam Pro 9000 fungerer ut av boksen med siste Ubuntu. Sistnevnte har best bildekvalitet men er også dyrest, og er litt mer klumpete.

Dersom et webkamera har UVC støtte så skal det fungere med Linux slik jeg har forstått det(for å bli Windows 7 sertifisert må det ha UVC støtte, så se etter det:-)

Lenke til kommentar

Hei

--- Kyrre

Logitech HD Webcam C510 og Webcam Pro 9000 fungerer ut av boksen med siste Ubuntu. Sistnevnte har best bildekvalitet men er også dyrest, og er litt mer klumpete.

Dersom et webkamera har UVC støtte så skal det fungere med Linux slik jeg har forstått det(for å bli Windows 7 sertifisert må det ha UVC støtte, så se etter det:-)

Hei, takk for svar!

Begge disse ser interessante ut. Hvor stor forskjell er det egentlig i bidekvalitet? Den kompakte modellen der så jo veldig grei ut mtp. at den var sammenleggbar osv.

Ser at en del klager over at bildeprosesserings-programmet til pro-cam'et kun funker på windows, og at dette gir en del dårligere bilder. Stemmer det?

Er det noen problemer med Skype på Linux og webcam? Har kun brukt det med hodetelefoner og screen-sharing, aldri kamera - men har hatt nok av problemer med kombinasjonen EVO*, Linux, og webcams.

*: EVO er et Java-basert konferansesystem som brukes en del av oss partikkelfysikere. Æ blæ grrr...

Lenke til kommentar
Hei, takk for svar!

Begge disse ser interessante ut. Hvor stor forskjell er det egentlig i bidekvalitet? Den kompakte modellen der så jo veldig grei ut mtp. at den var sammenleggbar osv.

Ser at en del klager over at bildeprosesserings-programmet til pro-cam'et kun funker på windows, og at dette gir en del dårligere bilder. Stemmer det?

Er det noen problemer med Skype på Linux og webcam? Har kun brukt det med hodetelefoner og screen-sharing, aldri kamera - men har hatt nok av problemer med kombinasjonen EVO*, Linux, og webcams.

*: EVO er et Java-basert konferansesystem som brukes en del av oss partikkelfysikere. Æ blæ grrr...

Pro 9000 er en eldre modell(kanskje C910 er den nye?), ser den har falt mye i pris siden den kom. Sml. med C510 så har den emm. bedre bildekvalitet, den er mindre lysfølsom og gir et klarer bilde innendørs(blir noe mørkt og kontrastfylt med C510). C510 sliter en del med hvitbalansen når jeg bruker det med skype(som kan gi rare farger). Lydkvaliteten skal være den samme på begge via skype. Jeg liker bedre festeanordningen på C510, den er ikke så stor og klumpete.

Når det er sakt så er bildekvaliteten kanskje ikke så interessant når man skal bruke det over skype ol. som vil redusere det uansett(avhengig av nettverket).

Tror skype for Windows er bedre enn klienten for Mac & Linux(det er vel rimelig kjent), men det fungerer(opplever til tider at video fryser, slik at det må startes på nytt). Er vi heldig så vil webM prosjektet med tiden løse dette.

Når det gjelder (manglende) programvare; kameraet m. mikrofon virker straks jeg kobler det i, i motsetning til på Windows hvor du må laste ned en 120mb stor klump med drivere med tilhørende popups om registrering.. Har ikke sml. bildekvaliteten man får på Windows & Linux, kun slått fast at det man får på Linux er godt nok for skype ol.

Evo kjenner jeg ikke til, men har forsøkt Google sin nye plugin(videokvaliteten var svært dårlig).

Skulle jeg kjøpt på nytt ville jeg gått for Pro 9000(eller den nye versjonen).

Endret; Lite spørsmål, er det ikke mulig å bruke kameraet på mobilen som webcam på Linux? Ser det er mulig for Windows..

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Fikk C510'en, det funka rett ut av boksen - bare å plugge inn (Fedora13 med PulseAudio, som begynner å bli bra...), fyre opp skype etc., og det funka 100%.

Ellers så var det lite og kompakt, og ser ut til å være noe som kan overleve i duppeditt-lommen på sekken min i flere år - den medfølgende "kameraveska" hjelper godt med der. Festeannordningen så fin ut, uten at jeg har testet veldig mye. Eneste som irriterte meg med det mekaniske designet var at ledningen står 90° ut bak.

Bildekvaliteten er helt fin - i et relativt godt belyst (lysstoffrør) kontorlandskap så er både oppløsningen, fargene, og belysningen helt OK. Sikkert ikke velegnet for Spielbergs neste, men det er heller ikke mitt mål.

Kan prøve å komme med ytterligere erfaringer om noen uker...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan bekrefte at jeg er meget fornøyd med linux-støtte (100% plug og play - kan tom starte skype samtale, prate litt, plugge inn videokamera og skru det på). Bildekvaliteten er også bra (blir uansett drept av NAT'ing og SIO studentnett sin brannmur i ene enden...

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent nå, men microsoft lifecam hd cinema (Eller noe i den dur) fungerer utmerket i linux, og har bedre kvalitet enn logitech pro 9000. Den fungerer dog bedre til laptops siden den er litt vel "utzoomet" om den står noe særlig mer enn en halv meter unna. 9000 er litt mer "zoomet inn".

Lenke til kommentar

Kvaliteten er nok bra nok uansett på de kameraene som er listet over, så lenge lys etc. er bra nok. Hovedproblemet er vel fort vel NAT og båndbredde, som (i allefall for meg) ser ut til å kverke bildekvaliteten på det som kommer inn...

Om noen vet hvordan må konfigurere Skype med SiO studentbynett for å få det til å funke bra, så er det to fornøyde sjeler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...