Gå til innhold

Hvem har rett? Bilist eller syklist?

Kjet_FA

Anbefalte innlegg

Hei!

For en liten stund tilbake hadde jeg en uheldig situasjon med en medtrafikant, en bilist. Jeg syklet i sykkelfeltet i Michael Krohns gate (Bergen) mot Danmarksplass og hadde en fart på ca 30km/t. 50 meter før krysset hvor man kan svinge inn på Gyldenprisveien har jeg en taxi 10 meter foran meg. Så langt er det ingen problem. Men! Det viser seg at denne taxisjåføren plutselig skal inn på Gyldenprisveien.. Uten blinklys.. Det betyr at jeg må bråbremse fordi han krysset feltet mitt. Hva er da rett. Skal jeg som syklist vike for bilister i veibanen? En ting er at han ikke brukte blinklys. Er syklister og bilister likestilt i trafikken?

Hilsen

Forbrems

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikkreglene gjelder for begge. Du gjorde feil ved å kjøre forbi på på høyre side av bilen i et kryss, mens han unlot å blinke. Er vel ikke ulovlig slik du gjorde, men litt ugjennomtenkt i bytrafikk.

Du kom opp bakfra og tok igjen Taxien. Ikke lett å se en syklist da.

Min mening ut i fra hva du forteller og hvordan dette krysset ser ut (google streetview) er

at begge opptrådde uaktsomt.

Du bør tenke på at du lå i blindsonen til Taxien.

Lenke til kommentar

@ Glavalavala:

Han har full rett til å kjøre forbi taxien.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 12 d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Når taxien krysser ditt felt, får han vikeplikt for deg.

Edit: Med forbehold om at det kun gjelder f.eks. kollektivfelt :p

Endret av Troll-I-Hatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Glavalavala:

Han har full rett til å kjøre forbi taxien.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 12 d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Når taxien krysser ditt felt, får han vikeplikt for deg.

Edit: Med forbehold om at det kun gjelder f.eks. kollektivfelt :p

Godt å se den paragrafen..

Men samtidig så har Glavalavala et poeng med at jeg farer inn i blindsonen til taxien.

Nå liker jeg å ha tempo på sykkelen når jeg sykler, så kjørestilen min heller mer mot aggressiv enn normal.. Det var ihvertfall litt av et syn for jeg måtte klemme inn forbremsen så hardt at at bakhjulet lettet et par centimeter.. Menmen, fikk nå ut frustrasjonen min da.. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke alle bilister som er klar over denne trafikkregelen:

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

Syklister kan altså fritt velge om de vil kjøre forbi forankjørende på høyre side eller på venstre side. Unntatt hvis syklisten kjører forbi er en annen syklist, da skal forbikjøringen alltid skje på venstre side.

Hvis det er merket et separat sykkelfelt på stedet så har bilistene vikeplikt for syklistene som ferdes der. Det er kun ett spesialtilfelle der syklister har vikeplikt for alt og alle i veikryss, og det er hvis de krysser over fra et fortau til et annet via gangfeltet (sebrastripefeltet). Men det finnes unntak fra dette tilfellet også, hvis syklisten leier sykkelen over gangfeltet har bilistene vikeplikt, for ved leiing er syklisten å regne som en fotgjenger. Et annet unntak er hvis gangfeltet er lysregulert og det er grønn mann, også da har bilistene vikeplikt, også selv om syklisten sykler over i stedet for å leie sykkelen over.

Mange bilister er dessuten ikke klar over at hvis de i en inn-/utkjørsel krysser et fortau, en gang-/sykkelsti eller et sykkelfelt, så har de alltid vikeplikt for gående og syklende som ferdes der. Det er bl.a ikke lov å stanse tvers over fortauet, gang-/sykkelstien eller sykkelfeltet for å se om det er klart til å kjøre ut på veien. Eksepler på inn-/utkjørsler er fra/til butikker, kontorer, bakgårder, bensinstasjoner, bolighus og lignende.

I trådstarters tilfelle vil jeg derfor tro at drosjen ville fått skylda ved en ulykke, også selv om vedkommende brukte blinklys. Blinklys og ryggelys utløser ingen fritak fra vikepliktsreglene, slike signaler er bare varsel til andre trafikkanter om hva føreren har tenkt å gjøre.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Her mener jeg at bilisten har gjort flere feil:

1. Svinge uten å blinke.

2. Ikke sett i blindsone.

3. Bryte vikeplikten ved å krysse et annet kjørefelt (sykkelfeltet).

Det hadde blitt stryk, gitt :)

Jeg må ofte sykle forbi saktegående bilkø på sykkelfeltet. Når jeg kommer til kryss har jeg alltid fingrene klar ved bremsen. Altfor mange bruker ikke blinklys eller ser i blindsonen. For å gjøre meg selv mer synlig har jeg begynt å bruke lys om dagen. Bilene bruker jo lys, og de synes bedre. Så hvorfor ikke alle syklister også? Etter min mening burde det være påbudt for syklister. Bilister nå om dagen er blitt vant med at ett enkelt hvitt blinkende lys betyr syklist.

Lenke til kommentar

Man har ikke vikeplikt for syklister som krysser fra gang- og/eller sykkelvei, kun gående. Det har vært forslag om å legge inn vikeplikt også for syklister på vei over slike krysninger, men er ikke blitt gjort. Sitert trafikkregler §9:

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

Man har derimot vikeplikt, alltid, for syklister (og gående) som befinner seg på en vei en er på vei til å kjøre inn på, altså den som er først ut på veien har "forkjørsrett". Dette gjør seg veldig gjeldende der gang- og/eller sykkelvei krysser bilvei, og kjørende er på vei ut fra langsgående vei. Dersom syklisten kommer seg inn på veien først, så har vedkommende "forkjøsrett". Sitert fra trafikkregler §7;

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

Der sykkelfelt krysser vei som et kjørefelt, dvs. kjørende på vei over dette feltet får vikeplikt for sylende:

post-19072-1283965015,95_thumb.gif

Sitert fra trafikkregler §8:

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Dersom det ikke ser slik ut har alltid syklende i sykkelfeltet vikeplikt, med mindre skilting eller lysregulering sier noe annet (ref. vikeplikt ved feltskifte).

Sykkelfelt er definert som kjørefelt som følge av trafikkregler §1:

g) Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende.
Lenke til kommentar
Man har ikke vikeplikt for syklister som krysser fra gang- og/eller sykkelvei, kun gående. Det har vært forslag om å legge inn vikeplikt også for syklister på vei over slike krysninger, men er ikke blitt gjort. Sitert trafikkregler §9:
2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

Hmm. Noen bør kanskje gjøre Trygg trafikk og Syklistenes landsforening oppmerksom på at de bedriver vranglære.

Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler).
http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips
Sykler du på fortau, har du vikeplikt for andre kjørende når du sykler ned fra fortauet og ut i kjørebanen. Kjøretøy som kommer fra utkjørsler har vikeplikt for deg når du sykler på fortauet.
http://prospekt.reeltime.no/7/index.asp?o=123 (side 6).

Når det gjelder stans på fortau/gang-/sykkelvei (f.eks for å vente på at det blir klart på hovedveien), er trafikkreglene klare og tydelige:

§ 17. Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse

c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#17 Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...