confusus Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hmm Jeg lurte på Hvor mye Matte fortståelse jeg må ha for å begynne med C#? pga jeg tenker å gå ferdig læretiden min, og så Fag skole i Porgrammering, el datasikkerhet, med programmering, og så studere spill Programmering eller Spill Design...men jeg hører at jeg må være flink i matte? tenkete C# pga det de bruker på XNA for å lage xbox spill osv... Lenke til kommentar
aC Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) For å starte å skrive noen enkle programmer trenger du nok ikke mye matte, for å gjøre noe spennende må du kunne telle til 10 og skjønne begreper som +-*/. Datasikkerhet trenger man ikke spesielt mye matte der heller. Kommer da litt ann hva slags datasikkerhet du tenker på, men uansett ikke spesielt mye matte. Spillprogrammering trenger man matte, masse matte. Særlig innenfor feltet linær algebra (matriser, vektorer). EDIT: (dette under) Det er såklart forskjell på spillprogrammering, 3d tranfomasjoner bruker man ofte vektor matematikk, mens i 2d er ting endel enklere og det holder lenge med litt addisjon, subtraksjon. Endret 3. september 2010 av aC Lenke til kommentar
confusus Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 hmmm Vil jeg lære Matriser, vektorer hvis jeg begynner på den linjen?? men hva med spill design da? Lenke til kommentar
aC Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg vet desverre ikke noe om hvilke linjer du har tenkt på. Tenkte du på universitet/høyskole nivå? Jeg er desverre ikke sikker, sikkert noen andre her på forum'et som har gått på en av disse linjene Lenke til kommentar
confusus Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Jepp tenkte mest sansynlig Nith... OM 2 ÅR, men ja Jeg såg litt mer på det mye matta som jeg ikke har anelse på..., men Spilldesign er Java prog... hva om matte er med der? vet du noe om det? Endret 3. september 2010 av confusus Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg. Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger. Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det. Lenke til kommentar
confusus Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 ahhhh og ting blir enklerer liksom? så det er som å ha en kalkulator da... fint å ha matte, men ikke nødvendig? Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Har vel nesten null behov for matte i programmering, så fremt du ikke skal kode grafikk. Det meste av matte som foregår i programmering må vel være: for(int i=0;i<TALL;i++) Ellers må jeg innrømme at de siste 10 årene jeg har jobbet med helt vanlige winforms o.l. så har matte vært usedvanlig lite brukt. Lenke til kommentar
confusus Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Når du tenker Kode grafikk, tenker du liksom å lage en egen engin elller? el generellt i spill? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Generelt i spill. Lenke til kommentar
confusus Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 hmm ok takker så meget for all hjelp...fant en kul side som hadde laaaaaaang of fin video tutorials.... 3Dbuzz.com Lenke til kommentar
miXer Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg. Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger. Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det. Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg. Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger. Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det. Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året. Jeg går ingeniør på HiVE, og kravet var 3MX og 2FY for å komme inn. vet ikke hva det er i nye systemet dog. Men om det er viktig for selve programmeringen er en annen sak. Stort sett kommer du ALDRI borti integrasjon eller engang derivering når du driver med programmering. Du implementerer løsninger som noen allerede har funnet ut for deg. Matematikken er ikke det vanskelige i programmering, det er struktur og tankegang. Struktur er alfa omega for om løsningen din er god eller ikke, og stort sett det eneste som ikke allerede er funnet ut av 100%. Det som er vanskelig er å finne en løsning som er effektiv og skalerbar. Matematikken er ofte nærmest klipp og lim, eller enkel algebra. Endret 15. september 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
miXer Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg. Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger. Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det. Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året. Jeg går ingeniør på HiVE, og kravet var 3MX og 2FY for å komme inn. vet ikke hva det er i nye systemet dog. Men om det er viktig for selve programmeringen er en annen sak. Stort sett kommer du ALDRI borti integrasjon eller engang derivering når du driver med programmering. Du implementerer løsninger som noen allerede har funnet ut for deg. Matematikken er ikke det vanskelige i programmering, det er struktur og tankegang. Struktur er alfa omega for om løsningen din er god eller ikke, og stort sett det eneste som ikke allerede er funnet ut av 100%. Det som er vanskelig er å finne en løsning som er effektiv og skalerbar. Matematikken er ofte nærmest klipp og lim, eller enkel algebra. Helt enig i det, bare nevner det, at dersom du skal inn på programmeringslinjen til NITH må du ha R1. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ja, det stemmer Noen skoler tilbyr forkurs eller sommerkurs også for de som mangler dette. Lenke til kommentar
OleM80 Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Henger meg på det meste av det grusom sier. Programmering i seg selv trenger en ikke spesielt avansert matte til. Heller ikke grafikk da en finner cut/paste kode for det meste en trenger. Imidlertid MÅ en ha mattematikk for mange tekniske applikasjoner. Dette er grunnen til at f.eks. Siv.Ing studiet i datateknikk ved NTNU er såpass realfagsbasert. For min del(som siv.ing og utvikler) er faktisk matte fremdeles det punktet føler jeg burde kunnet mere. Dette er selvfølgelig svært avhengig av hva en jobber med, men jeg hadde slitt med de fleste oppgaver i min jobb uten en god forståelse for mattematikk. Jobber en med mange andre ting som web, typiske CRUD applikasjoner etc. er selvfølgelig ikke matte spesielt viktig. For å gjøre et langt svar litt enklere Du er ikke avhengig av matte direkte for å bli en god programmerer, men den er veldig nyttig for å løse de problemene programmet ditt faktisk skal gjøre for brukerne. For min del innebærer dette betydelig mattematikk samt domenekunnskaper innenfor det jeg jobber med. Programmeringspråket er bare verktøyet jeg løser problemene med. EDIT: Er du bare student grusom :!: Må si jeg er imponert over programmeringskunnskapene dine! Endret 15. september 2010 av OleM80 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg er straks ferdig med bachelor i datateknikk ja Lenke til kommentar
OleM80 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Send en PM om du tilfeldigvis skal til trønderhovedstaden og ikke får deg jobb Lenke til kommentar
confusus Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 WOW, hehe mye pratt her ser jeg ja jeg har 1 år igjen som lærling som ikt servicefagarbeider, mener jeg det heter, jeg kalle meg datamann haha, har bare 1 år vgs mate, hva det hva vet jeg ikke, og gikk ut 10klasse med 2 i matte, skjøner ikke selv hvordan jeg greide meg gjenom årene hmmm, sånn sommer kurs, førkurs, hvor finner man slik og kan jeg bare begynne på deT? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Trenger du å kunne noe særlig matte for å lære C#? Nei. Er det veldig nyttig til veldig mange formål (deriblant spillutvikling og datasikkerhet)? Ja absolutt. Med ferdig fagbrev så skal man kunne begynne rett på forkurs evt. påbygging, ja. Jeg gjorde iallefall det, og kjenner andre også som tok den veien. Men hvis du kun har hatt ett år med matte på VGS bør du belage deg på en del arbeid siden det er mye som skal læres på kort tid. Men det går greit om man er motivert for det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå