Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 finner ikke HDD v/inst.

Anbefalte innlegg

Som det går utifra tittelen så finner jeg ikke HDD'n min når jeg prøver å installere windows 7. Dette er en samsung spinpoint f3 1TB disk. Sjekket at den er koblet riktig (tror jeg ihvertfall). Den går inn i nr 1 av de blå sata kontaktene på hovedkortet mitt. Hovedkort - Gigabyte p55a-ud4p.

Koblet i sata strømforsyning og sata ledning. Trodde at W7 hadde egne drivere til HDD'r jeg og det står også i windows sine egne lister at den er godkjent av w7, med andre ord jeg skulle ikke behøve å laste ned drivere.

W7 mitt er av universitets typen, altså fått av universtitet jeg har lastet det ned på min bærebare og brent det ut som en .iso.

Håper noen har noen råd og tips om hvordan jeg kan løse dette problemet, ser også at flere har spurt om det samme men har ikke funnet noe som har hjulpet meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si det beklager... dette er en helt ny hdd og pcn er også helt ny ferdig bygd igår. Trenger dere alle specs ?

Den blir funnet i bios på port 1 som master. Så det skal ikke være noe problem. Det eneste gangen den ikke blir funnet er i windows installation...

Uansett, er det OS først sant og så drivere ... for har jo gigabyte driveren her også men trodde OS alltid skulle installeres først.

Den er jo da ikke testet på noen annen maskin men regner med den er i okei form ettersom jeg finner den i bios.. er det noen instillinger der jeg må stille på. IDE/ACHI/RAID. Det er jo ikke en IDE disk ettersom den bruker sata kontakt.

Lenke til kommentar

Du må nok laste inn driver under installeringen.

Enten om du stapper inn plata som fulgte med hovedkortet, og blar deg frem til rett mappe der, eller evt laster ned kun driveren du trenger fra produsenten av hovedkortet, og legger den på f.eks en minnepenn som du plugger inn når du kommer til valg av harddisk, og velger at du skal laste inn drivere.

Lenke til kommentar

Du må nok laste inn driver under installeringen.

Enten om du stapper inn plata som fulgte med hovedkortet, og blar deg frem til rett mappe der, eller evt laster ned kun driveren du trenger fra produsenten av hovedkortet, og legger den på f.eks en minnepenn som du plugger inn når du kommer til valg av harddisk, og velger at du skal laste inn drivere.

Ehm har prøvd å sette i plata når den spør om HDD'n. Det funker ikke altså gigabyte HK driverene. Da scanner den og finner ikke noe + at W7 pro 64 bit burde ha det som skal til for å finne den. Jeg har lest grundig igjennom flere tråder og også sett på microsoft sine hjemmesider. Tviler sterkt på at det er det som er problemet om jeg skal tro det som jeg har lest. Men verdt å sjekke ut om ingenting annet går får jeg gjøre det med en minnepenn.

@Balthier842 - det skal jeg sjekke ut nu!

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg en rar melding her. Som jeg ikke fikk igår første gang jeg har starta den idag.. btw det funker ikke å ha HD som første Boot, for da starter ikke CD'n.

Men som sagt meldingen, var ett eller anna med at this version only supports cd room and hard drives that bla bla bla.. Fikk ikke med meg resten for meldingen kom så fort .. Stod noe om Bus også. Detter pre launch av noe som helst altså i oppstarts fasen.

Okei virka som den loada inn harddisken og dvd leser enheten på den skjermen.. humz

Lenke til kommentar

Nei kjører opp w7 igjen nå og tester det ut. Lurer på om det funker nå for det stod at bios versjonen støtter det og det og så kom det noe Bus# og loading og da poppa den opp alle sata inngangene og leste hva som stod i hva før oppstart. Det hadde jeg ikke igår når jeg prøvde det. Kanskje den fikk avkjølt seg litt..

Prøver nå med CD-room first boot og HDD second boot og disabla resten av boot'sa.

Forresten kan det ha noe med valget av w7 versjon og :p type norsk engelsk? .. for den finner fortsatt ikke HDD'n .. fan

Lenke til kommentar

Har du en kompis med sata disker kan du jo prøve den på hans maskin, evt installere windows fra ham. Om enn kun for å se om den kommer opp i windows. Mulig du må prøve Control Panel -> Administrative Tools - Computer management - disk management for å finne disken. Altså hvis du prøver det på en annen maskin.

Lenke til kommentar

Ja kjipt om den er defekt ettersom jeg akkurat fikk den tilsendt i posten, og trodde ikke man fant den i biosen om den var defekt... og jeg har prøvd flere porter.. bah prøver med gigabyte cdn i nå altså hk driver cdn og ser om noe funker da om jeg velger GSATA og installer 64 bit ..

Lenke til kommentar

Kan være defekt harddisk men kan også være kabelen hvis noe er defekt. Har du en ekstra kabel du kan prøve? Evnt i en annen port også.

Du kan prøve å bytte SATA mode i BIOS fra AHCI til IDE også. Det hendte ihvertfall at det skulle til dersom ikke xp-installasjonen fant SATA-disken, selv om BIOS fant den. Windows 7 skal jo liksom ha type generic AHCI drivere men....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...