Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stabil og bra router for liten bedrift

Anbefalte innlegg

Hei! Vi trenger et nytt oppsett på vår veldig lange kjede av routere i en liten bedrift.

Vi har allerede et DLINK trådløst aksesspunkt, som virker stabilt og greit, men vi trenger da en ny router med ca. 8+ porter.

Jeg har ikke mye peiling på hva som er bra av routere om dagen, så ønsker noen som har litt peiling om å komme med forslag på routere. Her er noen stikkord:

• Stabilitet, stabilitet, stabilitet.
  • Kommer til å koble til 4 PC-er med kabel, 1 skriver med kabel, 3 trådløse PC-er/macer, 1 server med kabel, evt. flere maskiner etterhvert
  • Skal kunne kobles til en Billion ADSL modem
  • Overføringer lokalt bør gå fort

Kobling tenker jeg at da blir slik: Modem -> nye routeren -> trådløse accesspunktet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare sette på en GB switch på den eksisterende routeren dersom dere ellers er fornøyd med den ?

Jeg er enig med dette forslaget. Dersom du ikke har glemt å fortelle oss noe mer som du også trenger...

Altså om det trådløse nettverket fungerer fint og du ikke har behov for bedre rekkevidde eller N-standard hastighet, og ruteren ellers har den funksjonaliteten du trenger - så er en 8 ports gigabit switch egentig det som det høres ut som du trenger:

https://prisguiden.no/sok?sort=price&count=18&n=&order=asc&categoryId=262&price=&num[84][low]=1000&num[84][high]=10000&num[1166][low]=8&num[1166][high]=32

Der har du en liste over 1gigabit 8-ports switcher sortert ettr pris. Jeg vil i grunnen tro at alle disse vil fungere greit for deg. Switcher pleier ikke å ha i nærheten like høy sjanse for feil og problemre som rutere pga. de er mye enklere enheter tross alt. Den eneste av disse jeg personlig kan annbefale er 3com ruteren som ligger der på listen - men det er bare fordi det er den eneste på listen jeg har selv testet over mange mange år (uten en eneste feil). Det sagt så vil som sagt de fleste switcher nå være stabile, så du kan sikkert også velge en av de andre uten å forvente problemer.

Det finnes jo mye mer komplekse og dyre administrerte switcher og slikt også, men det høres ikke ut som du har noe spesiellt behov for det utifra din beskrivelse, så da er det heller ikke så mye poeng i å kaste unøvendig mye penger inn i det.

-Stigma

Vi har ikke helt tilliten til routeren vi bruker nå(den falt ut i dag), derfor ønsker vi ny. Og om vi hadde kjøpt en ekstra switch så ender vi jo opp med ennå en ekstra boks.

Jeg postet før denne meldingen kom opp, så da kan du se bortifra min melding. Jeg har ikke nok personlig erfaring av mange av de nyere modellene til å gi en personlig annbefaling av en helt spesifikk modell, men jeg vil si at om jeg skulle kjøpt noe nytt nå så hadde jeg sørget for at det var både N-standard trådløst nettverk og helst DD-WRT kompatabilitet. Muligheten til å kjøre DD-WRT eller Tomato på ruteren bidrar ikke bare til å øke stabiliteten på mange rutere, men gir også mye mye mer funksjonalitet enn selv de dyreste ruterene gjør. I en bedrifts-setting så kan fort slike avanserte funksjoner være veldig greit å ha muligheten for å sette opp.

Det eneste problemet jeg kan se er at om du insisterer på å ha 8 porter direkte på ruteren så vil du ha et meget snevert utvalg av rutere å velge mellom. Det er nesten ekslusivt bedriftsklasse rutere i de særdeles høytsvevende prisklassene som har slikt, og sånne ting selges nesten ikke av vanlige butikker en gang. De få som har det er også ofte så spesialiserte at de ikke har trådløst nettverk innebygget da de er ment modulære spesialenheter i veldig store/komplekse nettverk.

Jeg tror derfor at selv om du skal kjøpe ny ruter så vil du fort måtte enda opp med en ruter + switch likevel. Heldigvis koster dog ikke switcher særlig mye nå om dagen.

Hvis du likevel vil gå denne ruten så får vi håpe at noen kommer inom tråden som har bedre oversikt over ruterutstyr i denne klassen - slik som en administrator av et større bedriftsnettverk eller noe sånt. Det er godt mulig du må gå direkte til en nettverksprodusent for å få fatt i slikt utstyr.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Foreslår følgende oppsett.

- Billion modem (er det et routermodem så sett det i bridge for stabilitet)

- ASUS RT-N16 trådløsrouter. Denne har 4 ports Gigabit LAN og 11n trådløsnett.

Routeren tåler 300.000 samtlige forbindelser og har mye RAM (128MB) og brukbar CPU.

- Switch med Gigabit

--------------------------------------------------------------------------------------

Dropp dagens router og aksesspunkt.

ASUS RT-N16 støtter DD-WRT og Tomato firmware, dersom dere skulle ha bruk for utvidet funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Stabil Router ; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 , kanskje ikke mest imponerende specs, men dønn stabil.

Når det gjelder tungt belastede switcher så gjelder samme betrakning,det er ikke uten videre de med mest imponerende specs som pleier å ha best stabilitet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315249 f.eks. har pleid å fungere greit, selv om jeg ikke videre er begeistret for alt av netgear ting.

Regner med at tanken er å ha noe dønn stabilt, kontra å ha siste/beste specs siden lite firma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...