LostOblivion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hei, Jeg nylig til innkjøp av en Gigabyte X58 UD3R, og jeg synes at POST tar fryktelig lang tid?! Det tar nesten 40 sekunder fra jeg trykker på knappen til Windows starter. Jeg har følgende oppsett: - Gigabyte X58 UD3R - XFX Radeon HD 5870 - 2x 320 GB HDD - Caviar Green 2TB SATA - X25-M SSD 80GB - Core i7 6GB Kit 3x2GB - Core i7 Quad 93 Noen innspill? Endret 3. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Har du OSet på SSD? Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Sjekk BIOS-innstillinger. Slå av logo, pass på at SSD-en står som primær harddisk og at det skal bootes fra den (first boot device). Det utgjør stor forskjell! Aktiver Quick boot. Se f.eks. side 51 i manualen til kortet *klikke* Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Logo av SSD står som first boot device Quick boot aktivert Fortsatt tar nesten 40 sekunder å boote. :/ Bruker veldig lang tid på å liste opp HDDs i starten... Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Logo av SSD står som first boot device Quick boot aktivert Fortsatt tar nesten 40 sekunder å boote. :/ Bruker veldig lang tid på å liste opp HDDs i starten... Har du lest Tweak Guiden? Mange tips der om optimalisert boot. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Okei takk for svar, men det tar altså nesten 40 sekunder før BIOS overlater kontrollen til Windows...dvs det tar nesten 40 sekunder fra jeg trykker på knappen, til Windows 7-logoen vises. Når først Windows starter, er jeg inne på mindre enn 5 sekunder. Så poenget mitt er vel at det er noe rart med dette hovedkortet... Endret 3. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hei! Har selv et Gigabyte X58 UD5, dette er også veldig tregt før den i det hele tatt kommer til POST. Tar gjerne 15-20 sekunder før POST-screen dukker opp. Dette tror jeg er "by design", ikke noen måte å komme rundt dette såvidt jeg vet. Endret 3. september 2010 av WaRFaiR Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Urk, da blir det ikke Gigabyte ved neste oppgradering... Går litt mot poenget med SSD når hk bruker lang tid på å boote... Gammel PC: 10 sec POST + 50 sec Windows Ny PC: 40 sec POST + 5 sec Windows Var litt skuffende egentlig. Endret 3. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
Ketil_m Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Har du oppdatert BIOSen til den nyeste versjonen ? Mener å ha lest at dette fikser treg oppstart, fordi det er en feil i BIOS versjonen som kommer med kortet, er jo mye mulig at de leverer nyere kort med nyeste BIOS, men man vet aldri hvor lenge kortet du kjøpte har ligget på lager før du fikk det. Endret 10. september 2010 av Ketil_m Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Har akkurat samme problemet med nyeste BIOS, det er bare å ta en kaffekopp eller gjøre litt husarbeid mens man venter.... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Jeg må si meg helt enig med LostOblivion, madamen har hatt 2 Gigabye HK, og begge var noe så innerst inn i helv.... trege å boote, altså under Post. Begge hovedkortene er nå godt bevart i søppelforbrenningsanlegget, og jeg kommer aldri til å kjøpe Gigabyte igjen. Dessuten hendte at de nektet å starte, CMOS error hoppet opp titt og ofte uten grunn, ikke alt minnet ble telt opp riktig, etc, etc. Nei takk, jeg styrer utenom Gigabyte HK resten av det usle livet mitt. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det ser ut som problemet forsterkes med ATI skjermkort (som flere av oss har); http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2049947 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Skulle ikke forbause meg at det har med ATI skjermkort å gjøre fordi madamen har et HD 4870 kort. Uansett, skiftet fra det Gigabyte HK til et Maximus II Formula og PCen hennes booter raskt som fy nå. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg har dette hovedkortet i filserveren min og kan bekrefte at det tar ganske så lang tid å POST-e. Nå har jeg også tre ekstra diskkontrollere og en del disker, men vi snakker sannsynligvis i underkanten av et minutt før OS (Ubuntu Server) starter opp som blir gjort på under ti sekunder. (Intel X25-M) Det er uker mellom hver gang jeg omstarter maskinen, og da alltid fjernstyrt, så det er ikke noe problem for meg. Men til dere andre, hvorfor ikke benytte dere av S3/S4, sleep/hibernation? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Jeg har dette hovedkortet i filserveren min og kan bekrefte at det tar ganske så lang tid å POST-e. Nå har jeg også tre ekstra diskkontrollere og en del disker, men vi snakker sannsynligvis i underkanten av et minutt før OS (Ubuntu Server) starter opp som blir gjort på under ti sekunder. (Intel X25-M) Det er uker mellom hver gang jeg omstarter maskinen, og da alltid fjernstyrt, så det er ikke noe problem for meg. Men til dere andre, hvorfor ikke benytte dere av S3/S4, sleep/hibernation? Hva er det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Når du slår av OS-et ditt velger du "sleep" eller "hibernate" i stedet for "shutdown". Det kan være du må aktivere dette i "power settings" i kontrollpanelet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå