Drogin Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Jeg vet hvordan PATH variabelen funker. Det jeg lurer på er, i hvilken rekkefølge sjekkes de forskjellige directoriene? Det mest logiske er vel at det som nevnes først(lengst til venstre), er den første directorien som blir sjekka. Men er det sånn? Kan man gå utifra dette? Har vi feks PATH=/bin/:/home og det ligger en fil "a.out" både i bin og i home, og du skriver a.out i terminalen, blir da /bin/a.out kjørt, eller blir /home/.out kjørt? Eller kan man ikke vite hvem av disse som får prioritet? Endret 3. september 2010 av Drogin Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Såvidt jeg kan skjønne (utifra google og det jeg "husker" fra tidligere) så søkes det igjennom PATH fra venstre mot høyre. Det er jeg temmelig sikker på at du kan gå ut i fra. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det sjekkes fra venstre mot høyre, ja. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 I en Linux-bok jeg har, er det skrevet at å legge til current directory til PATH, introduserer litt sikkerhetsrisiko, da man kan lure bruker(eller root) til å kjøre "falske versjoner" av standardprogrammer. Jeg går utifra at de mener ved f.eks at en "hacker" plasseserer en ondsinnet kode i en fil kalt f.eks "ls", i en directory som root-brukeren har stor sansynlighet for å titte på? Men er dette noe problem da, så lenge man legger til current directory helt på slutten av PATH? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 PATH er ikke i seg selv noe sikkerhetsrisiko, men som du skriver så kan den unyttes til mye rart (igjen, det kan det meste i Linux). "hackere" kan ødelegge systemet ditt på mange måter, PATH er nok relativt trygt (skulle jeg ha laget et "virus" har jeg bundlet det med en .deb eller .rpm, "trykk her for å laste ned program/spill X for Linux" ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå