Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selge boligen med pant i

MrFalch

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på følgende. Kan noen svare blir jeg glad.

Har et pengekrav som er gått til utlegg, gjennom leiligheten vår, som vi eier. Min ideelle halvdel, der min kone eier den andre. Saken dreier seg om kjøp av annen bolig lenge før vi kjøpte denne, hvor jeg mener jeg er ubundet av avtalen. Saken er anket til høyesterett pga feil behandling i lagmannsretten. Panten er derfor urealiserbar enn så lenge. Dermed kan det klages skjønner jeg. Også fordi fruen aldri har fått noe varsel om panten, enda hun ifølge tvangsfullbyrdelsesloven skal ha dette.

Hva skjer med klagen og hvor skal vi sende den?

Vi vil veldig gjerne selge og flytte utenbys. Kan vi for eksempel selge boligen med garanti om at min halvdel av overskuddet ved salg vil bli stående på sperret konto til rettssaken er behandlet? De kan vel ikke fortsette å ha pant i boligen når det ikke er mere verdi å hente?

Vi snakker her om overskudd på kanskje rundt 250.000 totalt etter banklån er betalt. Det dekker likevel bare en liten del av kravet som det strides om.

De kan vel ikke tvinge oss til å bo her når vi av andre grunner ser det økonomisk vanskelig å bo her, bare fordi saken må avgjøres i rettssystemet først? Dersom vi tilbyr en slik avtale?

Håper på raskt svar hvis noen har peiling på temaet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...