Gå til innhold

Hund og baby


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en labrador på snart 7 år, og har hatt den i snart 5 år..

Snill og grei hund og lydig til en viss grad..

 

Snart skal kjerringen og jeg satse på barn i huset, og da lurer jeg på hvordan det blir med et lite spedbarn og en labrador...

Tenker da på hundehår, mulig astma for ungen etc..

Tenker også litt generelt hundehold vs baby..

 

Er litt usikker på om jeg kanskje tenker etterhvert på om jeg muligens må gi hunden bort.

 

Noen tanker rundt dette ?

Evnt linker til nettsider..

 

 

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en hund da jeg ble født, voken liten puddel.

 

Den ble veldig gira på å beskytte meg som liten baby, og passet alltid på hvem som holdt meg osv.

 

Men en dag kom den å glefset over hodet mitt, og traff akkurat dær man har bein i hodet (øverste del av hodet er ikke helt "lukket" når man er nesten nyfødt)

 

Jeg kunne dødt dær å da om hunden hadde truffet litt anneledes..

 

Dere burde kjenne hunden godt og passe på iallefall :)

Vår ble avlivet etter denne episoden..

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det er noen hindring å ha hund og baby. Jeg har vokst opp med Berner Sennenhunder, og det har aldri vært noe problem (annet enn at de løp meg overende da jeg skulle lære å gå, men det er egentlig bare morsomt).

 

Det viktigste er å lære hunden at den har plass under babyen på rangstigen. Det var i hvert fall foreldrene mine veldig nøye med da jeg ble født og de hadde en tre år gammel hanne i hus. Og det var aldri noe problem.

 

Ville sett om det er noen bøker om temaet. En hund er også et familiemedlem, og for meg virker det i hvert fall drøyt å skulle sette den bort fordi man skal øke på familien. Med mindre det er allergi i bildet eller at hunden har vist tendenser til agressivitet tidligere.

Lenke til kommentar

Vi har to hunder (på snart 2 år) og en baby på 4 måneder. Har aldri vært noe problem hos oss, vi har heller aldri jobbet med at de skal være under babyen på rangstigen.

 

Hundene lå mye på magen under svangerskapet og jeg tror de ble kjent alllerede da. ;) Mens jeg lå på sykehuset etter å ha født, så tok samboeren min med seg hjem en skjorte babyen hadde hatt på seg. Den fikk hundene snuse på og ha til vi kom hjem.

 

Det første vi gjorde da vi kom hjem fra sykheuset var å sette babyen (satt forstatt i bilstolen) på gulvet. Hundene kom å fikk snuse og hilse på. Hannhunden bjeffet litt for å se etter reaksjon, men vi gjorde ingenting for å kontrollere de på noen måte. Etter få minutter var babyen godtatt og det har vært null stress siden. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I utgangspunktet er det ingen grunn til å kvitte seg med hunden, mest sannsynlig vil hunden og barnet ha stor glede av hverandre.

 

Det dere bør passe på er å ikke la hunden være alene med spedbarnet, og vær oppmerksomme på hvordan hunden reagerer på barnet i starten. Det er også viktig at hunden får lov å "delta" når barnet kommer i hus, sjalusireaksjoner fra hunder skyldes vanligvis at de føler seg tilsidesatt av det nye familiemedlemmet, hvis de får mindre aktivisering og oppmerksomhet.

 

Når barnet blir større må dere også lære det å være snill med hunden, og dersom hunden har en fast soveplass bør dere lære barnet at når hunden går dit må den få være i fred, så den har ett "fristed" hvis barnet blir for masete.

 

Den eneste grunnen til å kvitte seg med hunden er dersom den begynner å bli aggresiv mot barnet. Isåfall bør den omplasseres til noen som er klar over dette, og ikke skal ha barn selv, eventuelt avlive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...