EspenFe Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hei. Er ikke så lenge jeg gikk til innkjøp av en ny gamer-pc og nå vil jeg overklokke. Er utrolig kjent med pc, men har slitt litt med stabiliteten i det siste, så jeg tenkte det var litt lurt med hjelp. Spesifikasjoner i datamaskinen: Asus P7P55D Intel i5 750 2.66GHz Corsair H50 (CPU-vannkjøling) Corsair 1333MHz (1600MHz OC)CL9 for Intel i5/i7 PowerColor Ati Radeon 5850 PCS+ Det jeg har gjort hittil mtp. overklokking er å øke frekvensen på RAM til 1600MHz. Det jeg trenger hjelp til er med multiplayeren og FSB + vCore etc. Noen som vet hvilken volt den skal ligge på stock? og hvordan jeg skal overklokke den? Hadde satt veldig stor pris på hjelp! Kan legge inn ett bilde av CPU-Z mtp. stepping: MVH EspenFe Lenke til kommentar
Blackey Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Kan gi deg noen kjappe tips: 1. Start med å deaktivere Intel Eist, C1E, Spread Spektrum og HyperThreading i BIOS. Hvis du ser noe som heter LLC kan du aktivere den. 2. Aldri start med å overklokke minnet først. Gjør heller det motsatte når du skal overklokke maskinen. Start med CPU, ved å øke blck frekvensen i BIOS. Når du øker denne så overklokker du også minnet. Derfor må du redusere multiplikasjonsfaktoren. Sett denne ned. La Uncore faktoren være 2x memory. 3. Ettersom du har en god CPU-kjøler kan du legge deg på rundt 3,6 Ghz med en gang ved å stille FSB. Husk at minnet/RAM skal underklokkes. Start maskinen på nytt, og kjør Prime95 i 30 min og følg med på temperaturene gjennom Realtemp eller CoreTemp. Hvis maskinen er ustabil, kan du øke Vvore (altså spenningen mot CPU) med 0,0125 volt eller 0,02 volt. Kjør Prime95 i 30 min til og se. Deretter kan du øke blck igjen slik at CPU blir overklokket ytterligere. Pass på minnefrekvensen, da du ønsker å utelukke at det er overklokket minne som fører til ustabilitet. 4. Hvis den fortsatt er ustabil, kan du prøve å gi litt mer volt til QPI/VTT, og vi snakker om de minste økningene BIOS støtter. Det samme gjelder for PLL. 5. Følg oppskriften i punkt 3 på nytt til du får ustabilitet. Husk at du ikke skal øke spenningen/volt for hver gang du øker blck. Bare litt når det blir ustabilt i Prime95. Overstig ikke en økning i Vcore med 0,1 volt før du har fått mer informasjon via denne tråden eller andre steder på nettet. Vær forsiktig med spenning/volt, da det er den som er farlig for maskinen. Har selv ingen erfaring med Core i5, men har forstått at det er stort sett likt et i7 system på 1366 sokkelen. 6. Når du har funnet den høyeste stabile clock kan du tenke på minnet igjen, og den beste totale løsningen for en god maskinclock. Men det er en annen god natt historie, som noen andre sikkert kan fortelle deg. Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Har prøvd noe fanteri nå. Prøvde først 200 x 20, altså 4GHz, men da fikk jeg error. Lurte på om det fungerer å ikke binde sammen CPU og minne? så det ikke klokker seg når jeg stiller opp CPU, hvis du forstår? skal prøve tipsene dine nå Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Når du øker BCLK, øker du frekvensen på både CPU og minne. Minnehastigheten kan du sette ned ved å justere "system memory multiplier (SPD)" Sett den så lavt at minnet ikke kjører over 1333MHz. Sett også "performance enhance" til standard. Du klarer neppe 4GHz uten å øke Vcore noe. På min 930 er den på 1.2375V og da er i tillegg Vdroop satt til enable. Den ser ut til å kjøre 3.9GHz (186*21) stabilt og kjernene ligger opptil 40C over romtemperaturen med en Corsair H50. Har også kjørt den på 4GHz, men da krasjet enten SW eller PC'en etter noen timer. Det kan ha sammenheng med at minne var satt til 1T, har ikke hatt tid til å teste etter at den ble redusert til 2T, som er i samsvar med spec. Det er kanskje litt friskt å satse på BCLK på 200 med en gang. Om du prøver 180 og setter minne under 1333MHz, så kan det være et greit sted å starte. Du kan sette Vcore til 1.20V eller 1.21V. Funker det, kan du øke BCLK med 5 og teste på nytt osv. Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Jeg finner ikke noen av det dere sier i BIOS. Har nesten vært innom alt, skal se nøyere på det når jeg kommer hjem. Akkurat nå er jeg på skolen så har ikke mulighet til å teste. Satte på Prime95 i 6 timer i natt, men pcen frøs seg. BCLK ligger på 190 og multiplayer ligger på 20. Da får jeg rundt 3.9GHz. Så dere anbefaler at jeg skal klokke ned minnet? Skal jeg øke frekvensen senere? Nå ligger den på 1520MHz, får den ikke høyere som sagt pga. at BCLK og MHz på minne er linked. Noen tips til å finne det i BIOS'en? Lenke til kommentar
Korka Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Klokk ned minnet, og sett på ekstra kjøling på prosessoren. Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hei igjen. Da har jeg vært å klokket litt igjen og kom fram til en stabil clock på 3.8GHz. Eksperimenterte med BIOS litt selv + kjøring av Prime95. Satt FSBen på 190 og mulitplier på 20x. Lurte på om noen kan hjelpe meg med minnet. Hvilke minnemoduler jeg har står i førsteposten. Jeg bruker optionen "D.O.C.P" når jeg skal stille på innstillinger i BIOS og akkurat nå ligger minnet mitt på 1.7V med 1520MHz. Noen som vet hvordan jeg kan øke denne UTEN å øke Hertzen på CPUen? Endret 3. september 2010 av EspenFe Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Du kan endre memory multiplier fra 8 til 10, men da vil minnet ditt kjøre på 1900MHz. Du bør også være forsiktig med spenningen til rammen. Den bør ikke være over 1.65V. Lenke til kommentar
doink Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Det høres ut som du er veldig opptatt av å overclocke ram'en. Jeg tenkte det kunne være verdt å nevne at det er veldig lite ytelsesforbedring å presse clocken høyest mulig på den. Om den er stabil slik den er nå, så ville jeg heller prøvd å få timingsene tightere. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Å klokke rammen gir jo ingen ytelsesforbedringer i det hele tatt... Eneste det går ut over er minnebrikkenes timings. Så det du tjener i MHz, taper du kraftig på tilgangstidene. Du har sikkert sett en rekke med tall til rambrikker: CL 8-8-8-24 eller tilsvarende. Disse verdiene øker når frekvensen på rammen øker. Og det er meget dumt for ytelsen Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Har ingen erfaring med å klokke RAM, unntatt å stille på MHz. Så tror jeg holder meg unne det, fordi timingsene på brikkene er jeg grønn på. Har en stabil clock nå på 3.8GHz med 1.23V og må si meg fornøyd med det. Til han over her som sier at RAM-brikkene skal IKKE over 1.65V, brikkene mine skal stå på 1.65V uten noe form for overklokking. Lenke til kommentar
doink Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 1.65V på rammen er det høyeste du kan få som jeg vet om på ram brikker idag. Og ja, den volten bruker du ved høyeste hastighet ram brikken er laget for uten overclocking. Du kan deriomot om brikkene kjører på lavere enn stock speed, bruke lavere volt. Som han sier, 1.65 er i utgangspunktet det høyeste du bør bruke, både uten og med overclocking. Dette netopp for det er ikke ram brikken som nødvendigvis ikke tåler dette, men systemet ditt. 1.65 er allerede godt over hva som er anbefalt for slike system. Jeg vil anbefale og ikke gå over 1.65V på dem om du ikke har en veldig god grunn og/eller vet veldig godt hva du gjør. Husk at målet er lavest mulig volt på alle komponenter og samtidig ha et stabilt system på den clocken du har som mål. Lenke til kommentar
Blackey Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Sett ikke spenningen over 1.65 volt hvis du ikke akspterer risikoen for at prosessoren din blir ødelagt. 1.70 er for mye. Glem alt det styret med overklokking av RAM. For å vurdere om klokken på minnebrikkene er stabil, må du kjøre MemTest86. Det er det andre som er viktig i ha boks først. Hvor lenge kjørte du Prime95, og hvilke innstillinger brukte du? Prime 95 bør kjøre i minst 6 timer for å konkludere med at systemet er stabilt. Mange kjører i 24 timer eller mer. Man bruker kun 30 min i overklokkingsprosessen da man baserer seg på eliminasjonsmetoden for å spare tid. Lenke til kommentar
otl Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Har ingen erfaring med å klokke RAM, unntatt å stille på MHz. Så tror jeg holder meg unne det, fordi timingsene på brikkene er jeg grønn på. Har en stabil clock nå på 3.8GHz med 1.23V og må si meg fornøyd med det. Til han over her som sier at RAM-brikkene skal IKKE over 1.65V, brikkene mine skal stå på 1.65V uten noe form for overklokking. Hvilken tempratur får du under p95/IBT på 3.8ghz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå