Gå til innhold

Switche fra PC til Mac... noen spørsmål

Griffin

Anbefalte innlegg

God aften,

Før sist helg så hadde jeg hatt 3 minutter erfaring med en stasjonær Mac for 5-6 år siden. Ellers så begrenser Mac erfaringen seg til å lese noen fanbois kriger på itavisen.

Jeg har hatt PC siden 286-dagene og har bygget ett utall PC'er til meg selv (og noen andre) samt drevet litt vedlikehold og annen hjelp til noen litt mer hjelpesløse... så Windows er temmelig kjent terreng.

Mitt store lidenskap her i livet er musikk... jeg har ett lite musikk studio her hjemme.

Dessverre så medfører min dagjobb at jeg reiser en del... så det blir en del kvelder på hoteller nå og da, samt ventetider offshore fra tid til annen. Dette gjør at jeg har mye tid til overs til å jobbe litt med musikken... men uten at jeg har en bærbar datamaskin med de riktige programmene på, så fungerer dette dårlig.

Jeg kan bygge gode, stabile, trygge og kraftige PC'er, men laptop'er er en annen historie... og det å kjøpe ferdigpakker er bare selvpining. Gudene vet hvor mye jeg har hjulpet Kona med laptop'ene hennes...

Så da tenkte jeg på Mac... nærmere bestemt MacBook Pro 17"... 13" til kona (hun vil ha en liten datamaskin)

De siste dagene har jeg googlet til den store gullmedaljen og funnet mange gode, svært elegante løsninger på diverse... så jeg er litt tent.

Men det er noen spørsmål som står ubesvart... som de på Eplehuset i Stavanger ikke helt kunne svare på heller. Så da prøver jeg her. Beklager om det finnes noen svar på dette i forumet, men jeg fant ikke noe.

1. Vil det ha noen hensikt med en SSD disk til min hustru som kommer bruke den til MS Office 2008, internett og bilderedigering? Tenker da mest på varmeutvikling, støy, batteritid og arbeidshastighet.

2. Vil det ha noen hensikt med en SSD disk for mitt vedkommende som kommer til å evt. kjøre den som en studio maskin. Lyd kommer gjennom Firewire fra eksternt lydkort eller via USB fra midi keyboard. Tenker da selvsagt også på varmeutvikling, støy, batteritid og arbeidshastighet... men enda viktigere er latency.

3. I 17" så står det en 2.53GHz i5 CPU. Vil dette være mer enn nok til å bruke den som musikkproduksjon, eller vil jeg merke en reel forskjell i å oppgradere til 2.66GHz i7? Jeg kommer til å kjøre en del VST plugins, og jeg kjører programmet Cubase 5 (dvs. jeg kjører Cubase 4 nå, men kommer til å oppgradere til 5).

4. Når jeg jobber med musikk... mastering, VST plugins, playback under recording osv... vil Mac'en nyttiggjøre seg av mer enn 4GB RAM, eller er dette bare teoretisk?

5. Trenger jeg gjøre noen "special" grep som å installere noe spesiell programvare for å formatere en ekstern harddisk til FAT32 slik som jeg må på i Windows dersom jeg ønsker dette?

6. Jeg har forstått det slik at Time Capsule er en harddisk og router i ett. Denne er vel best å ha i HFS+ da denne jobber godt som backup med MacBook. Jeg regner med den kan kjøre backup på to MacBook'er like godt som en så sant det er plass?

7. Time Capsule kan tilkoples en ekstern harddisk via USB. Denne kan jeg f.eks. ha i FAT32 og la den være felles for både OSX og Windows maskiner?

Håper dere kan hjelpe med disse svarene...

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(1) Ekstrem forskjell i arbeidshastighet. Det som tar lang tid tar selvsagt fortsatt tid, men å åpne programmer etc skjer helt umiddelbart. Begrenset betydning for resten av områdene du nevner.

(2, 3) Har ikke nok erfaring med dette til å si noe bastant.

(4) Hvis programmet er skrevet i 64 bit skal da mer enn 4GB brukes?

(5) Standardformater tilgjengelig i Disk Utility vedlagt. Kan ikke se at du skal få noen problemer der.

(6) Kan kjøre backup på flere maskiner, ja.

(7) Vet ikke noen enkel måte å få til dette.

post-139385-1283462044,1309_thumb.png

Lenke til kommentar

svarer bare på 6&7 fordi er lat om natta;

Bruk Time capsule til både windows og osx, time capsule fungerer fint under windows også som filserver, u name it, bare ikke bruk hele time capsule harddisken til backups.

Bare si til capsule, at den sletter den gamle backupen av OSet hver gang den tar en ny, hvis ikke får du 100 vis av backuper langt tilbake.

Og hvorfor må harddisken være fat 32, så vidt jeg vet, så fikk da osx, read/write support for ntfs en tid tilbake. finnes da programmer som formaterer til ntfs i osx.

Når det gjelder ssd, så gir det bedre ytelse, åpning av programmer, lagring, ekspotering, genrell multitasking egentlig. Så bilde redigering til kona vil få nytte av det, og sikkert du og med ekspotering/impotering av lyd filer og slike ting.

Dog i en MBP, så er det ikke HDD som akkurat blir varmest, husk at de i5/i7 cpuene i nåværende mbp blir satan så varm, 80-90 grader, så en ssd vil ikke ha noen forbedring på varme utvikling, batteritid, kanskje litt på støy, men minimalt. Er ingen knitring på mbp hdene, så en ssd vil ikke være mer stille enn en vanlig hdd.

Er du nogenlunde kjent rundt en datamaskin, anbefaler jeg momentus xt, det er hdd & ssd hybrid. koster 1000 lap og er ikke vanskelig å installere hvis du har litt peil. Du får godt med lagring (500gb) og en ssd partisjon på 4gb.

Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt en SSD til kona helt enda. Det vil være fordelsmessig for bilderedigering, sure, men jeg tipper at hun ikke gjør noe mer avansert enn å fjerne røde øyne, stille på kontrasten og slikt?

Alt det kan man gjøre i iPhoto, og det vil ikke være noen ytelsesproblemer. For tiden er prisen på SSD kontra lagringskapasiteten såpass dårlig at det blir lite "bang for the bucks", så jeg ville nok ventet. Er ikke vanskelig å bytte selv i etterkant, skru ut 8-9 skruer og løft ut harddisken.

Og lite innspill til mannen med det fantastiske navnet over her, ikke la Time Capsule slette med en gang. Det er mye bedre å la den ta flere backuper slik at du kan bruke "tidsmaskinen" for å gjenopprette slettede filer. Kjøp heller en ekstra harddisk for pengene du sparte på å droppe SSD på konas maskin i første omgang på en ekstern som du kobler til.

På din maskin ville jeg nok hatt en SSD og eventuelt en liten ekstern med Firewire 800 (pass på at du får to FW800-porter, eventuelt FW800/FW400-kombo) slik at du kan daisy-chaine med musikkutstyret. Da har du ekstra lagring og trenger nok ikke en så stor SSD. Ville heller flyttet produksjonsfilene over på SSDen når det er nødvendig, og ellers lagret de på en ekstern disk hvis de blir veldig store. (Husk for all del backup av denne!)

Lenke til kommentar

Heisann og takker for svar på denne...

Jeg er litt avhengig av lagringsplass, så jeg tror jeg kommer til å kjøre en 7200rpm harddisk.

Det er det jeg har på min nåværende studio maskin, og det holder i massevis.

Det blir med overføring av data til ekstern harddisk og visa versa som vil ta litt tid... men det er ikke så veldig ofte jeg gjør.

Kona får SSD disk dersom hun ønsker dette. Dette rett og slett fordi hun ikke trenger så veldig med lagringsplass og det hadde vært gøy å se litt med egne øyne hva en SSD disk gjør med maskinen.

Men det blir som sagt opp til henne.

MacBook Pro har vel bare en Firewire... da 800. Jeg kan selvsagt daisy chaine med lydkortet som har to Firewire, men dette er dessverre 400...hvilket er mye det samme som USB2.0... så da er jeg like langt.

Lenke til kommentar

FW400 kan holde mye høyere throughput enn USB2, så det er raskere.

Jeg har en harddisk fra IOMEGA med 1x USB 2.0, 1 FW800 og 1 FW400. Da kan jeg bruke den gamle FW400-disken min på MBPen, og det er veldig greit. Hastighetene er fortsatt gode, men måler seg jo naturligvis ikke helt med FW800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...