Gå til innhold

D5000 Objektiv hjelp

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Har nå bestemt meg for å kjøpe Nikon D5000 som mitt første speilrefleks-hus. :new_woot: Nå lurer jeg på hvilket objektiv jeg burde supplere med i første omgang. Sett endel på ting mellom 20 og 50 fastobjektiver, som er lyssterke. Er dette en god idè å investere i?

Budsjett er på maks 2k, men kan presses litt om jeg virkelig vil. :tease:

Blir litt forskjellige bruksområder, men vil nok trenge lysstyrke og evt kjapp autofokus iblant. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du kjøper objektiv som heter AF-S, ellers får du ikke autofokus på D5000.

Stemmer dette? Har ikke D5000 autofokusmotor i huset?

Nikon D40,50,3000,5000 og nye D3100 har ikke fokusmotor innebygget i huset,dette er innstegskameraer /nybegynnerkameraer og Nikon har vurdert det slik hen at de ikke trenger og ha motor "pris-pressing ?"

Lenke til kommentar

Pass på at du kjøper objektiv som heter AF-S, ellers får du ikke autofokus på D5000.

Stemmer dette? Har ikke D5000 autofokusmotor i huset?

Nikon D40,50,3000,5000 og nye D3100 har ikke fokusmotor innebygget i huset,dette er innstegskameraer /nybegynnerkameraer og Nikon har vurdert det slik hen at de ikke trenger og ha motor "pris-pressing ?"

Ok. Jeg trodde det var kun D40 og D60 som ikke hadde det, men da er det vel bare jeg som har misforstått. Hvorfor står det ingenting om det i produktbeskrivelsene av kameraet? Eller står det med kryptiske betegnelser som amatører som meg ikke forstår?

Lenke til kommentar

Fordi akam.no-forumet har gjort det til et onde at Nikon "plutselig" har kuttet ut den gamle skruedrevne autofokusmotoren og satser på nyere teknologi. Det samme gjorde Canon i 1989 (1990) når EOS-systemet kom på banen. Alt av optikk som produseres per nå har innebygd autofokusmotor i seg. Et piss i havet av et problem spør du meg.

Lenke til kommentar

Fordi akam.no-forumet har gjort det til et onde at Nikon "plutselig" har kuttet ut den gamle skruedrevne autofokusmotoren og satser på nyere teknologi. Det samme gjorde Canon i 1989 (1990) når EOS-systemet kom på banen. Alt av optikk som produseres per nå har innebygd autofokusmotor i seg. Et piss i havet av et problem spør du meg.

hver sin smak. brukte AF-D objektiver er ofte 30-50% billigere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg har funnet ut hva jeg vil ha av objektiver, i første omgang. :new_woot:

Bare ikke hvilken modell på makroobjektivet. Jeg kjøper D5000 med Kit VR objektiv, som da kommer til å funke bra til de fleste anledninger. Men jeg er forelsket i makrobilder, derfor vil jeg også ha et makroobjektiv. Lurte på om DETTE objektivet har liten dybdeskarphet? Leste Akam sin artikkel nå, og i mine øyne så det ut som at stort blenderåpning ga liten dybdeskarphet, vil det da si at f1.8 gir liten dybdeskarphet? :)

Takk for hjelpen. :cool:

Lenke til kommentar

Ekte makroobjektiver vil til 1:1 makrobilder tatt på nærgrensen ha så liten dybdeskarphet at du må blende ned for å få noe som helst i fokus bortsett fra et syltynt plan. Setningen i akams artikkel om at man skal skyte makrobilder med så stor blender som mulig er tull og rør.

Til nærbilder med vanlige objektiver er det ofte gøy på full åpning, men hvis du skal ha makrobilder av en veps som fyller hele bildet skal du ha et "ekte" makroobjektiv fokusert opp mot eller på nærgrensen - og da ønsker du å blende ned fordi det blir for lite i fokus.

Når det er sagt - et 35/1.8 vil være et veldig anvendelig objektiv som gir kunne gi liten dybdeskarphet på "vanlige" bilder - helt korrekt.

Skal du ha makroobjektiv vil jeg anbefale et på 90-105mm - Sigma, Tamron, Tokina eller Nikkor - alle er gode. :)

Lenke til kommentar

Jepp, stor blenderåpning/pupill (lavt blendertall), som f.eks f/1,8 gir liten dybdeskarphet. Glimrende til f.eks portretter. Stor blenderåpning også slipper inn mye lys slik at lukkertida kan reduseres.

Bare vær obs på at det der ikke er et makroobjektiv. Nærmeste fokus er 30 cm og det minste utsnittet du kan få (skarpt) med det er på størrelse med et postkort. Fører du kameraet nærmere blir alt uskarpt.

Lenke til kommentar

Hadde ikke fått med meg at den var blitt oppdatert.

Uansett, makroobjektiver er ett område hvor man bør være obs på at huset ikke har fokusmotor, siden produsentene har vært litt trege med å oppdatere dem.

Man kan også nevne at macro-fotografering krever mye mer av fotografen,samt litt ekstrautstyr "stativ,blits?,og en kvistsaks" :)

Lenke til kommentar

Hvis man ikke skal fotografere insekter og andre bevegelige motiver, så kan for så vidt et manuellfokusobjektiv være et vel så bra valg. Det er mange som sverger til manuellfokus (og gjerne liveview) ved makrofotografering av stillestående motiver, og rene manuellfokusobjektiver er jevnt over mye bedre å manuellfokusere med enn AF-objektiver i manuell modus. Mer motstand i fokusringen og større vandring slik at det er lettere å finjustere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...