Gå til innhold

Møkk lei pc'en, hvilken laptop skal jeg kjøpe?

Armador

Anbefalte innlegg

Lei av min stasjonære pc, med amd athlon x2 5600+ @ 2800Mhz Geforce 8800GT og deler i samme klasse... Utdatert, men funker fortsatt bra :)

Jeg vil nå ha en bærbar jeg kan spille på, spesielt cod4 helst på max settings... Hva bør jeg gå for? jeg er egentlig helt åpen bortsatt fra at jeg skal ha den med meg rundt omkring og vil ikke ha større enn 15,6" og rundt 8 lakser, kan strekke meg til 10 hvis det lønner seg veldig?

Finnes jo et hav av muligheter der ute, i3/i5 eller i7? hvilket skjermkort? lagring er mindre viktig.. Er Blu-ray spiller for mye å be om?

Hvilken pc skal jeg velge? forslag?

Eller bør jeg absolutt gå for 17" ?

Mvh Håk

Endret av Håk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste alternativet er strengt tatt ASUS G73JH 17.3" HD+ Radeon HD5870, Core i5-450, 4GB RAM, 500GB HDD, DVD±RW,webcam, BT,W7 Home 64-bit, pris 10995kr. Det er en veldig bra spillbærbar.

Hvis den blir i dyreste laget så skal du se etter maskiner med

HD 5850 m/GDDR5 minne, HD5730 eller HD 5650.(I synkende rekkefølge ytelsesmessig.

Cpu er ikke så himla viktig i en spillmaskin, et HD 5650/5730 klarer seg helt fint med en i3 cpu, mens HD 5850/5870 funker helt greit med en i5. i7 er kult til tyngre bruk, multitasking etc.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Hvis du er grafikkhore så er det bare å styre unna laptopper. Tipper dagens high-end laptopper er på høyde med din 3 år gamle PC.

Det kjappeste skjermkortet du får til en bærbar er vel Radeon 5870, men det er overhodet ikke det samme som en radeon 5870 i en stasjonær PC. Det yter mer på linje med 5750 eller deromkring.

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5870.23073.0.html

Technically, the chip is based on the desktop Radeon HD 5770 (RV840) with a slower clock rate.
Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Som Blackbrd påpeker så er det enorm forskjell på ytelsen på en stasjonær og en bærbar, ikke sånn å forstå at en bærbar er ubrukelig til spill, men det innebærer kompromisser å spille på en bærbar kontra en stasjonær.

Trenger man ikke portabiliteten i en bærbar så er en stasjonær et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

hva tror du om acern da? bedre valg? er nok litt grafikkhore, digga crysis på min stasjonære... Vil disse bærbare være dårliere enn min stasjonære?

og er radeon kortene bedre enn geforce?

Du kan lese min test av acer 5943G her: http://forum.notebookreview.com/acer/510912-oc-freaks-acer-ethos-5943g-ati-hd5850-review.html

Om du kan leve med at tastaturområdet blir varmt ved belastning er det en stort sett meget god maskin.

Radeon vs geforce.... Problemet er at man må så mye opp i pris for å få et bra geforce kort. Geforce 310/320/325/330/335 som finnes i rimelige maskiner er alle svakere enn ATI HD5650/5730 som finnes i maskiner i samme prosklasse. Skal man ha geforce som yter bedre enn HD5650 må man opp til GTS360/GTX280/GTX480 og da er prisen en helt annen.

Som folk har nevnt så er Asus G73JH den beste "allround" gamerlaptopen som ikke koster hele skjorta.

Lenke til kommentar

Kjøp deg to sett med mus/tastatur/skjerm og bruk resten av pengene på en stasjonær pc i et lite kabinett.

Å kjøpe en laptop til gaming er kortvarig moro. Om et år vil alle de nye spillene som kommer ut begynne å gå litt tregt/dårlig og de spillene som kommer om to år er bare dritt. Om tre år så er spillene ikke spillbare.

Snakker av erfaring, nå sitter jeg på en fire år gammel stasjonær PC og først i år merker jeg at det går litt trått i noen spill. Spill som f.eks Battlefield 2: Bad Company 2 går helt fint. :) Den forrige PC-en min var en laptop og etter det første året så irriterte det meg hvor crappy den var å spille på.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

For sammenligningens skyld; Et mobilt GTX 285M kort tilsvarer et sted mellom de stasjonære 9800GT og 9800GTX i ytelse. Et Mobility Radeon HD 5870 er litt kraftigere (men med DX11 støtte, naturligvis), og et GTX 480M litt kraftigere enn dette igjen. Med andre ord; et GTX 285M er litt kraftigere enn det stasjonære kortet du har nå.

Om noen av dagens mobile prosessorer kan hamle opp med din stasjonære prosessor, er jeg mer usikker på... kanskje. Skal du ha en laptop som totalt sett vil være en merkbar forbedring fra det du har, skal du nok øke budsjettet drastisk - f.eks. en maskin som undertegnedes. Men det er bare fordi det sitter en moderne stasjonær prosessor i den, sammen med et X58 hovedkort, chipset og triple channel minne. Det er et unikt og ekstremt innslag i bærbarverdenen, men kommer selvsagt til kort mot moderne stasjonære maskiner til halve prisen. Du kan få en stasjonær pc til 10.000 som er merkbart bedre, i hvertfall på grafikksiden.

En bærbar er alldeles ikke et lønnsomt alternativ, det er kun praktiske hensyn som tilsier at man skal velge bærbar foran stasjonær - så da er spørsmålet bare hvor mye man er villig til å betale for dette praktiske hensynet - og da særlig hvis man ikke er villig til å kompromisse på ytelse i forhold til en god stasjonær pc. Og som nevnt, det er svært begrensede muligheter man har til å oppgradere en bærbar med ny hardware. De fleste bærbare lar seg knapt oppgraderes i det hele tatt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er det så håpløst at jeg bør drite i å kjøpe bærbar pc å spille på, og heller gå for en mac (som varer lenger) for å kun spille når jeg er hjemme på den stasjonære? jeg bytter ikke til nye spill, spiller fortsatt cod4 og cs + litt bfbc2, vil de spillene funke på en bærbar til 8 lapper i dag?

Denne ser best ut i mine øyne foreløpig: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598374

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Øhm ... hvorfor mener du at en Macbook "varer lenger"? En Mac har akkurat like lang levetid på sin innvendige hardware som alle andre. Den blir like fort utdatert. Faktisk fortere, fordi en Mac til 8 tusen ofte ikke har like kraftig hardware inni som enkelte andre merker kan ha. Mac tar seg betalt fordi det er Apple. Hvis du tenker byggekvalitet, så mener jeg Macbook'enes gode rykte på dette området er overdrevet. MacBook Pro kanskje, da snakker vi - men er fremdeles overpriset.

Den Acer'en du lenker til er en ok maskin til å spille på, og skal nok kunne dra CoD og BF2 med rimelig høy innstilling på grafikken - men HD 5850-kortet i den er altså av typen som har (typisk Acer) GDDR3 minne, og ikke GDDR5 - som gir HD 5850 betydelig bedre ytelse.

Hvis du skal ha en genuin spillebærbar, er fremdeles Asus G73 best i det prisområdet - den skal kunne spille det meste på max, med unntak av Crysis og Metro og slike ultrakrevende spill. Crysis går på High, ikke Very High.

Men - hvis du likevel skal beholde en stasjonær hjemme, så er den beste løsningen utvilsomt å bruke denne til spilling, og heller bare se deg om etter en hendig laptop til utenomhuslig surfing og andre lette oppgaver.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...