Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alltid trøtt, sliten og lei.


Gjest sliten

Anbefalte innlegg

Høres ut som depresjon spør du meg. Er forsåvidt ingen ekspert, men er AKKURAT sånn det startet med meg. Smarteste jeg gjorde var å komme meg til legen, som skjønte fort hva som foregikk. Det å få noen å prate med har vært utrolig viktig for meg.

 

Men igjen. Diverse mangler på vitaminer kan jo og være en god grunn.

 

Håper du føler deg bedre snart!

Var redd noen ville nevne dette...

Har ikke akkurat vært lykkelig i det siste, men om dette har kommet av at jeg alltid er trøtt og sliten eller feil kosthold aner jeg ikke.

 

Kan ikke se noe god grunn til å være deprimert heller, men har egentlig ingen grunn til å hoppe i taket for noe heller.

Å dra til legen pga dette kommer nok ikke til å skje, både fordi jeg har ekstremt lite lyst

og fordi jeg kan miste jobben pga det.

Jeg har snakket med psykologer på jobb en gang i blandt, vi har tidvis hatt obligatoriske møter med dem, absolutt ikke en hyggelig opplevelse...

 

Så, jeg satser på vitaminer eller noe annet tull :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som depresjon spør du meg. Er forsåvidt ingen ekspert, men er AKKURAT sånn det startet med meg. Smarteste jeg gjorde var å komme meg til legen, som skjønte fort hva som foregikk. Det å få noen å prate med har vært utrolig viktig for meg.

 

Men igjen. Diverse mangler på vitaminer kan jo og være en god grunn.

 

Håper du føler deg bedre snart!

Var redd noen ville nevne dette...

Har ikke akkurat vært lykkelig i det siste, men om dette har kommet av at jeg alltid er trøtt og sliten eller feil kosthold aner jeg ikke.

 

Kan ikke se noe god grunn til å være deprimert heller, men har egentlig ingen grunn til å hoppe i taket for noe heller.

Å dra til legen pga dette kommer nok ikke til å skje, både fordi jeg har ekstremt lite lyst

og fordi jeg kan miste jobben pga det.

Jeg har snakket med psykologer på jobb en gang i blandt, vi har tidvis hatt obligatoriske møter med dem, absolutt ikke en hyggelig opplevelse...

 

Så, jeg satser på vitaminer eller noe annet tull :)

 

Hei

Jeg er helt uenig med deg. Det er jo mye mulig noe i dette du frykter, at du gjerne er deprimert. Da synes jeg du skal ta helseproblemene dine på alvor og søke hjelp. Å satse på "vitaminer eller noe annet tull" synes jeg er ganske uansvarlig av deg. Jo tidligere du kommer i behandling, jo rasker vil du bli bra igjen. Verken du eller din arbeidsgiver har noe interesse av at du ikke blir frisk igjen.

 

Depresjon er svært utbredt i vår kultur, og er uttrykk for en annen type nød enn en er vant med fra tidligere tider. Det er mye og god hjelp å få for depresjon, og det er ikke noen større grunn til å skamme seg over å være deprimert enn over å ha blindtarmbetennelse. Selv om mange gjør nettopp det, noe som er en betydelig tilleggsbelastning for den deprimerte, og kan samtidig også være et symptom ved selve depresjonen.

 

Så bestill time hos legen alt i morgen, og få satt igang undersøkelse av om du har blitt deprimert, slik at du kan få hjelp og behandling.

 

Mvh

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker dette som (når det går over lang tid) kronisk utmattelsessyndrom. Går under navnet ME. Selvfølgelig er dette et drøyt forslag fordi det er en alvorlig tilstand for den det rammer (arbeidsliv, familieliv osv) men det er verdt å få sjekket ut om du ikke klarer å finne svar på hvorfor du er så trøtt og utmattet.

 

Jobber med pasienter med denne tilstanden, som riktignok er "sykere" enn du beskriver, men som har samme sykdomsbilde.

 

Å få det sjekket er hvertfall en utvei om du ikke finner noen annen.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Drikker masse jern for tiden, håper på at ting blir bedre :)

Ellers har jeg tenkt at en pause fra hverdagen ikke hadde vært dumt, så jeg tar en liten norges-ferie i neste uke og stikker til syden så snart som mulig.

 

ME? Symptomene stemmer kanskje, men jeg fungerer jo relativt godt i hverdagen.

Jeg er litt i overkant dau på jobb, men jeg kommer meg gjennom hverdagen uten større problemer.

Syntes det er å ta litt i, men ME finnes vel sikkert i veldig milde former det også...

 

Får satse på å komme meg bort fra hverdagen og ta jern, funker ikke det kan jeg kanskje vudrere å dra til legen, men psykolog blir det nok aldri.

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk ikke vært hos fast-legen min på over 10 år...

Lenke til kommentar

Drikker masse jern for tiden, håper på at ting blir bedre :)

Ellers har jeg tenkt at en pause fra hverdagen ikke hadde vært dumt, så jeg tar en liten norges-ferie i neste uke og stikker til syden så snart som mulig.

 

ME? Symptomene stemmer kanskje, men jeg fungerer jo relativt godt i hverdagen.

Jeg er litt i overkant dau på jobb, men jeg kommer meg gjennom hverdagen uten større problemer.

Syntes det er å ta litt i, men ME finnes vel sikkert i veldig milde former det også...

 

Får satse på å komme meg bort fra hverdagen og ta jern, funker ikke det kan jeg kanskje vudrere å dra til legen, men psykolog blir det nok aldri.

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk ikke vært hos fast-legen min på over 10 år...

 

Vær generelt forsiktig med å ta enkeltmineraler uten at du har fått påvist mangel. Alle mineralene og vitaminene står i et forhold til hverandre, så du risikerer å skape ubalanse ved å tilføre mye av bare et enkelt mineral. Nå tar du jo balansert kosttilstudd i tillegg så det er jo heldigvus med på å minimere risikoen for grove forstyrrelser.

 

Jeg antar at problemene dine kan være knyttet til langvarig stress, og at kroppen din er i konstant stress-situasjon noe som er en stor belastning for kroppen og igjen markant øker behovet for bl.a. C-vitamin og B-vitaminer.

 

Anbefaler deg egentlig å ta ut sykemelding og konsentrere deg om å komme på bena igjen. Hvis du fortsetter å pushe nå så kan du risikere å møte veggen.

 

Ta en kikk på denne siden og se om det er noe som harmonerer med din situasjon:

http://www.adrenalfatigue.org/

 

Du bør absolutt ta deg en tur til legen og gjøre en grundig sjekk. Du kan også be spesifikt om å få sjekket ACTH og kortisol (4 spyttprøver i døgnet) for å se om dette er innenfor normalen.

Lenke til kommentar

vidor: Jeg tar ferdig balanserte vitamin og mineraltilskudd, så jeg tviler på at feil balanse der er problemet.

Stort sett alle symptomer på http://www.adrenalfatigue.org/ stemmer overens med slik jeg opplever det, spesiellt det om at jeg er mer opplagt på kvelden enn ellers på dagen.

I det siste har hverdagen min vært fylt opp av diverse(jobb og andre ting), skal lese litt mer der når jeg får tid.

 

Langvarig stress høres logisk ut da sjefen min sparket halve teamet mitt for en god stund siden, samtidig ga meg flere arbeidsoppgaver og ansvar.

 

Jeg burde vel egentlig få en sykemelding, men hva i all verden skal jeg fylle dagene med?

Det høres dritt kjedelig å bare tusle rundt uten å ett arbeid å gå til.

Føler det er dårlig gjort ovenfor resten av teamet mitt også, jeg er den som stort sett holder "sjappa" gående...

 

Hele greia her er egentlig litt nytt for meg, trodde aldri jeg skulle få noe psykologiske problemer, tidligere har alle mine problemer vært fysiske, noe som går over av seg selv etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Samvittighetsfulle Type A-personligheter (jobber hardt og er ofte perferksjonister og tetter alle sprekker de andre ikke ser) er de som lettest utvikler problemet du kjenner deg igjen i. Det er bedre å ta tak i situasjonen nå enn å vente til det kanskje blir enda værre og tar lengre tid å stabilisere. Hvor tjent er du, teamet, arbeidsgiveren og samfunnet ved at du blir veldig langvarig sykemeldt senere fordi du ikke tok signalene nå ?

 

Hvis du lager deg en bruker og sender meg en PM så kan du få en del info av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...