Gå til innhold

Plassering av receiver med tanke på varmeutvikling

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tenkt og kjøpe en Samsung HW-C500 5.1 receiver ( http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hifi-komponenter/receiver/hjemmekinoreceiver/samsung-hw-c500/128366.4319/ ) og plassere den i min eminente tv-benk, dette er en bred og fin benk som er helt åpen i bakkant. :w00t:

MEN det blir da ingen klaring over receiveren! :whistle: Den vil altså ha god klaring på begge sider og bak, og få litt luft under, siden den står på ben på ca. 1cm.

Vil dette være tilstrekkelig? Er jo redd det ikke duger men jeg klarer ikke finne en ny tv-benk i høyglanshvit med hyller som har over 15cm høyde! :cry:

Nå vet jeg ikke hvor varm denne receiveren blir, ikke funnet noe info..

Noen synspungter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Ja jeg tror jeg prøver, blir det varmt og ustabilt får jeg kjøpe ny benk :)

Små barn i huset, så det blir ikke noe volum og langvarig bruk annet enn en helg i ny og ned.. Og da kan jeg i verste fall sette den oppå benken :)

Lenke til kommentar

Jeg bygde min egen stereobenk, og sjekket da at min forforsterker kun brukte 80w. Tenkte det da var nok med kun 2 cm klaring i toppen, og jeg har 5 cm på hver side.

Men det ble meget var for det, siden varmen stiger. Siden din forsterker nolk bruker en del mer enn 80w så blir det varmt. Det merker du nok også, selv ved lavt volum.

Jeg monterte 2 vifter bak som blåser forbi, og den er nå kun lunken. En meget enkel og billig løsning. Bare pass på å ha lydløse vifter.

Lenke til kommentar

Jeg bygde min egen stereobenk, og sjekket da at min forforsterker kun brukte 80w. Tenkte det da var nok med kun 2 cm klaring i toppen, og jeg har 5 cm på hver side.

Men det ble meget var for det, siden varmen stiger. Siden din forsterker nolk bruker en del mer enn 80w så blir det varmt. Det merker du nok også, selv ved lavt volum.

Jeg monterte 2 vifter bak som blåser forbi, og den er nå kun lunken. En meget enkel og billig løsning. Bare pass på å ha lydløse vifter.

Takk for svar! :-)

Jeg har ikke kjøpt den enda, men liker designet på den og den er den eneste jeg finner som jeg kan trykke inn i tv-benken. :-) Kun 14cm høyde på hyllen :thumbdown:

Er nok redd det blir for trangt og varmt ja.. så må vel se etter en annen tv-benk.. men er jaggu ikke mangen av disse benkene som er tilpasset receivere!

Lenke til kommentar

Takk for svar! :-)

Jeg har ikke kjøpt den enda, men liker designet på den og den er den eneste jeg finner som jeg kan trykke inn i tv-benken. :-) Kun 14cm høyde på hyllen :thumbdown:

Er nok redd det blir for trangt og varmt ja.. så må vel se etter en annen tv-benk.. men er jaggu ikke mangen av disse benkene som er tilpasset receivere!

Det var det problemet jeg også hadde når jeg skulle ha ny benk. Så jeg valgte å bygge min egen. Det ble mye bedre enn alt jeg fant, samt utrolig mye billigere. Jeg satt faktisk igjen med penger etter at jeg solgte min gamle :)

Det er også mye enklere enn man tror. Jeg tegnet hvordan jeg ville ha den, satte mål å det, og målte opp på papir hvor store de forskjellige delene måtte være. Gikk så til Byggmakker, så kappet de perfekt til MDF platene for meg. Så var det bare å skru sammen, sparkle og male. Dermed har jeg en stereobenk som er perfekt tilpasset meg og mitt rom.

Bilder her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/anderst2

Benken kostet meg inkludert sparkel og maling nesten 1300,-. Husk at den er nokså stor, 160 cm bred, og 60 dyp.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! :) Jeg har sett litt på benken jeg har, høyglanshvit kjøpt på bohus.. og tror jeg skal greie å senke hylle/skuffe delen i midten, og øke hyllehøyden fra 14cm til rundt 20cm.

Da skulle det gå greit vil jeg tro :) Vifter var en god ide, men neppe noe jeg får gjennomslag for her i huset ;)

Lenke til kommentar

Er det absolutt ingen plass over den? da ville jeg vert skeptisk.

Bygge en benk er selvsagt en mulighet, problemet er at det er dyrt, man får jegne en nice benk på ikea for 400kr, men skal man lage noe bra selv koster det gjerne 1500 eller mer. Men har du penger til det er det selvsagt genialt.

Lenke til kommentar

Vifter var en god ide, men neppe noe jeg får gjennomslag for her i huset ;)

Ved plassering bak receiver så vil ingen se dem. Og ved kjøp av riktige vifter så vil ingen høre dem heller. Jeg har 4 stk i mitt rack, og hører ingenting.

Men å øke takhøyden med 6 cm vil nok hjelpe mye.

Nei, vifter uten nevneverdig støy plassert bak, skulle nok gått greit.. jeg prøver først å senke hyllen, er ikke det nok blir det vifter. Du har ikke en link eller to til noen passende vifter? :)

Endret av cd32
Lenke til kommentar

Det er kun 1 type vifte jeg kan anbefale, det er denne: https://prisguiden.no/produkt/110231

De fås i 500, 800, 1150 RPM, alle er stille. Vil nok anbefale 800 for sikkerhetskyld, og heller har en regulerbar strømforsyner til dem.

Jeg har testet mange forskjellige vifter med lav dB oppigjennom årene, men dette er den eneste som har levd opp til det som står. Det har noe med vifte bladenes vinkling og fasong. Det er mange billigere vifter, men de bråker. Dette fordi lyden fra dem havner i frekvenser som vi oppfatter lettere enn det den jeg linket til gjør.

Lenke til kommentar

Det er kun 1 type vifte jeg kan anbefale, det er denne: https://prisguiden.no/produkt/110231

De fås i 500, 800, 1150 RPM, alle er stille. Vil nok anbefale 800 for sikkerhetskyld, og heller har en regulerbar strømforsyner til dem.

Jeg har testet mange forskjellige vifter med lav dB oppigjennom årene, men dette er den eneste som har levd opp til det som står. Det har noe med vifte bladenes vinkling og fasong. Det er mange billigere vifter, men de bråker. Dette fordi lyden fra dem havner i frekvenser som vi oppfatter lettere enn det den jeg linket til gjør.

Takker og bukker! :)

Da prøver jeg disse om det skulle bli nødvendig.. hvor henter du strøm? PC PSU?

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en liten strømforsyner som står i stikk kontakten, som har regulerbar volt. Vet Clas Ohlson her noen som burte fungere.

Det er jo litt kjedelig å putte den inn hele tiden, så man bør ha en styering på dem. Min går via varmestrrings systemet mitt, og går på tid. Dette fordi jeg ikke hadde mulighet for den enkleste løsningen. Mange forsterkere har en strømutgang bakpå, som slipper igjennom stgrøm når de er slått på. Har din det, så er det bare å putte den inn der.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en liten strømforsyner som står i stikk kontakten, som har regulerbar volt. Vet Clas Ohlson her noen som burte fungere.

Det er jo litt kjedelig å putte den inn hele tiden, så man bør ha en styering på dem. Min går via varmestrrings systemet mitt, og går på tid. Dette fordi jeg ikke hadde mulighet for den enkleste løsningen. Mange forsterkere har en strømutgang bakpå, som slipper igjennom stgrøm når de er slått på. Har din det, så er det bare å putte den inn der.

Takk for tips! :) Skulle funnet en eller annen bryter som er kompatibel med Logitech Harmony fjernkontrollene, hadde vært digg å trykke på "se dvd" på kontrollen og da samtidig startet viftene :cool:

Fikk receiveren i dag, og den var IKKE 14.1cm høy som opplyst fra samsungs side, de regner tydligvis ikke beina med når de måler! den var nærmere 16cm.. :roll: Så da må benken moddes uansett.. er jeg heldig, går det greit.. er jeg ekstra heldig, går det ikke greit og jeg får kjøpe ny :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...