Gå til innhold

Pentax K-x vs. Olympus E-PL1? ** Olympus solgt **

Pentax/Olympus  

8 stemmer

1. 1. Pentax K-x eller Olympus E-PL1?

• Pentax K-x
    • Olympus E-PL1

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et spørsmål der dere må hjelpe meg å finne ut hva jeg skal gjøre...

Jeg har vunnet et Olympus E-PL1 med objektiv, "retro"veske og et 16gb minnekort i en sommerfotokonkurranse og dette skal da min kone få :love:

Men hun (og jeg) har lenge tenkt at vi må skaffe henne et Pentax K-x, både pga vi da kan benytte samme objektiver/utstyr generelt oss mellom, og sliter litt med å finne ut hva vi skal gjøre;

Selge Olympusen og kjøpe K-x eller beholde Olympusen og håpe at hun vil like dette...?

Foreløpig (hun er vant til grepet på mitt Pentax K10) tror hun dette E-PL1-kameraet blir for smått og knotete, samt uvant å ikke ha søker/kamerainnstillinger lett tilgjengelig som på Pentax..

Bare det å stille lukkertid/blender er jo litt mye styr på dette micro fourthirds-kameraet.

Prismessig er de jo cirka i samme klasse...

Noen?

På forhånd takk!

(Edit, la til avstemming)

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo gode argumenter for å bytte til samme system som du har, men det koster jo trolig lite, om noe, i ekstra verditap å prøve E-PL1 en måneds tid før det eventuelt selges for å finansiere K-x. Jeg har veldig sans for Pentax, men liker størrelsen på µFT. Jeg har ikke prøvd E-PL1, og det skal være enda litt mer knotete å stille ting manuelt enn på E-P1 og -2, men det trenger ikke være noe stor sak.

Lenke til kommentar

Hmm.. veldig vanskelig problemstilling. Jeg liker begge systemtypene og kan nok tenke meg at de utfyller hverandre med sin ulikhet. På den andre siden så kan jo en omfattende utstyrsamling som passer pentax vippe vurderingen andre veien. Har du mye fancy utstyr til Pentaxen? Har du noen pannekakeobjektiver (som reduserer størrelseforskjellen på alternativene)? Bruker din kone PSAM like hyppig som deg? Og objektivsamlingen? Hva synes dere begge om de to alternativene?

Lenke til kommentar

Det er jo gode argumenter for å bytte til samme system som du har, men det koster jo trolig lite, om noe, i ekstra verditap å prøve E-PL1 en måneds tid før det eventuelt selges for å finansiere K-x. Jeg har veldig sans for Pentax, men liker størrelsen på µFT. Jeg har ikke prøvd E-PL1, og det skal være enda litt mer knotete å stille ting manuelt enn på E-P1 og -2, men det trenger ikke være noe stor sak.

Takk for svar :)

Vi har nok bestemt oss for å selge Olympusen (om noen skulle være interessert må de bare kontakte meg)

da vi mener det er nok mange argumenter for å bytte til K-x og følelser er også med i avgjørelsen :cool:

Lenke til kommentar

Hmm.. veldig vanskelig problemstilling. Jeg liker begge systemtypene og kan nok tenke meg at de utfyller hverandre med sin ulikhet. På den andre siden så kan jo en omfattende utstyrsamling som passer pentax vippe vurderingen andre veien. Har du mye fancy utstyr til Pentaxen? Har du noen pannekakeobjektiver (som reduserer størrelseforskjellen på alternativene)? Bruker din kone PSAM like hyppig som deg? Og objektivsamlingen? Hva synes dere begge om de to alternativene?

Hei og takk for svar :thumbup:

Mnja, har ikke enormt mye utstyr da. Men objektivene i signaturen min teller jo litt, pluss at hun trolig og i følge henne selv ikke kommer til å gå inn i dybden på µ4/3-kameraet når det er så "kronglete" vei inn til grunnleggende innstillinger og dermed ikke får samme glede av dette...

Har foreløpig ikke pannekakeobjektiver :whistle:

Men begge er nok enige i at totalt sett kommer hun og jeg til å få best utnyttelse av K-x, på hver sine måter; hun med å bruke det og jeg med å lettere få mandat til å bestille objektiver :!:

Tusen takk for engasjementet!

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Vi har nok bestemt oss for å selge Olympusen (om noen skulle være interessert må de bare kontakte meg) da vi mener det er nok mange argumenter for å bytte til K-x

Det er et godt valg, ikke minst med tanke på

Men begge er nok enige i at totalt sett kommer hun og jeg til å få best utnyttelse av K-x, på hver sine måter; hun med å bruke det og jeg med å lettere få mandat til å bestille objektiver laugh.gif

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet er at også fovi fører det, og jeg hadde(har) vel egentlig bestilt det derfra.

Men de har unnlatt å vise på nettsiden sin at de ikke har det inne eller vet når de kommer til å få det inn, da det nordiske lageret er tømt og dem ikke visste når de fikk det inn. Dette kunne de ikke vite før det kom inn til det nordiske hovedlageret.

Fikk først greie på dette etter to ringerunder dit (sendingsbekreftelsen kom aldri) og de hadde nok ikke hatt skamvett til å opplyse meg før de fikk det inn.

Så jeg er interessert i å kjøpe det fra andre steder, om noen vet om butikker som har det på sitt lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...