Kortsluttning Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hvordan regner man om 12gauge til mm2. Det gjelder ledninger til el seter i bil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Bruk Wolfram Alpha. Svaret er 3.3 mm2. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Takk for svar:) Ser den kabelen skal ha maks 25ampere sikring, gjelder det uanseet om det er 230, 400volt ac, eller 12 volt dc? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Ja. Spenningen bestemmer kun krav til isolasjon. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Ja. Spenningen bestemmer kun krav til isolasjon. Ja okay, nyttig å vite! Men får det ikke helt til å stemme, denne bilen det gjelder har 30A sikring med 3,3mm2 ledning. 12gauge. Mens i et hus må man ha 30A på en 6mm2 lednin Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Godt spørsmål. Jeg er ikke helt sikker på svaret. Det er jo ingen fast grense på hva en ledning tåler. Det er bla.a. stor forskjell på isolasjonsmaterialer (plasten rundt ledningen), noen tåler vesentlig mer varme enn andre. For husinstallsjoner har det variert hvor mye man tillater på 1.5 mm2, 10 eller 13 A. Så det er også basert på hva man velger av sikkerhetsmarginer. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) har ikke helt tilfeldig noe med effekten som går gjennom kabelen eller effektapet i kabelen mot hvordan kabelen ligger tilgjengelig? *tillegg* eller kanskje den vanlige oppfatningen/gjøremåten med at bil jordes i nærmeste karoserijordingspunkt og man bare har en kabel(+) ut og kort vei til jord mens man i i motsetning i hus har to ledere som går "runda" Endret 4. september 2010 av stich_it Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Dette er hva jeg tror. Ikke tolk det til at jeg sier en fasit. Hus har generelt sett veldig mye strengere regler enn biler, da det skal være tilnærmet 100% sikkert at et hus ikke brenner ned igjennom hele sin levetid. Et elektrisk anlegg i et hus kan fint være 50 år gammelt og skal egentlig da fortsatt fungere, noe som er svært skjeldent i biler. Anlegget i et hus har også potensiale til mer skade enn annlegget i en bil. Potensialet til å lage veldig store effektpulser før sikringen rekker å reagere er mye større med høyere spenning enn ved lav spenning. Kortslutter man i en bil vil skadene som oppstår før sikringen ryker være mye lavere pga det ikke er mulig å lage så veldig mye effekt. Mesteparten av det elektriske anlegget i en bil er også avslått når motoren er stoppet, noe som betyr at potensiale til skade mens bilen er parkert er mindre. I et hus er alt tilkoblet kontinuerlig. Et vanlig hus i Norge er dessuten også laget av veldig brennbart materiale, tørket trevirke. En brann i et hus midt på natta fører altfor ofte til alvorlig skade/død, mens en brann som følge av feil i elektrisk anlegg i en bil fører somoftest bare til at bilen brenner ned og de som befinner seg i den kommer seg ut relativt kjapt. Det skal jo tross alt alltid være minst èn våken og edru person i en bil under bruk. I tillegg vil nasjonale regler være veldig mye mer gjeldende i et hus enn i en bil. Endret 4. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå