Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Heisann Jeg ønsker å dynge på med restriksjoner på andre brukere enn de som er satt som administrator på en windows xp pro-installasjon. Har søkt og søkt, men finner ingen gode løsninger på dette. Ønsker f.eks at vanlige brukere ikke skal kunne installere noe av programmer(men kun bruke de som er lagt inn av administrator) og gjerne heller ikke ha tilgang til kontrollpanelet, command prompt etc. De som er satt til administrator skal ha vanlig full administratortilgang. Finnes det en enkel og grei løsning for å få til dette? Jeg har i alle fall foreløpig funnet lite som er til hjelp ... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Finnes masse info om dette på nettet. Her er et søk som leder deg rette veien Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Joda. Man finner fort mye info via google, men jeg har som nevnt ikke funnet noen enkle og greie løsninger. En limited account har f.eks ikke noen problemer med å installere programmer. Mange plasser på nett som mener at en limited account ikke skal kunne dette f.eks. Og Group Policy Editor finner jeg veldig knotete og så vidt jeg har sett er det absolutt ingen enkel måte å sette restriksjoner på vanlige brukere i utgangspunktet og i alle fall ikke kun for vanlige brukere/ikke-administratorer. Så om det er noen som har noen erfaringer eller noen konkrete enkle løsninger så er det bare å fyre løs! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Spørs hav du mener med "installere programmer". Enkelte installasjonsprogrammer er ikke annet enn en zip-fil med en egen exe-modul for å pakke ut filer. Slike installasjonsprogramer rører oftest ikke windows-registeret, og i beste fall legger de bare en snarvei på skrivebordet. Slike programmer klarer du uansett ikke å forhindre med group policy. Husker ikke prosedyren rundt dette med å hindre brukere å installere programvare, men et kjapt søk på nettet ga følgende resultater: 1: Using Software Restriction Policies to Protect Against Unauthorized Software 2: Group Policy Software Installation Extension Tools and Settings Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 en begrenset bruker får ikke lovt til å forandre systemfiler og kan dermed innstallere alle programmer som ikke gjør noe med systemfiler... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå