Knife Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Hei. Fant et søvl armbånd i naturen for et par dager siden og har det hjemme. Det er nummer på det. Vekten og lengden er jeg litt usikker på, men det er litt tjukt. Ser noe slikt ut: Hva er verdi på et slik armbånd? Og hvilken måter selger man det på, gullsmed eller privatperson? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Sorry, men du kan ikke selge noe som ikke er ditt. Det skal leveres til politiet. Du skal få en kvittering og etterhvert en finnerlønn på (fortsatt ?) 10 % av verdien. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 2. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Står det i lovverket da? Synes det er mer fornuft med "nå er det mitt". Men greit, jeg skal levere det. Men hva hadde et slik smykke vært verdt da? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Noe som heter hittegodsloven. 10-20 % finnerlønn. Hehe, du syns det hadde vært mer fornuftig, ja. Tenk om du fks hadde mistet din nye mobil i skogen og finner hadde sett det som sin eiendom. Står det no sølvmerke - 830S - noe sted ? Er det noe annet merke enn et nummer ? Du kan jo gå innom en gullsmedbutikk og få en verdiantydning på den. Vanskelig å si for meg iallfall. Endret 2. september 2010 av geirm Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2010 Rapporter Del Skrevet 4. september 2010 Det er snakk om en forseelse (straffeloven § 394), ulovlig tilegnelse av hittegods. Straffes med inntil seks måneders fengsel. I praksis får du bøter. Å unnlate å melde fra til politiet er også straffbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå