Gå til innhold

Problem 6 hk Johnson!


Anbefalte innlegg

Hallo, Jeg har 2 problemer med min 6 hk johnson utenbord båtmotor.

 

Problem 1:

Motor begynner å rist voldsomt viss jeg kjører på samma turtall en stund, skjer ikke hele tiden men noen ganger, selv med liten fart.

 

 

Problem 2:

Motoren lager en u lyd og spruten bak båten forandres. Dette skjer gjerne etter en sving, men kan også skje vist jeg hopper på en bølge.

 

Er ikke den beste i verden med å forklare men håper dere skjønner hva jeg mener

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem 2 er jo litt opplagt, Når du svinger og kjører over store bølger, hender det at inntaket kommer over vann. Heeeelt normalt. Eventuelt kan du kanskje ha litt for kort stamme, særlig om det er et stort problem når du svinger.

 

Problem 1: Kanskje motoren får for lite/mye bensin. Tror din motor skal være utstyrt med en justeringsbryter, alt etter om du kjører mye med høyt eller lavt turtall. Om du fisker/dorger mye, skru den gjerne helt ned, slik at motoren ikke får mer bensin enn den faktisk trenger.

Endret av Blodsbaronen
Lenke til kommentar

Tror du bør sjekke proppelen din.

 

Vet ikke om den har gummibøsning eller brytepinne, kommer an på alder.

 

Ser ut som proppelen slurer, problem 2 viser til problemer ved forskjellige belastninger på proppel.

 

Dette gir varierende belastning på proppel og kan gi glipp via gummibøsning eller dårlig brytepinne.

 

Svak belastning på proppel = ingen problemer stort sett ved dårlig gummibøsning / brytepinne.

 

Stor belastning på proppel = gummibøsning / brytepinne glipper, motor får høyere turtall gjerne med ulyd, og ristinger.

 

Dette er variabelt alt etter hvor stor skaden er, brytepinne går som regel rett av, og man får ingen fremdrift i det hele tatt, bare skjelvinger og høyere turtall.

 

Sjekk dette opp.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...