Gå til innhold

– Menn bør få lappen når de er 23

Anbefalte innlegg

Tror ikke det noengang kommer til å skje, men jeg er mot. Prøvetid i den første tiden man har lappen, slik man har i USA, kunne kanskje vært en bedre ide.

Hvordan er det amerikanske systemet?

Etter hva jeg vagt har plukket opp av hint, kjører du opp når du er 16, UTEN noen form for "øvelseskjøring" som man har 2 år av allerede her i landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så kan man også spørre om vi vil ha enda flere restriksjoner når det gjelder ting, personlig er jeg ganske lei av at alt skal få flere restriksjoner, ikke lov til å gamble, ikke lov til å kjøpe øl etter klokka 8 osv osv.

Personlig ser jeg gjerne at staten kan slutte å være så innmari kontrollerende over sine innbyggere. Og legge til et system for bil som for motorsykler ser jeg bare på som en måte for staten å få inn mer penger for at vi må ha enda flere sertifikater. Og kan like gjerne være en ødeleggende faktor for at ungdommer skal få erfaring i bilen. Siden mange som nettopp har fått lappen gjerne låner bil fra foreldre og mange foreldre har biler som har godt over 60 hk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ja jøss, la oss nekte menn under 23 å ta lappen. Faktisk, la oss nekte alle menn å ta lappen!

Tenk så bra alt hadde blitt! Mye færre alvorlige ulykker, selv om bulkestatistikkene hadde stått omtrent på stedet hvil ...

Nei da er det bedre å få flere kontroller ut på veiene.

En annen ting; hva er definisjonen på å kjøre som en idiot, her?

Å kjøre 90 i 80, 110 i 90 og 120 i 100?

Eller å virkelig fleske til i femtisonen?

EDIT: Noe jeg faktisk hadde vært veldig for å innføre, hadde vært å fjerne avgiftene på nye biler med mindre enn seksti hestekrefter.

Da ville folk hatt råd til å kjøpe nye og sikre biler, samtidig som de virkelig hadde hatt et incentiv for å kjøpe biler som ikke går i hundre-og-helvete.

Endret av ze5400
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg jo midt i aldersgruppen som dette omhandler, og det er en del jeg kjenner som aldri burde ha fått lappen. Majoriteten av de jeg kjenner som muligens vil rammes av dette kjører derimot ansvarsfullt og fint.

Det som gjør MEG til en farlig traffikant er idioter som kjører 60 i 80-soner, bare fordi de er redde å kjøre i litt svinger. På første sletta gasser de på slik at ingen slipper forbi.

Lenke til kommentar

Så da var likestillingen på vei til å bli skakkjørt igjen. Hvis vi skal gjøre forskjell på bakgrunn av hjernene til menn og kvinner, så er vi på vei mot et rent likestillingshelvette. Menn får ikke lappen før de er 23 på grunn av sin umodenhet. Det blir som å si at kvinner får ikke jobbe i politiet fordi de er svakere fysisk og psykisk. De får kun jobbe i barnehager. De får ikke jobbe i stillinger der de må ta vanskelige valg som kan ødelegger andre menneskers liv, ettersom de er følelsesladde personer. Menn får ikke jobbe i barnehager ettersom de har mindre følelser. Det blir å dra alle under en kam. Det finnes menn som er svakere enn kvinner både fysisk og psykisk, det finnes kvinner som er sterkere enn de fleste menn både fysisk og psykisk.

Det som uroer meg mest er vel egentlig at det er 64% som mener menn ikke bør få lappen før de er 23-år.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7274588

Kvinner kan godt ha kontorjobber i politiet. Dessuten fins det sterke lesber som kan banke tynne menn og fakke rumenere. De kan man håndplukke.

Det er ikke like lett å plukke vekk de menn som ikke kan oppføre seg i trafikken.

Syns det er greit med 23 som grense, med dispensasjon for taxisjåfører, håndverkere og de som kjører lastebil. Jeg er over 23, så jeg bryr meg ikke om ungdommen ikke får lappen.

Lenke til kommentar

Det er i grunnen ganske snodig at det går an å få kjøpt biler som går flere ganger fortere enn den høyeste fartsgrensen vi har, midt i reguleringskåte Norge.

Begrensninger på hestekrefter vil være feilslått. Forholdene varierer såpass landet igjennom. Et rimelig makstall for en der behovet er størst (bratt og glatt), vil være såpass høyt at de med enklere forhold (flatt og tørt) fortsatt vil kunne ha ufornuftig kraftige biler. Det vi ville endt opp med var en urimelig minimumsgrense mange med god grunn ikke ville respektert. Jamfør tidligere års begrensninger på mopeder, som rett og slett var for svake til fornuftig bruk under ellers lovlige forhold.

Grunnen til at det fremdeles hersker såpass løsslupne forhold på bilfronten er nok at ingen partier tør å røre det med ildtang.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er utopi og tro at politiet noengang vil få kapasitet til å utføre flere trafikkontroller så derfor er det er en helt grei løsning å sette begrensning på antall hk for yngre sjåfører.

Det er en helt grei ordning som er lett å administrere og som ikke koster skjorta for samfunnet.

Hvis 60hk var for mye så kan vil jo si 45. ;)

Lenke til kommentar

Det er utopi og tro at politiet noengang vil få kapasitet til å utføre flere trafikkontroller så derfor er det er en helt grei løsning å sette begrensning på antall hk for yngre sjåfører.

Ikke for yngre sjåfører, som da ikke får bruke penga sine på å kjøpe den bilen de vil ha.

Men det driter jeg i.

Jeg tenker bare på meg meg meg meg.

Jeg vil også ha mindre skole, og ha ungdommen tidligere ute i jobb, slik at skattetrykket kan fordeles over flere generasjoner.

Alle mot alle :w00t:

Lenke til kommentar

Det er også et poeng, men det er nå faktisk sånn at noen trenger bil med f.eks 200hk til å dra campingvogn eller annet.

Det du sier her er at:

- Personer under 23 bør ikke få dra på campingferie med campingvogn

- Det er verd at en del personer blir drept hvert år fordi noen få hvert år skal på campingferie.

Jeg har ingen erfaring med å dra campingvogn selv, men har dradd både tilhengere og lift med min 100hk 1.6l passat, og det er ingen problem, selvsagt merker jeg det godt, men greier holde fartsgrenser osv, så slikt trengs det aldeles ikke 200hk til, max grense er uansett 80 med henger i norge om jeg ikke husker feil.

EDIT: Noe jeg faktisk hadde vært veldig for å innføre, hadde vært å fjerne avgiftene på nye biler med mindre enn seksti hestekrefter.

Da ville folk hatt råd til å kjøpe nye og sikre biler, samtidig som de virkelig hadde hatt et incentiv for å kjøpe biler som ikke går i hundre-og-helvete.

Tror dette er et veldig godt forslag, men det vil desverre aldri bli noen realitet ettersom staten taper penger på det.
Syns det er greit med 23 som grense, med dispensasjon for taxisjåfører, håndverkere og de som kjører lastebil. Jeg er over 23, så jeg bryr meg ikke om ungdommen ikke får lappen.

Så taxisjåfører, håndtverkere og de som kjører lastebil kjører ikke uforsvarlig? Nei, idiotisk forslag.

Og sånn ellers, at du ikke bryr deg fordi du er over 23 sier jo litt om deg, skjønner ikke at du debatterer her engang-

Det er i grunnen ganske snodig at det går an å få kjøpt biler som går flere ganger fortere enn den høyeste fartsgrensen vi har, midt i reguleringskåte Norge.

Begrensninger på hestekrefter vil være feilslått. Forholdene varierer såpass landet igjennom. Et rimelig makstall for en der behovet er størst (bratt og glatt), vil være såpass høyt at de med enklere forhold (flatt og tørt) fortsatt vil kunne ha ufornuftig kraftige biler. Det vi ville endt opp med var en urimelig minimumsgrense mange med god grunn ikke ville respektert. Jamfør tidligere års begrensninger på mopeder, som rett og slett var for svake til fornuftig bruk under ellers lovlige forhold.

Grunnen til at det fremdeles hersker såpass løsslupne forhold på bilfronten er nok at ingen partier tør å røre det med ildtang.

Har egentlig ikke noe tro på slik begrensning på hk, ressultatet er at en stor SUV vil kjøre altfor sent, med altfor lav aks, mens små lette biler fremdeles vil kunne kjøre vilt.

Personlig tror jeg at flere reguleringer ikke er løsningen på dette problemer, men heller mer synlig politi og kontroller. På de 2 årene jeg har hatt lappen har ikke jeg blitt stoppet en gang i kontroll.

Det siste året jeg har hatt lappen har jeg aldri sett en poletikontroll på min veil, (har sett en kontroll, og det var motsatt kjøreretning heldigvis).

Det er en helt grei ordning som er lett å administrere og som ikke koster skjorta for samfunnet.

Hvis 60hk var for mye så kan vil jo si 45. ;)

Har du noen gang kjørt 60hk? da skjønner du at 5 personer i en 45hk bil ikke er mulig å gjøre på en fornuftig måte, ikke at jeg har prøvd noe under 60 selv.
Lenke til kommentar

Nå kjører ikke jeg bil lenger men kjørte rundt 380000km i en Polo 1,9SDI med 64hk og det var en helt flott bil som var helt umulig å kjøre forbi med eller akselerere til 100 på under 25 sekunder.

Altså ikke noe problem what so ever.

Nei, 64hk kan man fint kjøre med, skal man ha full bil blir det litt slapt, men fortsatt fult mulig, men skal man ned i 45 hk kan jeg tenke meg at det kan bli til mye iritasjon for andre
Lenke til kommentar

Og sånn ellers, at du ikke bryr deg fordi du er over 23 sier jo litt om deg, skjønner ikke at du debatterer her engang-

Hæh? Er det aldersgrense på diskusjon.no?

Jeg debatterer, fordi jeg vil ha folk til å støtte mine interesser. Dere bør se det fordelaktige i å hindre ungdom i å få lappen, dersom dere selv allerede har den. Det er for mye testosteron, fest, fyll og umodenhet.

Jeg mener også at loven burde stadfeste fengselsstraff og/eller piskeslag til folk i Audi som kjører over 20 km/t fortere enn fartsgrensen, eller dersom de har adresse oslo vest.

Lenke til kommentar

Hæh? Er det aldersgrense på diskusjon.no?

Jeg debatterer, fordi jeg vil ha folk til å støtte mine interesser. Dere bør se det fordelaktige i å hindre ungdom i å få lappen, dersom dere selv allerede har den. Det er for mye testosteron, fest, fyll og umodenhet.

Jeg mener også at loven burde stadfeste fengselsstraff og/eller piskeslag til folk i Audi som kjører over 20 km/t fortere enn fartsgrensen, eller dersom de har adresse oslo vest.

Amen!!! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...