Gå til innhold

Hjelp til å overklokke min gamle C2D 6600 2.4Ghz

Anbefalte innlegg

Min 3 år gamle PC har nettopp fått seg ny SSD, også tenkte jeg at det kunne vært gøy å overklokke litt også.. Det er veldig lenge siden jeg gjorde dette sist (en AMD som ble klokket fra 600 til 1000Mhz ved hjelp av et blyant-triks!), og litt veiledning/tips underveis hadde vert gøy :)

Min maskinvare:

Intel C2D 6600 2.4Ghz

Gigabyte P35-DS4 (skal visst være overklokkingsvennlig)

NVIDIA GeForce 8800 GTS

4 x 1 GB GEIL DDR2 (trodde det var samme type, men ser ut til å være litt forskjellig?)

Mer info:

post-16102-1283433906,5542_thumb.png

Temperaturer nå (med 1 dør åpen):

post-16102-1283433984,8424_thumb.png

Skal ta et skjermbilde av overklokkingsbildet i BIOS og legge ut her snart.

Det jeg trenger litt tips til er hvordan jeg skal stille multiplier og frekvens oppover..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multiplier er låst, du må stille FSB. Det kommer til å gå mye fortere for deg å google overklokkings guider enn det går for meg å skrive en guide nå på sparket, særlig med tanke på det faktum at jeg er ekstremt lat. Dessuten vil guidene du finner med google være mye bedre gjennomtenkt og ha bedre informasjon. Lykke til!

Endret av wim
Lenke til kommentar

Det kommer til å gå mye fortere for deg å google overklokkings guider enn det går for meg å skrive en guide nå på sparket, særlig med tanke på det faktum at jeg er ekstremt lat.

det faktum at jeg også er lat er vel litt av grunnen til at jeg skrev et innlegg her ;)

Multiplier er låst, du må stille FSB.

prøvde meg litt frem med å endre FSB og satt alt annet til "Auto". FSB sto på 266Mhz til å begynne med. Prøvde først 333 Mhz som ville gi 3Ghz, det gikk fint å boote, men i windows frøs det :p

Med 315Mhz som gir 2,83 Ghz gikk det mye bedre. Men en ting lurer jeg på; hva er anbefalt maxtemperatur på C2D 6600? Jeg leste en plass at anbefalt max kabinett-temperatur til C2D er 60.1 grader, men har egentlig ikke funnet noe skikkelig svar enda. I følge speedfan ligger temperaturen i CPU på 62 grader etter at Prime95 har kjørt i 10 minutt. (idle-temp er 28 grader) Det vises en "brennende logo" forran temperaturen, men er dette en ok maxtemp? I BIOS kan jeg sette på varsling ved 60, 70, 80, eller 90 grader..

Lenke til kommentar

Med 315Mhz som gir 2,83 Ghz gikk det mye bedre. Men en ting lurer jeg på; hva er anbefalt maxtemperatur på C2D 6600? Jeg leste en plass at anbefalt max kabinett-temperatur til C2D er 60.1 grader, men har egentlig ikke funnet noe skikkelig svar enda. I følge speedfan ligger temperaturen i CPU på 62 grader etter at Prime95 har kjørt i 10 minutt. (idle-temp er 28 grader) Det vises en "brennende logo" forran temperaturen, men er dette en ok maxtemp? I BIOS kan jeg sette på varsling ved 60, 70, 80, eller 90 grader..

Les http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27250&processor=E6600&spec-codes=SL9S8,SL9TZ,SL9ZL

Intel gir nødvendig informasjon om overklokking, husk å stille volt, du bør helst sette volt manuelt, siden auto, kan føre til at volten blir for høyere, en anbefalt.

Lenke til kommentar

Klokka endel da jeg hadde denne cpuen, også fordi det var så

lekende lett å få høye frekvenser.

Vcore mener jeg å huske var på 1,4 ved 333 i fsb(tilsvarende 3,33GHz

Husk å sett minne i 1:1 som gjør at det ikke går over spesifikasjonene til minne.

Lås pcie til 100 og pci clk til 33.3

Lenke til kommentar

Klokka endel da jeg hadde denne cpuen, også fordi det var så

lekende lett å få høye frekvenser.

Vcore mener jeg å huske var på 1,4 ved 333 i fsb(tilsvarende 3,33GHz

Husk å sett minne i 1:1 som gjør at det ikke går over spesifikasjonene til minne.

Lås pcie til 100 og pci clk til 33.3

Hvilke temperaturer hadde du da?

Jeg har forsøkt å lese litt om overklokking nå, men er ikke sikker på om jeg har forstått alt riktig.. Det jeg stusser mest på er hvilken Vcore-volt jeg skal sette? I BIOS står det normal CPU Vcore = 1.33750V og CPU Voltage Control 1.58125. På den linken som LMH1 viste til (intel sine spesifikasjoner for min CPU) står det at: VID Voltage Range 0.8500V-1.5V. Vil det si at Vcore bør være en plass mellom 0.8500-1.5V? Er det ikke da rart at hovedkortet mitt setter Vcore til 1.58125? Og Gibblay du hadde jo 1,4 Vcore med 333 FSB..

Jeg kan endre Vcore maunelt i BIOS, men nå står den på "auto" fordi det blinker en rød advarsel hvis jeg tar på "manuell" :p Skal jeg bare prøve meg litt frem med å endre Vcore? Er ikke det litt skummelt?

Bør jeg øke forsinkelsen på RAM hvis jeg overklokker mer? Leste noe om det, men skjønte det ikke helt :p Nå står det på "auto" i BIOS, og det gir:

CAS Latency time 5

DRAM RAS# to CAS# Delay 5

DRAM RAS# Precharge 5

tRas 18

tRRD 3

Rank write to READ delay 3

Write to precharge delay 6

Refresh to ACT delay 52

Read to precharge Delay 3

Static tRead 4

Static tRead Phase adjust 0

Alle disse tallene er forøvrig gresk for meg (fortsatt) :p

Hva mener du med å sette minne 1:1?

Jeg prøvde forresten å sette alt tilbake til "orginalt", og da fikk jeg 61 grader i Prime95, det vil si akkurat samme temperatur både med 2.4 Ghz og 2.8.. Jeg har en ganske stor Zalman luftkjøler av kobber og aliminium, og med en passe stor vifte i "midten". Den ser ca. slik ut. Viften er koblet til en zalman vifte-kontroll som er stilt inn fast på ca. 75% styrke, noe som gir et ok lydnivå. (jeg har forsøkt å få viften til å følge temperaturen, men har ikke lykkes med det enda). PCen er 3 år gammel, er det en mulighet at kjølepastaen kunne hatt godt av å byttes ut? (3 år gammel artic silver).

Jeg har nettopp investert i ny SSD til OS-disk, så det hadde vert gøy å pustet litt liv i denne gamle traveren slik at jeg kan utsette kjøp av ny PC enda litt lenger :p

Enda et spørsmål (som sikkert er i feil kategori): Tror dere at det er vits i å oppgradere skjermkortet mitt? Hvilken komponent er den største "flaskehalsen" i min aldrende PC?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et annet hovedkort enn deg, så nøyaktig fremgangsmåte for deg blir litt annerledes.

Det med minnet er at hvis du kjører minnet 1.1 så blir frekvensen til minnet 667mhz ved 333fsb.

For å si det enkelt så ganger du fsb med 2 for å få minnefrekvens.

Står minnefrekvensen på 800mhz ved fsb på 266, øker minnefrekvensen til 999mhz ved fsb på 333.

Litt knotete å forklare, men når du øker fsb så vil jeg tro at du ser økningen i frekvens på minne.

Det gjorde det hos meg iallefall.

Ellers skrev jeg at det vil gi 3,33GHz ved en fsb på 333, noe som er feil da det gir 3GHz.

Det begynner å bli en stund siden jeg knota med det oppsettet.

Ellers så står jeg for det jeg skrev, ved vcore på mellom 1,38 og 1,4 skal

du normalt klare å kjøre med en fsb på 333 på de cpuene.

Det gjorde jeg med stockkjøler, så det at du har bedre kjøler vil sannsynliggjøre et enda høyere

potensiale.

Edit:

Hovedkortet ditt setter aldri vcore over 1,33 ved default innstillinger. Det at du setter vcore på 1,4 manuelt er ikke farlig i hele tatt så lenge du har akseptable temps. Mulig du må disable noe som heter Eist for å få dette til.

Det er en strømsparingsfunskjon som senker vcore til 0,85 og samtidig senker frekvensen ved lav last.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...