noob11 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Bedre at ungene lærer ligninger med bokstaver helt fra første klasse, de får heller få hjelp. </sarkasme> Nei, det er bedre å starte i det små med ting som er enkelt og bygge på etter hvert som kunnskapen og ferdighetene utvikler seg. Og som nevnt av flere her er det voksne som ikke trenger all verdens knapper og funksjoner, men vil ha noe enkelt og oversiktlig. Å dytte på dem noe mer avansert blir bare unødvendig komplisert og lite brukervennlig. Lærer de ikke ligninger i første klasse da? Jeg kan i alle fall ikke se noen fundamental forskjell på 2+_=4 som man løser i første klasse og 2+X=4 som de møter på ungdomskolen. Tankemåten er helt lik. Forøvrig er jeg enig i at det å lære det man trenger er lettere enn å lære mer enn man trenger, men jeg tror kids versjonen først og fremst er til bruk for de som ikke vil lære. Det kan være lærere som ikke er stødige selv og dermed vil bruke en versjon som er enkel, eller voksne som har data-sperre og må ha det enklest mulig til eget bruk. Er målsetningen å lære et dataprogram så tror jeg de fleste med litt alder her inne vet at prøving og feiling er bortimot uslåelig. Hvor mange tok kurs i dos? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg brukte dos i flere år før jeg fikk det som eget halvtårig fag på videregående. 5% av mine dos-kunnskaper har jeg fra årene før faget. 90% fra undervisningen det halve året og resten har jeg lært i ettertid. Men jeg hadde lært mindre det halve året om jeg ikke hadde brukt dos på forhånd. Sånn er det med kontorprogrammer og all annen undervisning også. Prøving og feiling er som å finne opp hjulet på nytt hver gang. Lærer man systematisk og avanserer gradvis fra enkelt til avansert nivå så lærer man mye mer effektivt enn prøving og feiling eller å buse rett inn i det avanserte. Man bygger kunnskaper på et fundament av tidligere kunnskaper. Blir kunnskapsstigen for bratt så vil man falle av lasset. Løsningen er å lære ting gradvis og slik skoleplanen sier: individuelt tilpasset. 1 Lenke til kommentar
Olav Dahlum Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Forøvrig er jeg enig i at det å lære det man trenger er lettere enn å lære mer enn man trenger, men jeg tror kids versjonen først og fremst er til bruk for de som ikke vil lære. Det kan være lærere som ikke er stødige selv og dermed vil bruke en versjon som er enkel, eller voksne som har data-sperre og må ha det enklest mulig til eget bruk. Er målsetningen å lære et dataprogram så tror jeg de fleste med litt alder her inne vet at prøving og feiling er bortimot uslåelig. Hvor mange tok kurs i dos? Vel, vi dekker et behov og man begynner da heller ikke med kvantefysikk på barnetrinnet. Husk at dette også dekker folk med lese og skrivevansker, sannsynligvis blinde og svaksynte, osv. Så å påstå at det er myntet på folk med liten lærevilje blir feil. Jeg tok heller ingen kurs i det operativsystemet, men jeg finner stadig vekk behov for enklere versjoner av programvare, slik at rekrutteringen av nye og mer avanserte brukere ikke stopper opp. Det er en viss logikk i alt sammen vet du. Lenke til kommentar
Olav Dahlum Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Alle som vil være med, får være med. Ta kontakt med meg her (beklager, men det jobbes med å få i gang e-post-adresser på domenene), så skal jeg forklare litt nærmere om hva jeg ser for meg fremover. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Ikke missforstå. Jeg synes det er et godt tiltak å gjøre ting enklere og jeg har ikke nok kunnskap om denne versjonen av openoffice til å uttale meg om den. At ting tilpasses folk med forskjellige vansker er særdeles godt. Det er for lite av det ellers. At det er vanskeligere å lære 10 ting i et program som har 20 muligheter enn et program som har 10 muligheter stiller jeg meg skeptisk til. Flere valgmuligheter i seg selv kan da ikke gjøre det vanskeligere å lære de vanlige tingene i et skriveprogram. Klarer man å skrive på MSN/diskusjon.no/facebook etc så klarer man å skrive i openoffice også Btw: simen1. Vi har nok litt forskjellig opplevelse av DOS. På den annen side var tiki 100 maskiner tingen første gang jeg var borti en datamaskin på skolen, så det var aldri noe kurs i dos jeg kunne ta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå