Gå til innhold

Får ikkje koble meg på Netgear ReadyNAS Duo RND2110

OBre

Anbefalte innlegg

Ja, eg får altså ikkje kobla meg på Netgear ReadyNAS Duo RND2110 på "rett måte". Det er mitt fyrste kjøp av NAS.

- Eg har to pc-er, ein med Windows 7 og ein mini-pc med Ubuntu 10.04.

- Sambuaren min har også to pc-er, begge med Windows XP.

- Min Windows 7 pc:

Installasjonen av medfølgande programvare gjekk fint og eg gjekk i gjennom "Wizard" kjapt og enkelt. Har prøvd å leggje til nettverksstasjon, men eg får ikkje lagt til NAS som "mappe". Den einaste måten å få tilgang til NAS, er ved å starte RAIDar (medfølgande program som finn NAS) og trykke "Browse". Då får eg kopiere filar fram og tilbake utan problem. Men dette er tungvindt, eg vil ha ei "mappe".

- Min Ubuntu-pc:

Eg gjekk igjennom punkta på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=218630 og kom då inn på NAS og kunne kopiere filar fram og tilbake utan problem, men ikkje no lenger. NAS vart lagt til som ei "mappe" og alt var slik eg ville ha det. RAIDar-utgåva til Ubuntu ville ikkje la seg installere på denne pc-en.

- Pc-ane med Windows XP til sambuaren:

RAIDar finn NAS, men eg får ikkje rettigheit til å koble meg på. Eg får heller ikkje lagt til nettverksstasjon ved å skrive ftp://admin@namn_på_NAS

Det spesielle er at det går fint å nytte XBMC til film og musikk frå alle pc-ane utan problem. Har då lagt til NAS som kjelde i XBMC ved å skrive inn: smb://admin@namn_på_NAS

Eg har verkeleg lite peiling på nettverk og NAS og tek i mot all hjelp med takk :)

Endret av OBre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett fast ip på nas'et i routeren og restart nas'et, map opp de utdelte mappene på nas'et med f.eks \\192.168.0.10\media og velg logg på med annen bruker som du har opprettet på nas'et på forhånd.

Denne brukeren må ha tilgang til de delte mappene på nas'et og det må du da inn i gui'en på nas'et for å gjøre, både opprette bruker, evt. passord og tilgang til mappene.

Lenke til kommentar

Du må strengt tatt sette deg ned å lese bruksanvisningene på både router og NAS da fremgangsmåtene står forklart der.

NAS'et ditt har en mac adresse som du kan bruke for å identifisere NAS'et på routeren slik at den får en fast ip. Grunnen til at du bør ha en fast ip er at mappingen av NAS'et er lettere å få til å fungere tilfredstillende.

Lenke til kommentar

Eg har lest litt og kikka meir på problema no. Fant ikkje noko spesielt, men då eg restarta NAS fungerte det :) Problemet no er at eg berre veit om korleis ein legg til "mappe" som ftp og no er det slik at viss eg skal åpne ei fil, vert denne åpna i nettlesaren. Dette er tungvindt, fins det nokon andre (og betre) måtar å legge til "mappe"? (Filane vert riktignok åpna på rett måte i Ubuntu.)

Korleis får eg moglegheit til å komme meg inn på NAS frå andre stader enn i heimen?

Endret av OBre
Lenke til kommentar

Du kan sette opp NAS'et som ftp server eller du kan bruke en software som heter ReadyNAS Remote som logger deg på NAS'et via en egen software og via en konto hos Netgear. NAS'et vil da dukke opp som et eget explorer vindu i Windows.

For at dette skal funke må du også innstallere en egen software på NAS'et slik at det klarer å kommunisere med remote softwaren.

Jeg anbefaler som sagt å sette fast IP på NAS'et da det er den greieste løsningen hvis man vil mappe opp NAS'et fast på flere maskiner.

Hvis du ikke er veldig god på data så kan flere av disse tingene være vanskelige å få til, men det er jo en gyllen mulighet til å lære seg litt nytt.

Hvis det er håpløst å få til så kan det hende du kjenner en data ingeniør som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Ok, eg har no installert ReadyNAS Remote på NAS og den eine pc-en. Når eg går inn på NAS (høgreklikk ReadyNAS Remote (Online) -> Connect to ReadyNAS...), får eg berre opp ei tom mappe som heiter ReadyNAS Shares. Har vore inne i og prøvd å endre instillingane, men eg kjem meg ikkje inn i det eg har av innhald på NAS-en på denne måten. Tips?

Lenke til kommentar

Du må starte Netgear ReadyNAS Remote og velge Log in, da vil det settes opp en sikker tilkobling mot NAS'et via Netgear Remote's side, hvis den logger seg på korrekt så skal du bare dobbeltklikke på iconet i taskbar feltet så spretter det opp et explorer vindu med et icon som du kan klikke på for å få opp de delte mappene på NAS'et ditt.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke 100% sikker på om dette har noe å si men jeg mistenker at du må ha samme brukernavn på NAS'et som den brukeren du benytter for å koble deg til via Remote, jeg har ihvertfall satt det opp slik. Denne brukeren må også ha tilgang til de delte mappene på NAS'et.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Prøvde Leaf Networks, men det funka dårleg. Eg kjem meg jo inn i ei eller annan mappe med ReadyNAS Remote, men denne er som sagt tom. Eg kan likevel legge til filer der, men som då kun er synleg viss eg går inn via ReadyNAS Remote.

Lenke til kommentar

Kjøpte denne i dag, men det har vært en enorm skuffelse fra begynnelse til slutt. Først å finne ut at jeg ikke kan bruke denne som "plug-in" disk. Så til å finne ut at den lager for mye støy (om enn ikke veldig høyt) til å ha på soverommet. Til å finne ut at programvaren som følger med er fullstendig evneveik og jeg ikke får kontakt med kabinettet (setup fra Raidar) på noen måte. Har nå bytta det i et enkelt RAID-kabinett i stedet.

edit: litt for mange snarveier i kommentarene her også.

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Dette er et NAS, ikke en usb disk. NAS=Network Attached Storage. Den skal ikke være mulig å koble rett til en datamaskin med usb.:roll:

Jeg er enig i at vifta er en smule irriterende, men det finnes muligheter for å flytte viftetilkoblingen til en med lavere volt hvis den er for bråkete. Den kan jo også byttes med en stillere versjon. Men jeg er enig i at den burde vært mer stillegående.

Du kan prøve og rekalibrere vifta via GUI'n også.

Kan ikke si jeg har hatt noen problemer med Raidar overhodet. Jeg brukte den bare første gangen for å finne NAS'et, for øvrig akksess så er det bare å taste inn NAS'ets IP i en browser så er du inne i GUI'n.

Hvis Raidar ikke funker så burde du finne NAS'et via routeren selv om det strengt tatt ikke skulle være nødvendig.

Det siste er at selv om dette NAS'et er en av de bedre og kjappere boksene på markedet så vil du ikke få noe superrask hastighet, spesielt om du ikke har en UPS tilkoblet. Hastigheten funker helt utmerket til streaming som den er ment å funke til, hvis du er ute etter høyere les/skriv så må du opp på Raid 5/10 bokser som koster det 3 dobbelte.

Boksen skal helst kobles til en router eller switch, hvis du har koblet den til en utgang på en datamaskin så er det ikke rart du ikke finner den. Plugg den i routeren din så skal du se ting bedrer seg.

Det er et gammelt ordtak som sier: Når alt annet slår feil, les bruksanvisningen!

Endret av vidarkri
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er ein stk dårleg boks Ursa. Det står i manualen at det tek om lag 15 minutt å setta opp boksen: Ha! Tenker vi seier 15 dagar ++ med dårleg resultat.

Skulle heller kjøpt ein vanleg ekstern harddisk.

Endret av OBre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...