Gå til innhold

Refleksjon: Windows Phone 7: Lek eller alvor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart at at Windows Phone 7.0 ikke vil være fullstendig og mangle en del biter som man tar for gitt. Selv kan jeg rapportere at etter snart to ukers bruk med iPhonen min, så har jeg ikke brukt klipp og lim funksjonaliteten som ofte er argumentet til folk som disser Windows Phone.

Som en plattform derimot tror jeg den har sin sjanse. Kjedelig sier dere, fagredaktører for amobil. Jeg sier nytt, ikke i samme bane som iOS og tilsvarende program-orienterte OS. Et av de største problemene jeg ser med Android og iOS er problemet med at alt er programorientert. Selvfølgelig, i mange tilfeller er det greit å ha adskilt, men la oss ta for oss noen eksempler.

Kamera. På iPhone kan man gjerne ha tre-fire kamera-applikasjoner. På Windows Phone 7 vil det ultimate være at programvaren integreres i hubben. Hvordan det blir i praksis vet man ikke før dette blir programmert, men jeg håper og tror at Microsofts visjon er å la det integreres sømløst slik at man bare trenger å gå ett sted for å ta bilder.

Ta musikk. På iPhone har jeg iPod-applikasjonen som den heter, i tillegg har jeg Spotify og Wimp installert. Tenk hvis disse applikasjonen var integrert i stor harmoni! Tenk hvis du hadde én plass å henvende deg til hvis du ville lytte til musikk, og at disse tjenestene arbeidet sammen pga av nettopp hubene.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at WP7 vil ha en fordel når det kommer til spilling. Xbox Live-integrasjonen er allerede fra release veldig gjennomført, og bedre kommer den uten tvil til å bli. Håper virkelig slagere som Braid kommer til WP7.

Jeg har selv kjøpt meg en iPhone 4, men jeg tror at Microsoft som aktør ikke kommer til å konkurrere virkelig før om rundt et år. De må vise for kundene, og først og fremst for seg selv, at de vil inn i mobilmarkedet med et intuitivt og velkonstruert økosystem for mobilholdte enheter.

Men at krigen er over er langt fra sant. Den har akkurat begynt.

Lenke til kommentar

Håpløst å ikke ha den funksjonen for en proffbruker i hvert fall. Det er alltids en link og en sjekkliste, mailadresse, navn, e.l. man skal maile til noen, og selv om det med WP7 skal være mulig å velge å "dele" en link man har valgt, er det en lit kjedelig måte å gjøre det på hvis mailen allerede er skrevet. "Link, mailadresse og mer info kommer i hver sin mail om et øyeblikk"

Lenke til kommentar

Poenget er vel heller at siden Office 2010 er så integrert i telefonen, så er klipp og lim en funksjonalitet de MÅ ha relativt raskt ut.

Ang. WM, så er det ikke mye jobb for de som har brukt nyere komponenter til å utvikle programvare. Det krever ikke mange modifikasjoner, og jeg personlig har ingenting imot at utviklere faktisk må jobbe litt for å få det kompatibelt med et nytt operativsystem.

Kontinuitet er viktig for brukere også.

Lenke til kommentar

Nå har dem jo sagt flere ganger at klipp og lim komme så snart som mulig, bare ikke ved lansering.

Nå var ikke klipp og lim der i iphone heller før leeeeenge etterpå. (PS! Jeg har hatt iPhone 3G, 3GS og eier nå 4). Er mest fornøyd med iphone 4, men fortsatt mye dem kan gjøre bedre, f.eks notifications og homescreen.

Regner med å prøve WP7 når den blir lansert, og er den kjapp og fin, så blir det nok et kjøp. Den er jo i noen tester jeg har sett på youtube raskere enn safari til og med.

Microsoft slet jo veldig ved lanseringen av Vista, men Windows 7 er jo bare helt rått. Jeg har håp for Microsoft. Håper bare dem kjører noen heftige rabatter på telefonen ved lansering her i Norge :)

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...