toth Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Hei, det jeg ønsker å gjøre er følgende: Ark1: Fullstendig prisliste Ark2: Produktliste med utvalgte produkter Jeg vil i ark2 fylle inn priser, hentet fra ark1. Ark2 inneholder altså bare noen av produktene, så jeg trenger at excel leter gjennom ark1 etter alle varenr som finnes i ark2, og setter inn prisene. Noe ala dette; =HVIS(A1=(Ark2!A1);Ark2!B1;0) men jeg kan ikke bruke A1 og B1, det må være Ax og Bx om det er forståelig. Den skal altså ikke returnere pris kun når samme vare ligger i samme rad i begge ark, men også hvis de ligger i forskjellig rad. Håper på forståelig hjelp Endret 2. september 2010 av toth Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Du ser etter FINN.RAD -funksjonen. Sjekk Hjelp for grundig forklaring. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Takk for raskt svar! Imidlertid forstår jeg rett og slett ikke alle verdiene i FINN.RAD-funksjonen, og vet ikke hva jeg skal definere hvor. Søkeverdi, matrise osv var ikke forklart enkelt nok til at jeg får det til. For meg ser det ut som jeg bare klarer å hente sann/usann med denne funksjonen- Jeg er god til å lese formler dog, så om du kunne vært så grei å skrive en eksempelformel som gjør det jeg prøver på, så skal jeg nok forstå det Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Legger opp et faket eksempel for å vise nøyaktig hva jeg vil gjøre: Jeg vil altså at kolonne E skal autogenereres, ut fra kolonne B, dersom D* finnes i A Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Formel i E2: =FINN.RAD(D2;$A$2:$B$22;2;USANN) fyll nedover E-kolonnen. Søkerverdi: Varenummer du ser etter, her D2. Matrise: Hvor du ser etter den (prislista) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Fantastisk, der har du akkurat det jeg var ute etter! Og enkel nok streng til at jeg kan lese den og forstå prinsippet til neste gang. Hjertelig takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå