Gå til innhold

En klassiker ikke lenger på papir?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se dette som et stor tap akkurat, og jeg skjønner absolutt hvorfor de gjør de. Bare helt fundamentale ting som muligeten til å søke seg frem gjennom de enorme mengene date raskt og effektivt i et digitalt system - samt muligheten for kontinuerlig oppdatering osv. gjør et digitalt medium totalt overlegent for denne typen oppslagsverk.

Sist gang jeg brukte et oppslagsverk i papirutgave til å gjøre noe må vel være tilbake på ungdomsskolen da jeg skrev en stor oppgave om FN. Det var vel også omtrent da internett begynnte å bli allmannseie også (gjennom 56,6k modem).

-Stigma

Lenke til kommentar

Slike ting er da absolutt et tema for HW, de kan godt også ta opp norske forlag sin enorme uvilje mot e-bøker hvor man med nebb og klør prøver og late som at det ikke betyr noe for dem at verden går videre.

Det er moms på ebøker men ikke papirbøker.

Det er mye ræl med eboklesere. Enten er de slik forlagene vil ha dem med drm og umulig å kopiere, men samtidig er disse så forbrukerfiendtlige at ingen vil ha dem. De leserne vi har er ikke noe forlagene vil ha da det er lett å piratkopiere etc.

Så vi har desverre utfordringer med lovverket, hardware og softwaren. Det er 3 ting og det er jo ikke bra.

Ellers enig i at dette ikke er en hw.no sak. Hva er hardwaren i dette lizzm?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se dette som et stor tap akkurat, og jeg skjønner absolutt hvorfor de gjør de. Bare helt fundamentale ting som muligeten til å søke seg frem gjennom de enorme mengene date raskt og effektivt i et digitalt system - samt muligheten for kontinuerlig oppdatering osv. gjør et digitalt medium totalt overlegent for denne typen oppslagsverk.

Helt enig. Verden har virkelig gått videre på dette punktet. Det er nok ikke mange som tyr til papirutgavene av ordbøker og leksika lengre. Må si jeg trekker på smilebåndet og får litt nostalgiske følelser når jeg ser leksika og ordbøker i hyllene til folk. Det 3 kg tunge verdensatlaset i bokhylla mi gruses også til de grader av min 1 kg "tunge" bærbare PC med diverse kartleverandører på nett. Men det er morsomt å ha i hylla av nostalgiske grunner likevel.

Det er moms på ebøker men ikke papirbøker.

Det er mye ræl med eboklesere. Enten er de slik forlagene vil ha dem med drm og umulig å kopiere, men samtidig er disse så forbrukerfiendtlige at ingen vil ha dem. De leserne vi har er ikke noe forlagene vil ha da det er lett å piratkopiere etc.

Godt poeng med tanke på skjønnlitteratur, fagbøker og sånt, men ikke ordbøker. Trist for verdens utvikling at tradisjonelle papir-produsenter stritter så i mot på grunn av økonomi og kopifrykten. Verden vil gå videre, men bokbransjen tviholder på papiret. Omtrent som britiske bønder rundt 1900-tallet ville tviholde på manuell skurtresking fordi dampdrevne skurtreskere truet en drøss med arbeidsplasser. Moderniseringen tok sin tid og møtte mye motstand, men etter hvert gikk utviklingen den veien det måtte gå: fremover. Det samme vil skje for åndsverkhavere og papirbransjen, spørsmålet er bare når og hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...