Gå til innhold

Madla, 29 September. (Luftforsvaret)

MortenOlimb

Anbefalte innlegg

Okei, takk for svar!

Har også lest litt om at det er viktig at jeg ikke tar intiativ til å spørre. Syns det er veldig greit å spørre mye her, så takk skal dere alle ha for svarene dere har gitt meg.

Slenger til med noen spørsmål til jeg:

Hvor lang tid får vi bruke på å vaske, re opp sengen før vi må på oppstilling for å ta armhevinger, eller hvordan rekkefølge det er?

Er det slik at det er en Sergjant eller Fenrik som vil ha kontroll over rommet vårt eller noe slik, eller er de bare random?

Får vi vanlig lunsj, eller er det niste?

Har hver uke et eget navn og eget opplegg, slik som feltuken?

Takk, S0lberg for uniformsbilde. Så ikke så gale ut dén!

Endret av vinokourov1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe galt i å spørre om noe, men ikke hele tiden om alt mulig.

Ofte er svaret: "Hva tror du" , prøv å ikke få så mange slike.

Det er ikke noen oppstilling for å ta Push-ups om morgenen.

Dere har fra endt tjeneste dagen før frem til frokost til etter frokost på å vaske rommet og være klar til inspeksjon.

Under inspeksjonen er lugaren på rommet. Dere bestemmer selv når dere vil våkne.

Troppen din har to befal og en elev (kvm.mester asspirant) og det er fenrik og kvartermester som utfører inspeksjonene, slik var det til oss.

Kompanisjefen kan komme innom rommene når dere er i tjeneste for å sjekke om skap er låst eller ikke og sjekke senga.

Det er vanlig lunsj i messa, gjerne varm-mat.

Ukene har ingen navn eller spesielle tema meg bekjendt.

US'n til sjø er dritstilig... Marineblå...

Endret av Mr. Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okei, takk for svar. Trodde det var slik at vi måtte vaske, re opp sengen og ta armhevinger om morningen. Mange kompiser som sier det er slik.. jaja .

Frukost er halv syv, hvis det er riktig ? Er det ikke slik at hvis en kommer litt sen så må alle andre ta armhevinger til den personen kommer, og hvis han ikke kommer, så kan en gjøre masse drit med fyren? Tenkte jeg skulle snakke med romkameratene mine om at vi måtte få hverandre ut av sengen, slå til hverandre hvis det er nødvendig :new_woot:

Lenke til kommentar

Fysisk avstraffelse er ikke lov lengre, men alle må vente om noen er litt sene.

Det var opp til meg å stille opp troppen til frokost (som ikke er halv 7 men avhenger sv hvilken tropp man er) og det var opp til meg å avgjøre hvor lenge vi skulle vente på noen som var sene. Man kan ikke komme for sent til frokost, da må man plutselig vente jævla lenge, så er man for sen må man personlig stå til ansvar for dette.

Vi hadde en på lugaren som ikke sto opp før vi andre var ferdig påkledd, barbert og strukket bikke, han hadde fått et problem om vi ikke hadde dratt han ut av nikk, så ta vare på hverandre. Går det igjen at noen ikke gidder å stå opp, la de forsove seg, det koster dem noen 200-lapper hver 3. Gang...

Lenke til kommentar

Seriøst ? Er det ikke lov lengre.. Syns det er litt merkelig.

Er det slik at en dude går rundt med en kubjelle-lignende-ting for å vekke dere opp kl 06.00? Eller er dette bare myte? Hadde vært greit å vite hvor lang tid en har på å våkne til å være ferdig påkledt og alt det der, til en skal være ute i "arbeid".

Lenke til kommentar

Man kan bruke telefonen som alarm. Vi hadde 2 brannøvelser i løpet av rekrutten, siste gangen brukte vi 3 min på å få hele kompaniet oppstilt, å var kun 3 vinduer åpne. Når man har skaffing (spising) varier fra tropp til tropp. Vårs tropp hadde frokost de først 4 ukene klokken 06:00 og de siste 4 ukene 06:40.

Brannalarmen går når dere sover, så er lurt å sove med feltskoene under sengen, siden man ikke kler på seg når man går ut, kun dynen rundt seg og anbefaler fottøy når man står ute. Første gangen sprang jeg ut barbent, det var kaldt klokken 05:00.

Ofte vist noen er forsene måtte vi stå i jegerhvil(ferdigstilling) til alle var kommet på plass. Vi har 4 befal på vårs tropp, troppsjef (fenrik), NK (kvm) og 2 instruktører (kvm.asp). Alle var med på inspeksjoner, men var mest kvm.aspene våres som utførte inspeksjoner.

Dere får håpe dere har frokost klokken 06:00 eller rundt den tiden de første 4 ukene, slik at dere får lært dere å vaske raskt og effektivt. Når man har skaffing klokken 06:40 f.eks eller senere må man starte å vaske før dere går til frokost, å avslutte når dere kommer tilbake fra frokost.

Men det blir en del armhevinger i løpet av rekrutten, variere når de taes, men de taes en del iløpet av dagen.

Men du må huske at jeg og Olsen snakker i enkelte ord som kun gjelder for sjø, tror luft kaller "rommene" for rom og ikke lugar, osv. Så er det vel ub- korporal istedet for kvartermester aspirant osv.

Ellers blir dere vel vekt enkelte ganger rundt klokken 05:00 for å gå ut å ha en form for fysisk aktivitet, men det er bare digg. Da får man dusjet å våknet skikkelig på morgenen.

Ellers blir dere å ha enkelte aktiviteter fra idrettpersonellet, ala hardhausen (tungt), krigens krav (artig), makkerøvelse (tungt) HH-løpet (ok), linjegym (chill)osv.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :) Det var godt beskrevet!

Er det internett på rommene? Hvis ikke tror jeg ikke at jeg tar med meg min Mac.

Nei, er trådløs i kantina ettersom jeg har hørt, og kan vel være heldig å få tilgang fra rommene og. Men det skulle vist være latterlig lav hastighet på det nettet. De fleste bruker mobilt bredbånd.

Tenkte selv å ta med pcen, men ikke for internettet skyld, men for filmer, musikk etc. når det er tamt omkring :)

Endret av keemse
Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk veldig mange filmer innpå, og veldig mange av de er veldig nye, som jeg lett kan se flere ganger! Men så spørs det om det er verd det, siden jeg har hørt det kan være stjeling. Vil ikke miste en Mac til 15 tusen lix :dontgetit:

Har en ekstern hdd med over 150 filmer.. Nok av det hvertfall :p

Er vel mulighet for å låse inn pc, samt andre verdisaker.

Lenke til kommentar

Hvordan er kabeltilgjengeligheten, da? Det har skjedd en feil med kabelen til Mac'n min, som gjør at den ikke alltid lader, men bare holder seg på samme batterinivået, så jeg trenger som oftes å ha en strømkabel.

EDIT:

- Forsatt vinokourov1 her, men tok meg tid til å fikse på diskusjon.no profilen min.. stått uberørt siden 2006 :tease:

Lurte på en artig ting òg: Noen gang opplevd ekstremt sinne over romkameratene deres? Hva har de i så fall gjort ? :!:

Endret av iGabby
Lenke til kommentar

Er på Madla nå for tiden, ferdig om 1,5 uke. Blir vanskelig å fortelle alt her, men hvis det er noe spesielt du lurer på så er det bare å slenge det ut så skal jeg se om jeg kan svare på det ;)

Var forresten på feltuka nå denne uka, og hvis du får muligheten til å bli med på rekognoseringspatrule om natten så er det absolutt å anbefale. Det har vært noe av det morsomste jeg har vært med på iløpet av rekrutten ;) Rødfis føles litt meningsløst ut, men å sitte inni teigen til et annet kompani og høre på hva de snakker om var utrolig morsomt :p

Vi gjorde noe ala det samme hos oss, bare at "fi" og vi brukte samme kanaler på walkie talkies pga en feil så visste de at vi satt i basen deres å kom å henta oss :p

LEIF!:D Hvor ble du av etter san.kurset?

Den recon-runden var latterlig, Fen. Giæver dreit oss ut :-P

Til alle som skal inn i Luft på Madla nå i september, bare gå på med godt mot, det er mye kult som kommer til å skje. Dere hater det når det skjer, men det er minner som blir sittende :-) Makkerarbeid, Krigens krav, CS-gassen, feltuka, turene på byen med troppen. De 3 første dagene er som alle andre sier kjedelige, mye venting og mønstring, men etter den første uka begynner ting å rulle. Lykke til alle sammen, og bruk god tid til å tenke nøye over hva dere vil søke dere til etter rekrutten! San.soldat anbefales sterkt!

Lenke til kommentar

Lurte på en artig ting òg: Noen gang opplevd ekstremt sinne over romkameratene deres? Hva har de i så fall gjort ? :!:

Ikke på leiren, men En jeg sov på ro med på Madla som gratis på hotellrommet sist helg jeg var nede å besøkte dem.

Vi fra min gamle lugar på å hadde vors på rommet en kveld, så rundt 9 ber jeg han gå å dusje så jeg slipper å vente på han når jeg vil dra til byn.

Han nekta, ba meg roe meg ned og puste med nesa osv, og jeg ble forbanna fordi han oppførte seg som en toskt. Så han går ikke å dusjer og vi sitter der å bare chiller. Så sjekker jeg klokka å ser at den er halv 12 og vi begynner å få dårlig tid siden jeg hadde planer om å hilse på så mange før kvelden var omme.

Så jeg reiser meg tar på meg skoa og han som ennå ikke har dusja ber meg vente så han få dusjet. Da blir jeg forbanna å sier at han skille ha gjort det tidligere da jeg ba han, men får et svar som gjorde at jeg nesten kastet ut idioten fra 15-etasje: "Du sa ikke at jeg ikke fikk bli med".

Da holdt jeg på å gjøre masse dumme ting. Han sitter hele kvelden i mitt hotellrom som jeg betalte 1500 per natt for og så gidder han ikke dusje, bare fordi han tror det ikke blir noen følger.

Uansett, det ender meg at jeg ber han kjappe seg, og da skulle man tro en person stresser litt så andre slipper å vente på han, neida, han bruker 3 min på å gå i dusjen, dusjer i 10 min, insisterer på å lufttørke seg, eller blir han svett, han brukte over 1 min på å ta på seg én sokk, og resten av klærne tok over 15 min.

Han måtte i tillegg tørke en bokser med hårføneren, fordi han hadde oversvømt badet tidligere, lagt bokseren oppi vannet og glemt av å ta med flere i bagen.

Hva som gjør alt så mye værre: jeg betalte hotellrom, taxi om dagene, inngang på byen og drikke på byen.

Lenke til kommentar

Under inspeksjonen er lugaren på rommet. Dere bestemmer selv når dere vil våkne.

Vil bare påpeke at dette gjelder sjø, luft har revelje klokka 06:00 og det sjekkes av IB om alle er våkne. Er du ikke oppe av sengen når han kommer får du en anmerkning, 3 anmerkninger = 1200 kroner ish i refs.

Og dere på sjø kan jo ikke si dere har hatt det hardt, vi hadde 8 alarmer, og da snakker vi "ut og løpe med tømmerstokker i gjørme i 3 timer" alarmer. ikke noe sånn brannalarm piss som er easypeasy. Vi måtte gjøre oss fortjent til perm hver helg med alarm om natta, ble vekket klokka 1 og måtte løpe med tømmerstokker og stå i ferdigstilling mens alt av befal gikk oppå oss. Holdt på i 2-3 timer vel og ble gjerne avsluttet med gassmaske løp rundt i basen hvor flere besvimte.

Jo hardere du har det på madla, jo gøyere blir det å huske :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...