Gå til innhold

Madla, 29 September. (Luftforsvaret)

MortenOlimb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du får med uniformen videre, men sko, underbukser, og kanskje værnemaske (Disse kom i fabrikk-embalasje som var lukket) men jeg vet ikke. Kan sende på en sms til noen som nettopp er ferdig med rekrutten å høre ;)

m04 går med videre jo ;)

Tror vi snakket mer om etter et år...

Pratet med en som begynner på Vakt&Sikring på Madla nå, man får t-skjorter, sokker, undebukser, sko til odel og eie. Så og si resten må leveres inn.

Define Mannemann; Lars Monsen

Oh yeah ;)

Kjenner jeg gleder meg. Rart å tenke på at jeg har redd sengen min med sikkerhetsnåler om under 1 uke :whistle:

Hehe, det funker, rakk ikke å sjekke om det var best å feste rundt hele eller bare på 3 sider og etterstramme før inspeksjon med tanke på a man ligger der og rører på lakenet, men skal prøve med en runde rundt hele dritten.

Sengestrekk funker best om man går sammen to og to...

Et annet tips: Gi den ene kopien av nøkkelen til en annen på lugaren, så slipper du å låse inn nøklene, det er et slit om du får 7min på deg til å skifte osv.

Låste inn nøklene 2 ganger på 9 dager, men lugarsjefen hadde kopien :p

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Veldig grei liste over hva man budre ta med seg (fra en annen tråd):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238546&st=40&p=16077289entry16077289

Jeg var på opptaket på Madla i Juli men ble sendt hjem etter 9 dager på grunn av kyssesyken.

Skal tilbake i September og laget meg så en liste over ting jeg skal pakke ned:

Kleshengere m/buksehenger

Gasbind

Hyssing

Plaster

Gnagsårplaster

Hodelykt

Engangshansker

Innpregneringskrem

Bomull til puss av sko (Type sminkefjerningsbomull)

Ørepropper

Q-tips

Kulepenn med topp

Sikkerhetsnåler

Innleggsåler (Feltsko og Parade)

Lofjerner til klær

Snus

Joggesko

Boksere

Joggebukse

Sokker

T-skjorter

Pulsklokke m/belte

Klokke (Ikke mobil)

Jakke

Toalettsaker

Vaksinasjonskort

Resepter

Legeerkleringer

Toalettsaker

Kortholder

Kamera

Det er egentlig det eneste, kanskje en genser, men tipper all snusen vil ta for mye plass i bagen/kofferten til at jeg gidder.

Har invistert i en god del av dette, men hvor i all hverden kjøper man sikkerhetsnåler??

Og kleshengere m/buksehenger og innpregneringskrem, får man ikke dette på madla?

Lenke til kommentar

Vi fikk det etter 8 dager (Vi trengte ekstra til klesskapet) så i 8 dager hadde vi lite mulighet til å tørke klær, ingen av tørketromlene som funket.

Den lista var min personlige liste over ting jeg følte jeg kunne hatt med for å gjøre ting enklere, ikke en need to have liste, man får jo alt man trenger, men litt kjipt å dra å mase til befalet om alt mulig også.

Se løsninger, ikke problemer.

Lenke til kommentar

Innleggsåler får man gratis på saniteten, de fungere utrulig bra.

Bare å bestille seg time, gå inn til legen å si at du får i fotene av de sålene man har fått allerede.

Gasbind får man i sanitetskitte.

Til bikkestrekk brukte jeg kun kort, ala bankkort. Sikkerhetsnåler brukte jeg på det flammelakene som er på madrassen fra før. Engangshansker tror jeg du ikke får bruk for, ellers får du utdelt når man øver på FVT drillen, dog vi fikk det aldri.

Dere må huske å ta med sivile klær som dere kan bruke på byen. :)

Edit:

@ Argument - Sikkerhetsnåler får man også kjøpt i leir, tror det kostet 20 kr for en eske med sikkerhetsnåler.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Hvordan brukte du kort til bikkestrekk?

Hansker er greit til skopuss så du slipper å få det på klærne etterpå, er vannfast.

Sanitetsveske får man ikke med en gang, og jeg klarte å kutte meg kraftig to ganger før jeg dro... Måtte teipe fast papir til hånda.

Sjø er tøffere ja, etter hva jeg hørte av 2 fra luft i forskjellige tropper som sa det var drittsløft på trening, mens alle i sjø sa det var hardt.

Om det er noe i det vet jeg ikke, tipper det kommer helt ann på befalet.

Kravene er jo like.

Lenke til kommentar

Hvordan brukte du kort til bikkestrekk?

Hansker er greit til skopuss så du slipper å få det på klærne etterpå, er vannfast.

Bikkestrekk - Brukte korte til å dra lakene ut, samt dytte lakene ned mellom madrassen og stålet til sengen, da fikk jeg som regel et fint bikkestrekk.

Hansker - Joda, ikke så dumt det egentlig. :) Men personlig hadde ikke jeg noe problem med det.

Ellers bør alle starte første dagen å øve på våpenreglene, samt lese en del på FVT-drillen, dere går opp til eksamen i førstehjelp nivå 2, dere skal følge drillen slavisk. Men dere får mye undervisning i førstehjelp.

Edit:

Luft og sjø, skal ikke det være identisk? Nå var vi et sjøkompani, men vi hadde en lufttropp og ellers blandet på alle troppene. Å de fra luft gjord akkurat det samme som oss, eneste jeg husker de slapp var en sprøyte, samt IMO-60 kurset.

Edit 2:

Luft er faktisk litt heldig, siden de kan bruke M-04 eller hva arbeidsuniformen deres het som permuniform. Eneste de trenger er å bytte ut capsen(luen) med permhodeplagget.

Men vi som er i sjø kan ikke gjøre det samme ved US'en, vi må skifte til gakkgakk.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan et kort skal gjøre bikkestrekk så enkelt, må jo gjøre det hver dag, det slipper man med sikkerhetsnåler.

FVT-kurset sto det ikke noe om i den lille håndbok man fikk, sto det i den store?

Er vel førstehjelpssjekken det er snakk om? Sjekke blødninger, nakkeskader osv?

Man skal sjekke etter blødninger i lysken på partneren under denne drikken, må jo bare smile når man skal sjekke etter blødninger hos ei av hunnkjønnet ...

Den drillen er btv noe av det nærmeste man kommer lovlig kroppslig kontakt med andre rekrutter på leiren. Det er kort fortalt en dårlig unnskyldning for å klå :)

Edit: Jeg så luft i to typer uniformer, den ene var perm, den andre var felt, hvordan ser arbeidsuniformen ut?

Edit 2: det er jo kamofelt, faen for noe dritt... Bare sjø som må gå rundt som noen idioter utenfor leiren!

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Thænkz, S0lberg! Gir meg et litt bedre syn :)

Noen som har bilde av uniformen jeg skal gå med nå fremover? (Litt for lat akkuratt nå til å stresse med å søke på nettet)

Får vi HK eller AG-3? Håper på førstnevnte. Og så tenkte jeg litt på de våpenreglene. Hva går de ut på? Det der du skrev om FTV-drillen skjønte jeg ingenting av, siden jeg ikke vet hva det er for noe.

Lenke til kommentar

FVT-drillen er førstehjelp, altså hva man gjør fra initialvurdering og fra A-E.(Airways, breathing osv. )

Stemmer det, nærmeste man kommer lovlig i kroppskontakt med det motsatte kjønn. :p

Jeg personlig syns kort var greiest. Tok meg ikke lange tiden å få gjort unna bikkestrekket. Orket ikke å "jukse" med sikkerhetsnåler på lakenet. :)

Men er jo bare å teste hva du syns er greiest.

Edit:

Dere får nok ikke HK416, siden sjøforsvaret har skyteforbud med den. Så blir nok AG3.

Uniformen ser slik ut (luftforsvaret), m04_jpg_F-Br_dteks_1033988f.jpg

Våpenreglene må man kunne ordrett, å da snakker man med punktum å hele pakken. Kan gått skrive opp våpenreglene, men det blir ikke idag.

Edit2:

De reglene er litt anderledes fra de vi øvde på.

Disse øvde vi på:

Våpenregler

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

2. Legg (Sett) aldri fra deg et ladd våpen.

3. Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke ladd.

Eneste unntakelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid.

4. Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold. Vådeskudd er unødvendig. Det finnes ingen unnskyldning.

Vis våpenkultur

Men tror begge variantene er riktig, denne varianten øvde vi på. Men hang en annen variant på dassen.

Huskeregel: Trine lise suger tiss hverdag

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Våpenregler (Skal kunnes ordrett, uten kommafeil.)

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

3. Sikt eller pek aldri mot noen, våpenet ladd eller ikke ladd.

(Eneste unntagelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid.)

5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000 meter og kan drepe på dette hold. Vådeskudd er unødvendig. Det finnes ingen unnskyldning.

Vi får AG3, ingen i sjø får HK, de er sist på lista.

Uniformen må du bare søke opp gitt, husker ikke navnet...

Edit: Ble sykt skuffet jeg også da jeg fant ut vi fikk AG3, men prøvde AG3 gjennom privaten I sommer og det sparker bra ;)

Mye kraftigere kaliber og du kan herje mer med et AG enn HK416.

Etter tjeneste får du mest sannsynligvis MP5 eller annen maskinpistol uansett, så ser ikke poenget med å måtte lære seg HK på rekrutten... Mer kun de i hæren som fortsetter med HK/AG etter rekrutten.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Våpenregler (Skal kunnes ordrett, uten kommafeil.)

3. Sikt eller pek aldri mot noen, våpenet ladd eller ikke ladd.

(Eneste unntagelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid.)

5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000 meter og kan drepe på dette hold. Vådeskudd er unødvendig. Det finnes ingen unnskyldning.

Vi får AG3, ingen i sjø får HK, de er sist på lista.

Uniformen må du bare søke opp gitt, husker ikke navnet...

Din første setning der hinter om at vi skal skrive dette ned. Riktig? Skal de sjekke oss på den måten om vi kan det? Fair enough. Får noe å gjøre på bussturen, mens jeg hører på musikk.

Hvordan ser rommene ut, Olsen? Grei standard? Du tok vel ikke noen bilder da du var der nede forrige gang? Er det noe annet på rommet enn de 6 sengene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...