Gå til innhold

Madla, 29 September. (Luftforsvaret)

MortenOlimb

Anbefalte innlegg

Stort pluss, Olsen! Stort pluss! Gleder meg veldig til militæret nå, og det skal bli kjempedeilig å endelig få starte opp :)Du skrev ikke hvorfor du ble sendt hjem, men da tolker jeg det som at du ikke føler for det :)

Aaah, skjønner :) Født i nittien?

Endret av Haageen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til gutter og (jenter) Mr olsen har allerede sagt endel, men normalt er det revelje 06:00 , og ikke 05:00 , selv om dere vil få litt alarmer og litt kos. Får dere køy nummer som begynner på 2.1 så vet dere at dere får det hardeste troppen med en ganske "snill" sjef. :) Vi løp rundt med gassmasker første uken midt på natta og hadde vel 2-3 alarmer i uken. Gjørmeløypa 3 runder allerede første mandag, når vi kom inn på en onsdag.

Dere får ikke beret på madla! ;) Mange av dere vil ikke få beret engang. De fleste som får den vil nok få den rundt juletider etter beretløp og diverse øvelser.. :D

Dere får heller ikke lov til å gå i sivil de første 14 dagene. Den første helgen får dere ikke lov til å gå ut av leiren. Den neste helgen går alle ut i uniform. Mandagen etter dette er det god stemning, da blir det sivilt så fort dagen er over. (i teorien 15:30, eller til middagen, som forøvrig, sammen med maten generelt er crappy på madla. Dere vil ikke tro meg, men når dere kommer på nye tjenestested skjønner dere veldig godt hva jeg mener. Men når 1000 rekrutter skal føs, blir det annerledes enn når 50 mann sammen med 100 offiserer skal, slik som jeg er vant med. altså, desserter hver dag, varm mat til hvert måltid og 2 måltider til hver middag. )

Spør hvis det er noe dere lurer på!

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Lykke til gutter og (jenter) Mr olsen har allerede sagt endel, men normalt er det revelje 06:00 , og ikke 05:00 , selv om dere vil få litt alarmer og litt kos. Får dere køy nummer som begynner på 2.1 så vet dere at dere får det hardeste troppen med en ganske "snill" sjef. :)

Troppen min (1.5) ble ikke Sommeropptakets idrettstropp fordi de ikke er tøffe ;)

Fenriken var streng, kvart.mesteren var enda strengere, og jeg digger begge. Btw, vi vet alle at luft er full av pingler...

Revelje og revelje, eneste gangen vi ble vekt var da befalselevene vi delta bygg med skulle på en overraskende løpetur kl 04:00 og ble vekt ved hjelp av brannalarmen.

Vi hadde frokost 06:00, med oppmøte 05:50, og vi prøvde å gjøre ferdig skopuss, shavings og skapdetaljer før frokost, så målet var å våkne 5...

Lenke til kommentar

Velvel, nå har jeg vel egentlig bedre ting å gjøre enn å sitte og diskutere hva som er best av sjø og luft.. :p Sånn sett er det bare hæren som har de tøffeste karene så vidt jeg har forstått.

Og jeg var luft, forteller om luft ettersom trådstarter og tråden er ment for luft. Jeg vet at sjø sto opp tidligere, men jeg vet også hvordan luftforsvaret hadde det. :)

Hehe, ingenting er som et skikkelig velkomstløp med befalselevene!

Vi ble også vekket første natta ;) De 2 første dagene var jeg sålangt nede og ødelagt mentalt at jeg ville gå og henge meg med det kjøret vi fikk. 5 stk dimmet i løpet av de 3 første dagene på grunn av aktivitetsnivået og forventninge til fenriken. Vi var vel 50 i starten og endte opp med 28-30 siste dagen som skulle videre.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Lykke til gutter og (jenter) Mr olsen har allerede sagt endel, men normalt er det revelje 06:00 , og ikke 05:00 , selv om dere vil få litt alarmer og litt kos. Får dere køy nummer som begynner på 2.1 så vet dere at dere får det hardeste troppen med en ganske "snill" sjef. :) Vi løp rundt med gassmasker første uken midt på natta og hadde vel 2-3 alarmer i uken. Gjørmeløypa 3 runder allerede første mandag, når vi kom inn på en onsdag.

Dere får ikke beret på madla! ;) Mange av dere vil ikke få beret engang. De fleste som får den vil nok få den rundt juletider etter beretløp og diverse øvelser.. :D

Mye feil der, sorry... Alle i sjø fikk beret i sommer, maten var god hver dag, sett bort ifra en dag hvor jeg fikk grøtris til kyllingen som knaste i kjeften, litt som nugatti crisp.

Maten er forbedret de siste årene (sikkert noen siden du var der) da maten er en viktig trivselsfaktor...

Nå er ikke jeg vant til 5-stjernes restaurant...

Ang beret snakker jeg om sjø, sorry... Luft fikk det ikke, det stemmer.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Velvel, nå har jeg vel egentlig bedre ting å gjøre enn å sitte og diskutere hva som er best av sjø og luft.. :p Sånn sett er det bare hæren som har de tøffeste karene så vidt jeg har forstått.

Og jeg var luft, forteller om luft ettersom trådstarter og tråden er ment for luft. Jeg vet at sjø sto opp tidligere, men jeg vet også hvordan luftforsvaret hadde det. :)

Hæren har de tøffeste karene?!

Da har vi utelukket spesialstyrkene?

Har nær familie som jobber i Forsvaret opp i gradene i Hæren, og MJK er ifølge de de tøffeste i Norge... En Seal-tropp fra USA var med på MJK-trening hvor samtlige ikke klarte å holde følge.

Det er mine kilder, som jeg stoler veldig på...

Lenke til kommentar

Unnskyld meg mr.olsen , men tråden er da ment for luft? skjønner ikke hvorfor du prater så mye om sjø hele tiden.

Maten var søppel i forhold til de 8 mnd jeg hadde resten av min tjeneste. pluss den ene 1mnd på rygge. Hva skal du sammenligne med ? Har du vært noen andre steder ?

Jeg fullførte førstegangstjenesten min for 6 uker siden ;)

Jeg prater primært om spesialstyrker ja, og jeg trekker tilbake påstanden , for MJK sammen med FSK og KJK har de tøffeste folka. samt TMBN. Jeg vet veldig godt at seals sliter mot disse folka. Men mer om det tør jeg ikke uttale meg om offentlig på nett.

Jeg vil samtidig også påstå at den "tøffeste" førstegangstjenesten psykisk og fysisk sett bortifra mjk/kjk/fsk og andre spes stillinger har hæren med 2 bataljon, panserbataljon og art.bataljon.

Men la oss holde oss til topic!

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Hvor mye har sjø og luft med hverandre å gjøre på Madla? Spiser vi sammen? Samme kantine? Samme treningsområder?

So what om han snakker om sjø her, vel? Finnes ingen bedre tråd for det, så like greit samle alt under ett tak så lenge det hjelper :)

Nei, kan ikke sammenlikne med annet enn maten jeg får hjemme hos mor, men maten er ikke ille ifølge meg, det betyr ikke at den ikke er bedre andre steder :)

Det betyr bare at maten hos din mor er ræva ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye har sjø og luft med hverandre å gjøre på Madla? Spiser vi sammen? Samme kantine? Samme treningsområder?

Vær litt mer presis ang treningsområder.

Treningsrommet er det samme, men hver tropp har en egen plass å trene på f.eks kommandoer, oftest rett utenfor kassernen.

Leiren er èn leir, med to typer rekrutter.

Messa er for alle, velferden er for alle, saniteten er for alle. Men obs; gjørmeløypa går under "drepern" av luft, men under sjø er det "kosekroken", sier vel litt om troppene ;) =D

Nei, kan ikke sammenlikne med annet enn maten jeg får hjemme hos mor, men maten er ikke ille ifølge meg, det betyr ikke at den ikke er bedre andre steder :)

Det betyr bare at maten hos din mor er ræva ;)

Busted...

• Liker 1
Lenke til kommentar

hei, godt at noen bryter inn! hehe. :thumbup:

Sjø og luft har skole oppstillinger sammen, dere bor på forskjellige brakker .. (kp 1,3 er sjø) (kp: 2,4 og 5 er luft )

Sjø har en uke lengre rekrutt på grunn av 1ukes imo-60 kurs (for å jobbe på båt), stemmer dette mr.olsen?

Spiser sammen ja, men ikke nødvendigvis til samme tidspunkt.. Dere ser til hverandre mye, treningsområder er helt likt ;) basen og treningsrommet, som er ganske bra ;)

Som jeg sa, dere tror ikke på meg når dere kommer, maten er sikkert bedre enn hva har dere hørt av folk som har dimmet. Men det sier de kun fordi når dere går videre til nye steder skjønner dere hvor ille maten faktisk er.. Jeg hadde dessertborder til lunsj , roastbeef, 3-4 forskjellige typer skinke, 5-6 forskjellige typer påleggs laks, russisk kaviar, hummer, kreps, + lasagne, foccacia, pizza, taco, ovnsbakt ostesmørbrød . (varmrettene rullerte vi på, selvfølgelig) til lunsj, bare for å nevne noe! til drikke kunne vi velge mellom vann, saft, juice, nektar, 2 typer melk , iste, kakao, kaffe. Til hver middag var det suppe + hovedrett. og vi fikk fisk som var skikkelig god! ikke det jalla skvipet på madla.

Det gikk rykter om at kjøkkenpersonalet fortalte at potetene på madla var merket med : "kan også spises av mennesker" :D

Endret av Phinex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei, godt at noen bryter inn! hehe. :thumbup:

Sjø og luft har skole oppstillinger sammen, dere bor på forskjellige brakker .. (kp 1,3 er sjø) (kp: 2,4 og 5 er luft )

Sjø har en uke lengre rekrutt på grunn av 1ukes imo-60 kurs (for å jobbe på båt), stemmer dette mr.olsen?

Spiser sammen ja, men ikke nødvendigvis til samme tidspunkt.. Dere ser til hverandre mye, treningsområder er helt likt ;) basen og treningsrommet, som er ganske bra ;)

Som jeg sa, dere tror ikke på meg når dere kommer, maten er sikkert bedre enn hva har dere hørt av folk som har dimmet. Men det sier de kun fordi når dere går videre til nye steder skjønner dere hvor ille maten faktisk er.. Jeg hadde dessertborder til lunsj , roastbeef, 3-4 forskjellige typer skinke, 5-6 forskjellige typer påleggs laks, russisk kaviar, hummer, kreps, + lasagne, foccacia, pizza, taco, ovnsbakt ostesmørbrød . (varmrettene rullerte vi på, selvfølgelig) til lunsj, bare for å nevne noe! til drikke kunne vi velge mellom vann, saft, juice, nektar, 2 typer melk , iste, kakao, kaffe. Til hver middag var det suppe + hovedrett. og vi fikk fisk som var skikkelig god! ikke det jalla skvipet på madla.

Kp 1, 3 og 5 var sjø i år... (eller, kp 1 var blandet.)

Ikke alle som hadde IMO-60 kurs mener jeg å huske, var som sagt ikke med på hele rekrutten.

Gir meg ang. mat, høres litt bedre ut det du nevner, men man trenger ikke gå sulten fra messa, maten er helt grei...

Lenke til kommentar

Hehe...

Jeg var bare glad jeg fikk kaffe om morgenen.... (og lunsj, middag og kveld =D )

Forsvaret er og blir helt opp til deg selv. Jeg gikk ut av VGS med en del forsentkomminger, rommet mitt er rotete konstant, og jeg klager ofte på maten hjemme, men en positiv innstilling gjorde mine 9 dager av rekrutten jævlig gøy.

Har man lusen innstilling blir det lusent. Og får dere en beskjed fra Fenrik om å brette skapet på nytt bare for å gjøre det, ikke bruk energi på å kjefte rundt om kring, bare gjør det, eller drit i det. Hater å høre folk rundt meg klage på ting, de kan holde skjeft.

Fattern er i forsvaret og han ga meg et tips før jeg dro, ikke bry deg om hvorfor du gjør noe, bare gjør det. Så blir alt mye enklere. Etter hvert vil dere sette pris på å ha noe å gjøre. Besøkte troppen forrige helg, halvparten av de som ikke var på perm satt i gangen og kjedet seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...