Gå til innhold

Madla, 29 September. (Luftforsvaret)

MortenOlimb

Anbefalte innlegg

Skal inn 27 september i sjøforsvaret, bare 2 uker til, litt spent på hvordan det blir såklart men gleder meg utrolig til å oppleve mye nytt og spennende hjemmefra. Lurer på hvordan det er med oppbevaring av personlige ting, får vi egne skap for å låse inn personlige eiendeler? Har kjøpt meg en kliss ny laptop for å slå ihjæl tida med, jævlig stress hvis den ikke kan låses inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale å ta med pc, hvertfall ikke i begynnelsen.. Hadde mye problemer med at ting ble stjelt rundtom. Å du får oppbevare private "effekter" i skapet, men ikke mye. Ikke pakk for mye til rekruttskolen, du får ikke bruk for det.. Forsvaret dekker heller ikke erstatning om pc o.l skulle bli ødelagt

Lenke til kommentar

Men er det virkerlig andre rekrutter som stjeler der? Det virker ganske idiotisk at noen ville gjøre slikt. Jeg tror jeg kommer til å ta med en laptop, siden jeg har hørt at det blir mange lange dager plus at det kan være greit å ha hvis man ikke er i humør for en "2 for 1" på den klubben som folk snakker om :p

Japp. Jeg vurderer å bestille komfortvogn om det ikke er urimelig dyrt, har hørt fra noen kompiser som var på rekrutten for et år siden at det er definitivt verdt det.

Jeg har bestilt komfortvogn, jeg mener det kostet 89 kroner..

Er det nye synstester osv når man ankommer madla? Jeg fikk dårlig på farge syn på sesjonen (Visste det ikke selv engang!), jeg antar at det ikke har noe å si at jeg får dårlig farge resultater på madla når jeg også fikk det på sesjon..

2 uker igjen!

Lenke til kommentar

Men er det virkerlig andre rekrutter som stjeler der? Det virker ganske idiotisk at noen ville gjøre slikt. Jeg tror jeg kommer til å ta med en laptop, siden jeg har hørt at det blir mange lange dager plus at det kan være greit å ha hvis man ikke er i humør for en "2 for 1" på den klubben som folk snakker om :p

Japp. Jeg vurderer å bestille komfortvogn om det ikke er urimelig dyrt, har hørt fra noen kompiser som var på rekrutten for et år siden at det er definitivt verdt det.

Er det nye synstester osv når man ankommer madla? Jeg fikk dårlig på farge syn på sesjonen (Visste det ikke selv engang!), jeg antar at det ikke har noe å si at jeg får dårlig farge resultater på madla når jeg også fikk det på sesjon..

2 uker igjen!

Jeg ble ikke stjålet fra hvertfall, men det var noen fra sjø, tror hvertfall at han var sjø, som fikk frastjelt seg både mobil og ipod, men sånn går det vel når du legger det midt på bordet.

Du tar nye tester som hvor lenge du klarer å holde pusten, syn, hørsel, blodprøver evt vaksiner om du skulle få en tjeneste som trenger dem! f.eks sanitetskurs

Lenke til kommentar

2 uker igjen!

Jeg ble ikke stjålet fra hvertfall, men det var noen fra sjø, tror hvertfall at han var sjø, som fikk frastjelt seg både mobil og ipod, men sånn går det vel når du legger det midt på bordet.

Du tar nye tester som hvor lenge du klarer å holde pusten, syn, hørsel, blodprøver evt vaksiner om du skulle få en tjeneste som trenger dem! f.eks sanitetskurs

seriøst? hva er vitsen med det?

Lenke til kommentar

2 uker igjen!

Om man skulle målt oksygenopptak burde man målt vo2maks. Eneste måten som er troverdig
Lenke til kommentar

Komfortvogn koster 90kr ekstra og er ganske greit egentlig. Skinnseter (ikke bedre å sitte i, men de "ser" bedre ut å sitte i), kaffe/te etc, aviser og stikkontakter!

For deg som lurte på om du skulle legge igjen laptoppen så anbefaler jeg deg sterkt å ta den med. Tenkte selv å kjøpe laptop etter rekrutten ettersom jeg "ikke trengte den" og "det blir ikke tid". Angra atter første helgen med fri og kjøpte ganske kjapt :p Etter en kveld på byen så ligger de fleste planta i senga med en film eller noe, så veldig greit å ha. Og hvis du bare har utstyrskontroll og låser skapet ditt så funker det helt fint å ha den der. Våpenholderen i skapet er perfekt (AG-ene står i gangen uansett).

Angående pustetesten så er det krav for blant annet de som vil søke på brannvern å holde pusten i en viss tid (45 sek eller noe, så er ikke vanskelig).

Lenke til kommentar

Skal og inn i luft 29.sep. Tar fly fra Bodø og er vel framme i 14-15 tiden :) Noen flere fra Bodø som skal? :D

Har hørt mye bra om madla! Det med nazibefal kan vel diskuteres, alle vet jo at rekrutten spyr disiplin i trynet på en og alle, så er vel bare å knipe ørene igjen å ta det med ei klype salt! :)

Folk ser jo ting fra forskjellige perspektiver og vinkler, så kan hende du stortrives hvis du er motivert og har lyst på noe mer i hverdagen enn tv-spill og nettsurfing.

Gleder meg masse, selv om en liten del av meg gruer. Mest pga alt blir nytt for meg :p veldig spent hvertfall.

Endret av keemse
Lenke til kommentar

Skal inn 27 september i sjøforsvaret, bare 2 uker til, litt spent på hvordan det blir såklart men gleder meg utrolig til å oppleve mye nytt og spennende hjemmefra. Lurer på hvordan det er med oppbevaring av personlige ting, får vi egne skap for å låse inn personlige eiendeler? Har kjøpt meg en kliss ny laptop for å slå ihjæl tida med, jævlig stress hvis den ikke kan låses inn.

Var inne i Juli, men ble sendt hjem, skal inn igjen nå 27. September.

Da jeg var der bodde vi i C-blokka, altså en av de 3 nye hotellene på Madla. Dette vil vi ikke få mulighet til nå, da disse troppene skal legges ned etter det befalet sa da jeg møtte han på byen.

Vi hadde uansett en stoor footlocker under senga med plass til masse drit, bag, PC og ei løstøs om man ville. Har kjøpt meg ny og dyr PC selv jeg, i tillegg til at jeg har med ganske dyrt kamerautstyr, så satser på at de har footlockere som kan låses i drittbrakkene.

(Kaller C-blokka hotell da vi hadde 6-mannsrom, eget bad, dusj og dass, noe man ikke får på de andre lugarene.

Man skal holde pusten i 45sek... Vitsen med det er vel den samme som kravet for å kunne ta x-antall situps, pushups osv... Fysisk skikket. 45sek er null stress, men drit i å holde lengre, ting tar bare mer tid, dere får null ut av det. Rekorden er på 3,2x et eller annet fikk vi vite.

Ser dere sikkert i slutten av måneden ;)!

Lenke til kommentar

Btw, dere kommer heeelt sikkert til å få en tale av fenriken eller kvart.mestern om hvor pen paradeuniformen deres er, og at dere skal bære den med stolthet.

Håp da at dere får en som heter Fenrik Relling... Han skulle ta denne til oss, men idet han sa "fin" knakk han nesten sammen i latter. Han prøvde igjen men klarte det ikke. Uansett hva de forteller dere, alle befal syns rekruttene ser ut som idioter i paraden, punktum!

De kommer fortelle at den ble kåret til verdens peneste paradeuniform, noe som må være BS, og hvorfor bruker ikke de høye befalene den paradeuniformen om de er så pene? ;)

Lenke til kommentar

Hehe, se på dette som en utfordring, dere får mye informasjon og påvirkninger iløpet av bare 9 dager... På gardemoen holdt jeg nesten på å gå i rett da jeg passerte noen som kom fra Afghanistan. Ved gaten satt det seg ned en Major ved siden av meg og spurte om jeg visste hvor lenge det var til boardingen startet, og jeg svarte nesten med Major først, ikke bra...

Gled dere, jeg likte det kjempegodt...

Lenke til kommentar

De første dagene får du trene etter innkvarteringen, men vi drev på fra 05:00-22:00 alle dagene, etter 23:00 skal det være ro. På dagene går du rundt med troppen din, blir kjent, innser hvor dårlig kvalitet det er på hunnkjønnet, trener Push-ups med troppen (vi hadde kontra på kontra så vi gikk egentlig bare i ring til forskjellige poster uten å være innom de)

Når dere får klær er det litt hilseregler, øving på kommandoer som får deg til å innta hvilestilling, skjerpet hvilestilling, rett og vendinger. Det første dere kan gjøre når dere kommer på rommet er å lære våpenreglene, ORDRETT. ikke kommefeil, skrivefeil, glemme parantes osv, ingen får våpen før hele troppen kan dem, iallefall slik hos oss. Dere kan også begynne med bereten når dere får den, er vel 3 timers barbering som trengs før dere får den godkjent / vi fikk den godkjent.

Lær deg køynummeret med en gang, når du snakker til et befal skal du nevne dette helt til han kan navnet ditt.

Eks: Fenrik, 15002 Olsen

(Du starter alltid å snakke til et befal ved å si fornavnet hans, som i millitæret vil være graden.)

Våpenreglene etter hukommelsen:

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

2. Legg (Sett) aldri fra deg et ladd våpen.

3. Sikt eller pek aldri mot noen, våpenet ladd eller ikke ladd.

(Eneste unntagelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid.)

4. Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000 meter og kan drepe på dette hold. Vådeskudd er unødvendig. Det finnes ingen unnskyldning.

Er 19 år, og ble sendt hjem fordi idiotene på legekontoret ikke klarte å se på de rette blodprøvene når de skulle vurdere om jeg var friskmeldt fra kyssesyken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...