Superdan Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Fin måte å ordne det på Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Luft har da ikke M04 som permuniform? Bussjåføruniformen inngår. Var kun første helgepermen vi fikk lov til å gå i M04 ettersom veldig mange hadde bukser o.l inne hos sydama. Når man kommer ut til neste tjenestested derimot avhenger det litt. For vakt og sikring utgår vel permdressen helt, og det ser ut som det er ganske slackt ellers også. Er ikke internett på kasernene, men du har tilgang til et håpløst irritasjonsmoment av et trådløstnett på velferden/kantina. Antall pushups varierer veldig fra befal til befal. Vi hadde nesten ingen iløpet av våre 7 uker, mens andre tropper tok pushups med en gang det var ventetjeneste på g. Når det gjelder sengestrekk så funker det faktisk å bruke tape på lakenet. Var noen på troppen som hadde gjort det og lakenet var helt strukket selv om de lå i senga Gadd aldri å gjøre det selv da. Fikk alltid godkjent, men gadd ikke gjøre noe spesielt ut av det egentlig, befalene bryr seg gjerne lite etter hvert. Er kanskje veldig viktig de første dagene før man har fått ting å putte i skapet osv. Vakt og sikring fortsetter med HK416 etter at de kommer seg vekk fra sjøforsvarets HK-forbud. Teknisk sett er det vel større kaliber på MP5-en enn AG-en, men ikke akkurat like mye futt i den Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Vel, luft får den ikke på madla, fordi de må jo gjøre seg fortjent til den 8-10 timer beretløp er en selvfølge Veldig få får bøter, det blir ikke så vanskelig som du tror.. men du må være ute av senga , noen steder må også senga være ferdig strekt. Ikke bekymre deg uansett Alle disse alarmene vi hadde på madla var deilig egentlig, for resten av tjenesten blir bare sitte på ræva uansett hvor du er i luft. Vakt og sikringssoldater (som er en "operativ" stilling ifølge reklame på madla dere får) kan vel forvente ca 3-4 uker med øvelse totalt (får dere mer, er dere heldige), 2-3 mnd perm ihvertfall, resten sitte og vente. Jeg brukte vel 10 dager på 6 sesonger av entourage. Veldig mange av de som kommer blir nok vakt og sikring. Hundefører er heller ikke så sykt aktivt som de vil ha det til på madla. Snakket med mange som sier det er slækt. Nyt tiden på madla, når det faktisk skjer noe! Og når det gjelder pushups skjønner jeg at mange har hatt det rolig på madla. Komme for sent til timen, eller oppstilling ble straffet med 10 push per sekund. Fenriken vår sluttet å telle når vi passerte 4000 push som vi måtte betale tilbake etter endt tjeneste felles. Det ble mange timer.... Ellers elsket han AG-gym, noe dere også kommer til å gjøre Prøv å holde agen over hodet med strake armer i 50 minutt.. Det måtte vi! Det var rett etter 1 mils marsj med pakning og våpen, samt makkerøvelse rett før. Savner madla! Og tja, vi hadde stort sett inspeksjon hver dag, men fenriken vår brukte minimalt med tid på vask. Omvasken måtte stilles til neste inspeksjon dagen etter. Selv om vi var ute hele natta måtte vi tilbake til frokost og vaske Endret 23. september 2010 av Phinex Lenke til kommentar
Willy Wonka Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hvordan foregår egentlig romfordelingen? Er det helt tilfeldig eller har man mulighet til påvirke fordelingen hvis du kjenner noen du vil bo på rom med? Har hørt om kompiser som har havnet på samme rom, så antar det er mulig. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sitter dere ved siden av hverandre i kinosalen første kvelden er sjansen stor, med mindre den ene blir xxx 06 og den andre blir xxx 01 (seksmannsrom) Men selv da kan du spørre om noen ved siden av vil bytte. Null stress å komme på samme rom, om det er en fordel vil jeg ikke si. Lettere å få kontakt med andre fort om kompissen bor på en annen lugar, men dere vil uansett bli godt kjent med resten av troooen uansett. Lenke til kommentar
iGabby Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sitter dere ved siden av hverandre i kinosalen første kvelden er sjansen stor, med mindre den ene blir xxx 06 og den andre blir xxx 01 (seksmannsrom) Men selv da kan du spørre om noen ved siden av vil bytte. Null stress å komme på samme rom, om det er en fordel vil jeg ikke si. Lettere å få kontakt med andre fort om kompissen bor på en annen lugar, men dere vil uansett bli godt kjent med resten av troooen uansett. Er litt scary å sitte seg med noen random folk òg, da. Vet ikke om jeg tørr det. Skal snakke med kompisen først, om det er greit for han! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Haha, sett dere nå sammen eller bare sett dere ned hvor dere vil, ikke noe vits i å være redd, bare ikke lag noe show de første dagene så blander man fort inn blant resten, de som skiller seg ut de første dagene er som oftest de du vil irritere deg over resten av rekrutten. Blir spennende for meg, kjenner ikke en kjeft som skal inn, men kjenner masse folk som jobber der nå, brannmenn, sjåfører og vakter... Ser dere en liten kar med en litt for stor sekk utenfor vakta rundt 18:00-18:30 på mandag er det meg, må ha med fotoutstyret da jeg ikke skal hjem før om ei god stund. Lenke til kommentar
iGabby Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Haha, sett dere nå sammen eller bare sett dere ned hvor dere vil, ikke noe vits i å være redd, bare ikke lag noe show de første dagene så blander man fort inn blant resten, de som skiller seg ut de første dagene er som oftest de du vil irritere deg over resten av rekrutten. Blir spennende for meg, kjenner ikke en kjeft som skal inn, men kjenner masse folk som jobber der nå, brannmenn, sjåfører og vakter... Ser dere en liten kar med en litt for stor sekk utenfor vakta rundt 18:00-18:30 på mandag er det meg, må ha med fotoutstyret da jeg ikke skal hjem før om ei god stund. Ja, jeg skal ta det rolig og pent. Er ikke en person som skal showe meg hele tiden, så tror det går fint. Lenke til kommentar
Willy Wonka Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sitter dere ved siden av hverandre i kinosalen første kvelden er sjansen stor, med mindre den ene blir xxx 06 og den andre blir xxx 01 (seksmannsrom) Men selv da kan du spørre om noen ved siden av vil bytte. Null stress å komme på samme rom, om det er en fordel vil jeg ikke si. Lettere å få kontakt med andre fort om kompissen bor på en annen lugar, men dere vil uansett bli godt kjent med resten av troooen uansett. Romfordelingen foregår på kvelden når alle skal ha ankommet, mens før den tid begynner de med tester osv? Reiser ikke sammen med de jeg kjenner, men har uansett ikke noe stort behov for å komme på samme rom som dem da jeg ikke kjenner de så veldig godt Takk for svar! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sitter dere ved siden av hverandre i kinosalen første kvelden er sjansen stor, med mindre den ene blir xxx 06 og den andre blir xxx 01 (seksmannsrom) Men selv da kan du spørre om noen ved siden av vil bytte. Null stress å komme på samme rom, om det er en fordel vil jeg ikke si. Lettere å få kontakt med andre fort om kompissen bor på en annen lugar, men dere vil uansett bli godt kjent med resten av troooen uansett. Romfordelingen foregår på kvelden når alle skal ha ankommet, mens før den tid begynner de med tester osv? Reiser ikke sammen med de jeg kjenner, men har uansett ikke noe stort behov for å komme på samme rom som dem da jeg ikke kjenner de så veldig godt Takk for svar! Kan fortelle hva som skjer (Skjedde med oss første kvelden, som met sannsynlig skjer med alle andre) Du møter opp ved vakta, venter, går i to rekker i ei gruppe til et rom hvor du henter ut et skift fra kofferten som du legger i en pose med toalettsaker. Så skriver du en selvattest på noe medisinsk dritt, dere går i to rekker til gymsalen, legger fra dere all bagasjen utenom posene, gjennomgår en narkosjekk, går til kinosalen, venter, venter, venter, skolesjefen holder tale, dere får køykort (dvs. deres plassering resten av rekrutten) dere får et befal, dere går rundt med posene, dere får mat, dere legger dere. Så neste dag er det ny narkosjekk og bakgrunnsjekk av MP, dere får bagasjen, litt venting, mer venting, dere får legge bagasjen på rommet, mer venting, mat, og er dere heldige får dere klær. Tips, pakk et lett skift, jeg gikk med litt for tunge poser i 2 dager på grunn av dårlig planlegging fra ledelsen, vi var 70 irriterte rekrutter på slutten. Dere kommer til å styre unna hvite poser etter 7 dager Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Og håp på godt vær, innrykket i regn er piss, man er ute i 3 dager i sivile klær, og bare venter. Lenke til kommentar
Stephenjazz Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Så standarduniform for luftforsvaret er? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Kamofarget typisk grønn militæruniform. Lenke til kommentar
iGabby Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 De første dagene høres ikke så veldig gøy ut. Skulle ønske vi kunne fått lov å gå ut av leiren mens vi ventet, siden venninna mi går på skole rett ved siden av Madla. Bare 4 dager og 10 timer til jeg reiser nå. Kjenner spenningen stiger for hver dag. Og så er det Xtra deilig å vite at 20 pakker snus venter meg på Madla Takker Haagen for det! Hvilken dag er det vi kommer ordentlig i gang, da? Hører folk sier det er mye venting i de første dagene, som du har beskrevet 1.dagen. Og så til det flotte spørsmålet: De jentene som skal inn den 28. september; muligheter for at jeg kan havne på rom med dem? (Hvis jeg tenker logisk: NEI!) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Du kommer igang med ting og tang ca. 2 dager etter at du har fått på uniformen, avhenger av når på dagen du får uniformen. Hadde du vært i Nord hadde du delt rom med jenter, på Madla skjer det ikke. Lenke til kommentar
iGabby Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Og håp på godt vær, innrykket i regn er piss, man er ute i 3 dager i sivile klær, og bare venter. Nå er ikke yr.no pålitelige, men det ser bra ut: http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Stavanger/Stavanger/langtidsvarsel.html EDIT: Fra storm.no òg: http://www.storm.no/vaer/stavanger Endret 24. september 2010 av iGabby Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hadde du vært i Nord hadde du delt rom med jenter, på Madla skjer det ikke. Er du i luft deler du ikke rom med jenter, uansett hvor i norge du er, Hæren i Troms deler rom med jenter, men det har vist seg å ha både mange ulemper og fordeler. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Hvilke fordeler og hvilke ulemper? Når dere har det litt tungt, tenk på dette: (2:30)Får meg alltid til å le :!: Endret 24. september 2010 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Er det nødvendig å ta med noe mer enn det man står og går i for de første 14 dagene på rekrutten? Ut fra pakkelista på forsvarets nettsider virker det som svaret er nei, men har hørt litt av hvert fra folk som har vært der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå