Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Begynne på A lappen

Hobsten

Anbefalte innlegg

Hei

Foreløpig er eg 16 år med bestått trafikalt grunnkurs. Skal ta mopedlappen så fort som mulig så eg kan komme meg på veien. Men eg lurer på ka eg kan begynne med på A lappen (Mellomtung) når man bare er rundt 16/17 år. Eg vil starte tidlig, siden lett lappen ikkje blei nokke ut av.

Trafikalt Grunnkurs er bestått, men er det nokke meir eg kan gjøre som 16/17 åring?

Takker for svar :)

Endret av Hobsten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 17 år for å øvelseskjøre på mellomtung. Teorien vet jeg ikke helt når du kan ta, men etter 17 er det helt sikkert at du kan det ihvertfall.

Kilde, takk?

fra statens vegvesen:

"Til deg som snart fyller 16 år!

Når du fyller 16 år, kan du begynne på praktisk opplæring og øvingskjøre med

* personbil (klasse B)

* motorsykkel (klasse A)

"

(http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring/Snart+16+ar)

Lenke til kommentar

Når du blir 16, kan du: Øvelseskjøre, ta kjøretimer/kurs og all kjøring som er obligatorisk.

Når du blir 17 1/2, kan du ta teoriprøve

Når du blir 18, kan du ta oppkjøring for tung sykkel, men du får bare rett til og kjøre mellomtung.

Så du kan bli ferdig med alt og få lappen på 18 års dagen din.

Lenke til kommentar

Så det vil si eg kan ta teorikurs allerede no også ta teoriprøva når eg er 17 1/2? Og kor mange kjøretimer er obligatoriske?

Hvis du er 16, så kan du begynne ja. Og ja, teorien kan du ta et halvt år før du fyller 18.

Antall kjøretimer er det ingen regel for tror jeg, men det er noe annet som langkjøring osv som er obligatorisk, er ikke helt sikker på hva mer som er på tung.

Jeg tar lettlappen, der er det bare langkjøring og muligens en sånn veiledningstime (eller hva det heter) som er obligatorisk av kjøring.

Hvis du ringer til trafikkskolen din eller noe, så får du svar på alle disse spørsmålene :)

Lenke til kommentar

Er 17 år for å øvelseskjøre på mellomtung. Teorien vet jeg ikke helt når du kan ta, men etter 17 er det helt sikkert at du kan det ihvertfall.

Kilde, takk?

fra statens vegvesen:

"Til deg som snart fyller 16 år!

Når du fyller 16 år, kan du begynne på praktisk opplæring og øvingskjøre med

* personbil (klasse B)

* motorsykkel (klasse A)

"

(http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring/Snart+16+ar)

Usj, dette var flaut. Og jeg som nettopp har tatt mellomtung også. Bøyer meg selvfølgelig i støvet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...