DeRn Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Jeg har bygd meg ny stasjonær med følgende specs: AMD Phenom II X6 1055T AM3 2,8/3,3GHz Turbo Core 9MB cache,125W ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 AMD 890FX+SB850, DDR3, Firewire, GbLAN ASUS GeForce GTX 460 1GB GDDR5 DIRECTCU PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI Mushkin DDR3 4GB Silverline Stiletto PC3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (7.10.10.24) MIST, 800W Etter å ha satt sammen alle delene skal jeg altså starte den. Viftene går, alt lyser og hard-disken surrer litt. På hovedkortet lyser det rødt i en led som meker 'CPU'. CPU-viften går veldig sakte, så det er nok noe på gang der ja. Jeg har dobbeltsjekket at cpu er korrekt satt inn, jeg har resetta cmos og byttet ram-brikker litt rundt for å utelukke det. Nå har jeg ikke bygd pc på 5-6 år, så jeg lurte på om det er noen her som kanskje hadde kjappe tips til noe jeg kan ha glemt å sjekke. Best å være sikker før jeg sender prosessoren den lange vegen tilbake. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 har du husket 4(8)pins strømkontakt til CPU? Pleier å ligge oppe til venstre siden av cpu på hovedkortet Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 har du husket 4(8)pins strømkontakt til CPU? Pleier å ligge oppe til venstre siden av cpu på hovedkortet Ja det har jeg, og jeg tror den kun styrer cpu vifta - ikke cpu Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Kontakten sveibuen mener er den som er merket med nr1 på vedlagte bilde og den er der for å gi strøm til cpu. Edit: 1 tallet hadde falt ut Endret 1. september 2010 av BAT Lenke til kommentar
lyon Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Siden det er litt vanskelig å lese: Nr 1 oppe til venstre på hovedkortet. Cpu vifta skal kobles i nr 3 øverst til høyre for cpu- socket. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Siden det er litt vanskelig å lese: Nr 1 oppe til venstre på hovedkortet. Cpu vifta skal kobles i nr 3 øverst til høyre for cpu- socket. Wow tusen takk begge to, nå funker CPU! Nå lyser dessuten VGA lampa. Er det nødvendig å plugge inn to ekstra strømkabler inn i grafikk-kortet? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Hvis det er 2 kontakter på skjermkortet så skal begge brukes. Hvis ikke så får skjermkortet for lite strøm. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Hvis det er 2 kontakter på skjermkortet så skal begge brukes. Hvis ikke så får skjermkortet for lite strøm. Det fulgte faktisk kun med 1 strømkabel, men det er 2 slots på kortet. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Nå fungerer nyervervingen min, takket være dere to. Jeg elsker dere! <3 Var i ferd med å skrive returmelding Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Fulgte det ikke med kabler på PSU for å koble til skjermkortet ditt? Lenke til kommentar
lyon Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Endret 1. september 2010 av lyon Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Sorry å være litt krass, men dette er nettop grunnen til at man bør lese instruksjonsmanualen når man bygger selv - da unngår man slike problemer. Dette er tross alt ikke noe uvanlig skjeldent problem eller noe sånt - men et helt fundamentalt steg i konstruksjonen av en nyere type maskin, og det står garantert i quickguiden for installasjon. Jeg vet det er noe genetisk med mange av oss mannfolk som gir oss en sterk aversjon til å faktisk lese instruksjonene på ting (om det når er datamaskiner eller IKEA møbler), men det sparer deg som oftest mye tid å stress å gjøre det. Kjekt å høre du fikk orden på det dog. -Stigma 2 Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Sorry å være litt krass, men dette er nettop grunnen til at man bør lese instruksjonsmanualen når man bygger selv - da unngår man slike problemer. Dette er tross alt ikke noe uvanlig skjeldent problem eller noe sånt - men et helt fundamentalt steg i konstruksjonen av en nyere type maskin, og det står garantert i quickguiden for installasjon. Jeg vet det er noe genetisk med mange av oss mannfolk som gir oss en sterk aversjon til å faktisk lese instruksjonene på ting (om det når er datamaskiner eller IKEA møbler), men det sparer deg som oftest mye tid å stress å gjøre det. Kjekt å høre du fikk orden på det dog. -Stigma Jeg tror også det er noe genetisk slik du sier, men i dette tilfellet leste jeg alle manualene. Særlig hovedkort og cpu. Det er lenge siden jeg har bygd min egen PC - og jeg trengte definitivt en oppfriskning på hvor alle kablene skulle være. Sist jeg bygde så trengte ikke CPU egen strøm, så dette var det jeg gikk ut ifra. Det sto ingen steder i manualene om installering av CPU at den trengte egen strøm - men jeg så at det stod at det var en 'atx slot' øverst til venstre. Det var faktisk et lite deksel over denne, så jeg trodde den kun hadde 2 slots - så min strømkabel ikke passet. Uansett så forstår jeg at mange her kan bli irriterte over spørsmål med obvious answers. Men tro meg når jeg sier at jeg ikke ville sendt søknad om å returnere defekt vare uten at jeg var sikker på at noe var galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå