Gå til innhold

skal kjøpe høytalere! :D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis kvalitetslyd ikke er å prioritere, men heller høyt trøkk og volum, så kan vel et PA-system være verdt å undersøke? Cerwin Vega kan vel (kanskje diskutabelt) plasseres i denne kategorien, men det finnes mange andre PA-høytalere med tilsvarende følsomhet (=høyere volum og trøkk) til en mye billigere penge.

Her har du et par aktive (dvs, du trenger ikke egen ekstern forsterker) høytalere. Ifølge infoen skal de spille høyt og gå dypt. Har dog ingen erfaring med disse.

Om du vil ha ekstern forsterker kan jeg foreslå dette oppsettet:

2x disse høytalerne

1x denne forsterkeren

Alternativt kan du lete rundt på finn og kjøpe brukt. Søk på Cerwin Vega eller PA-høytalere eller noe annet i den duren så finner du høytalere som trøkker bra :)

Lenke til kommentar

Billebro selger til 99% rent søppel som ikke er dynga verdig, bare sånn at alle som vurderer å handle derfra er advart.

Ojsann, ja jeg har ikke personlig erfaring derfra, men så at specsa var fine og prisene hyggelige. De nevner jo at de får høytalere fra samme fabrikk som produserer Cerwin Vega, men gir ingen kilde eller bevis på dette når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

De selger også forsterkere med mange tusen watt som veier et par kg, som burde si sitt.

Jeg pleier å sammenligne dem med nille, vet du hva du skal ha, så kan du like gjerne kjøpe det der som andre steder, men går du bare å ser, så er sjansen enorm for at du plukker med deg søppel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har ikke så mye peiling på høyttalere, men kjøpte nylig disse høyttalerne (surroundsystem) på tilbud hos soundgarden (HALV PRIS!):Qln 603 mkII

Du må nok være kjapp hvis du vil ha deg et par ;)

Hvis noen vet noe om høyttalerkabler hadde det vært flott om de kunne fortelle meg om prisen på høyttalere har mye og si. Vil jeg få utnyttet disse høyttalerne med høyttalerkabler fra feks Clas Ohlson.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

For korte strekk holder det med en kabel med tverrsnitt på 2x2,5mm². Biltema og Clas har helt greie kabler, jeg kjøpte selv et par ruller med 2x2,5² og 2x4mm² på Biltema. De er ikke de peneste høyttalerkablene du får, men jeg har lagt dem i kabellister der hvor de ellers ville vært synlige.

Jeg bruker bananplugger inn i forsterker og høyttalere, jeg mener jeg kjøpte mine på eBay. Disse får du også på Biltema, se:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Bananplugger-2-stk/

Audiofile vil nok protestere høylydt angående valg av kabler, men det får være opp til deg om du vil høre på slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En av de største og mest seriøse leverandørene av PA sier 14 gauge(diameter 1,628 mm) er nok til kabler inntil 7-8 meter, med lenger kabel bør man bruke gauge 12 (diameter 2,05 mm)men dette er til profesjonell bruk og forsterkere på flere hundre watt per kanal, det er en kjent sak at til ett gutterom og en surrerundt forsterker oppgitt 100 w per kanal (kanskje 30 reélle watt trenger man mye tykkere ledning, dra gjerne på ei krympestrømpe og topp alt sammen med en fancy hageslange også, det gør susen.

Fra spøk til alvor, en kabel fra biltema eller Clas holder lenge til vanlig husbruk, min erfaring, både når det gjelder signal- og høyttalerledning er at tilkoblingen er viktigere enn ledningen, dårlig kontakt i tilkoblingene så kan du bruke 100 000 på ledning uten at lyden blir noe bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Har gått for 2mm^2 kabler fra Clas Ohlson ;)

Det er ikke tilfeldigvis noen her som har en Onkyo TX-SR308? (evt en med liknende menyer) Greier ikke å finne innstillingene som er tilpasset forskjellig musikk (orchestra, unplugged etc). Fant det her om dagen, men har glemt hvordan.. Jeg har prøvd å finne ut ved hjelp av bruksanvisning, men har ikke kommet noen vei...

Si i fra hvis du har peiling. :new_woot:

og hvis du har noen andre tips til innstillingene er det bare å fyre løs :)

Endret av shv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...