Gjest Slettet+981234 Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Har to problemer. - Musepekeren vil ikke lystre. Den ignorerer meg. Det går an å flytte pilen rundt på skjermen, men maskinen enser ikke at jeg trykker. Ser også ut som om venstre musetast gir menylinjen for høyre musetast. Mens jeg skriver her klikker den helt! Den begynner nå å trykke så det er umulig å skrive sammenhengende. Den klikker kontant(høyre musetast "menyen" kommer opp hvert sekund... hver gang jeg lar den stå stille. Pila hopper også rundt som om den var en kenguru, men det har det gjort før også. - PCn kommer med beskjeder om at windows ikke er "korrekt aktivert" og ting i den duren (Windows 7). "Det kan hende du har piratkopiert programvare" har jeg også fått beskjed om, men det har jeg da så absolutt ikke. "Denne kopien av windows er ikke ekte" står nede i høyre hjørne. Jeg får heller ikke lagt inn noe permanent bakgrunnsbilde, for det blir svart neste gang jeg skrur på skjermen. Bortsett fra disse småtingene fungerer stort sett alt som det skal. Noen som kan hjelpe meg? Det er en bærbar pc om det skulle ha noe å si. Endret 1. september 2010 av Slettet+981234 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Oppførselen i Windows 7 (utover mus-problemene) tyder på at den lisensen som er benyttet er svarteliste hos Microsoft. Dette kan skyldes at lisensnummeret er falskt (pirat), er benyttet på flere maskiner (en lisens pr maskin), er identisk med lisensnummer andre har benyttet, e.l. Dette må ryddes opp i via Microsoft eller produsent (avhengig av liesenstype). Mus-problemet kan skyldes feil ved drivere, oppsett eller mus. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Fikk trøbbel med aktiveringen av Windows 7 igår selv. Har lovlig lisens som fulgte med når jeg kjøpte bærbaren. Men etter en aktivering (Høyreklikk på min Datamaskin -> Egenskaper -> Helt nederst valgte jeg å forsøke å aktivere den). Ble så sendt til siden til Windows for å laste ned noe, kjørte den og fullførte med aktivert Windows. Makan til surr. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Alle fenomenene utenom musen er akkurat som forventet om versjonen var en piratkoi. Jeg velger selvfølgelig å tro på deg når du sier den er ekte - og i så fall er det en feil i Microsoft sitt WGA system. Du er ikke den eneste som har opplevd slike "false positives" desverre, selv om det er relativt skjeldent at det skjer. I og med at du har en gyldig versjon så ville jeg gjort følgende: 1) Bekreft at valideringen faktisk feiler. Det kan du gjøre via denne siden (enkelt/automatisk): http://www.microsoft.com/genuine/validate/ValidateNow.aspx?displaylang=en 2) Dersom denne feiler og ikke valdierer windows for deg (i så tilfelle ville det ordnet maskinen tilbake til normal automatisk) så bør du vl som neste steg kontakte microsoft norge for at de kan rette feilen. Dette er ikke et isolert tilfelle, så de har nok en fast runtine på plass for å håndtere slikt - og dermed skal det forhåpentigvis gå unna raskt uten store problemer vil jeg tippe. Alternativt så finnes det jo aktivatorer som fikser dette - av den typen som brukes på piratversjoner. Lovligheten med å bruke et slikt verktøy på en windows versjon du allerede faktisk eier vet jeg dog ikke. Pga. forumreglene vil jeg ikke diskutere videre instruksjoner for noe slikt her i offentligheten. Skulle du ha flere spørsmål vedrørende slikt får du evt. kontakte meg på PM i stedet. Vedrørende musproblemene så er dette definitivt ikke noe som har sammenheng med windows aktiveringen - det kan jeg garantere. Jeg vil tippe på at det mest sansynlig er en defekt i musen du bruker (hvilket du kan bekrefte/utelukke ved å teste en annen mus på maskinen). Alternativ kan det være driverproblemer. Veldig uegnet musunderlag for optiske mus (som glassflater) kan også få musen til å oppføre seg merkelig, men jeg anntar du selv ville forstått om dette var problemkildne din. -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Takker for svar! Museproblemet har "gitt" seg nå etter at jeg trakk ut ledningen. Er tilbake til "normalt". Dvs. at den hopper litt hit og dit en gang i minuttet, men den nekter fortsatt å trykke når jeg bruker touch pad-klikkeren. Da tar jeg Ctrl-Alt-Del også Avbryt, så virker den i 10 min igjen før jeg må gjøre det samme om igjen. Tilbake til Windows. Det er selvfølgelig en liten mulighet for at windows-versjonen er falsk. Jeg, sammen med 200 andre elever, fikk PCn når vi gikk ut av skolen. Jeg kan ikke skjønne at de skulle gi oss piratkopierte versjoner, da de har vært ekstremt strenge på at brukerne ikke fikk ha kontroll over maskinene selv eller laste ned ting og alt har vært på det ren i 3 år. En mulighet er jo at de har benyttet lisensnummeret PerB nevner på flere maskiner. Kan jo ta den lange veien tilbake til skolen, selv om de ikke har noe ansvar for maskinen lenger. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Takker for svar! Museproblemet har "gitt" seg nå etter at jeg trakk ut ledningen. Er tilbake til "normalt". Dvs. at den hopper litt hit og dit en gang i minuttet, men den nekter fortsatt å trykke når jeg bruker touch pad-klikkeren. Da tar jeg Ctrl-Alt-Del også Avbryt, så virker den i 10 min igjen før jeg må gjøre det samme om igjen. Tilbake til Windows. Det er selvfølgelig en liten mulighet for at windows-versjonen er falsk. Jeg, sammen med 200 andre elever, fikk PCn når vi gikk ut av skolen. Jeg kan ikke skjønne at de skulle gi oss piratkopierte versjoner, da de har vært ekstremt strenge på at brukerne ikke fikk ha kontroll over maskinene selv eller laste ned ting og alt har vært på det ren i 3 år. En mulighet er jo at de har benyttet lisensnummeret PerB nevner på flere maskiner. Kan jo ta den lange veien tilbake til skolen, selv om de ikke har noe ansvar for maskinen lenger. Det høres jo usansynlig ut ja - om du har hattt rettigheten til å få en maskin via skolen så vil du vel også ha hatt rettigheten til lisensen som fulgte med ville jeg tro. Jeg tror du fortere får hjelp fra microsoft norge enn via skolen for å være helt ærlig. Annta at den er lovlig for nå - og hvis microsoft av en eller annen grunn bekrefter for deg at den IKKE er lovlig så får du jo heller kontakte skolen om det i etterkant. Jeg vil tro at sjansen for dette er relativt liten. Skolene ville jo neppe risikere søksmål mot seg ved at de bevisst gav ut falske lisenser tross alt (men en feil kan jo sikkert forekomme - i hvilket tilfelle de sikkert vil gjøre opp for seg når du påpeker feilen). -Stigma Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Windows 7 engelsk versjon ble vel sluppet i slutten av oktober i fjor !? Har du en oppgraderingsversjon eller noe ? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Kan du i CMD (Ledetekst) skrive: slmgr.vbs /dlv og poste bildet her? Om ikke, bruk http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=52012 og bruk copy funksjonen og post resultatet her (bruk spoiler eller quote) Ingen av delene gir ut noen hemmelig info, men da kan du få svar på hvorfor versjonen din ikke er gyldig, særlig om du poster resultatet fra link nr 2. Det er denne infoen jeg er ute etter: Endret 2. september 2010 av myhken 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Tror ikke jeg har noe oppgraderingsversjon, men vet virkelig ikke. Navn: Windows® 7, Enterprise edition Beskrivelse: Windows Operating System - Windows® 7, VOLUME_KMSCLIENT channel Lisensstatus: Varsling Årsak til varsling: 0xC004F056. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Skolen din har (eller skulle hatt) en KMS server. Hver 180 dag må pcen aktiveres mot denne. Trolig har de installert Windows 7, og så glemt å aktivere den via KMS serveren (eller glemt å installere KMS serveren) og pcen er da ikke aktivert. Men om de har aktivert KMS serveren, så aktiverer du bare når du kommer på skolen i morgen. Om det ikke funker, kontakt IT avdelingen. De må da enten åpne opp KMS serveren, eller opprette en KMS server. Det finnes alternative metoder å aktiver en KMS maskin på, men det er bare dumt å gjøre det hvis du får aktivert på skolen i morgen. Bakdelen med KMS er at du må ha med pcen på skolen minst en gang i halv året slik at den blir aktivert igjen. Fordelen for skolen er at de utelukker misbruk av lisensen, og at pcer som ikke er innom skolen minst hvert halvår, blir merket som piratkopiert. Hva er Key Management Service (KMS)? Med Key Management Service (KMS) får du produktaktiveringer i det lokale nettverket. Dermed trenger ikke individuelle datamaskiner å koble seg til Microsoft for produktaktivering. En datamaskin må konfigureres som en KMS-vert. Systemansvarlig må oppgi en KMS-vertsnøkkel for KMS-verten. KMS-vertsnøkkelen må aktiveres, og den kobler seg til Microsoft-servere én gang for aktivering. Som standard har KMS-klientnøkkelen allerede blitt installert på volumutgaver av Microsoft Office 2010-programmer. Datamaskiner som kjører volumutgaver av Microsoft Office 2010 ved å bruke en KMS-klientnøkkel, kalles for KMS-klienter, og de kobler seg til KMS-verten for en organisasjon for å be om aktivering. Sluttbrukeren trenger ikke gjøre noe, og du trenger ikke angi en produktnøkkel for KMS-klienter. Systemansvarlig må aktivere KMS-verten mot Microsoft og konfigurere KMS-verten. KMS-klienten kan også konfigureres for ulike tidslengder for ny aktivering og fornyelse. Hvis en KMS-klient ikke kan aktiveres, ser sluttbrukeren en varselsdialogboks 25 dager etter installasjon av Microsoft Office 2010. Hvis en KMS-klient har vært borte fra nettverket i flere enn 180 dager etter vellykket aktivering, får brukeren se varsler om mangel på lisensiering og en rød tittellinje ved oppstart av Microsoft Office 2010. Det er imidlertid ingen tap av funksjonalitet selv om lisensene for KMS-klienter ikke kan fornyes. Når aktiveringen er fullført, vil ikke brukere lenger få noen varsler. Microsoft Office 2010 KMS-klienter aktiverer ved å koble til en KMS-vert basert på en klient-servertopologi. KMS-klienter finner KMS-verter ved å bruke DNS (Domain Name System) eller ved å angi KMS-vertsnavnet i registret. KMS-klienter kontakter verten ved å bruke et eksternt prosedyrekall (RPC). Aktiveringen er usynlig for sluttbrukeren, og det kreves ingen samhandling. Gjelder for windows 7, Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2 og Office 2010... http://office.microsoft.com/nb-no/sharepoint-workspace-help/aktivere-volumutgaver-av-microsoft-office-HA010381834.aspx#BM5 Endret 2. september 2010 av myhken 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 De har sikkert en slik server. Tar det lang tid å aktivere PC'n om jeg stikker innom skolen? Høres fryktelig urutinert ut av skolen å ikke fjerne denne sikkerheten når vi går ut. Stakkars 200 elever som må tilbake til skolen hvert halvår (spesielt de som har flyttet til andre siden av landet). :S Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Men har dere kjøpt en pc fra skolen til odel og eie, som dere kan beholde for alltid? Eller er det skole pcer som skal brukes i skole sammenheng? For når de bruker KMS aktivering, så MÅ pcene innom skolen minst hvert halv år for å aktiveres. Så rart om de selger pcer til folk som ikke går på skolen eller som slutter der. Og nei, tar ikke lang tid å aktivere så lenge du er koblet opp mot skolens nettverk. Bare skriv slmgr.vbs /ato i CMD (ledetekst) som Administrator så skal du bli aktivert, OM de har en fungerende KMS server. Om ikke MÅ du snakke med IT avdelingen. Endret 2. september 2010 av myhken 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det er en PC vi har fått til odel og eie nå, etter å ha brukt den på skolen i 3 år. Vi "betalte" 800,- i året, men dette var penger vi fikk av lånekassen. Veldig kjekk avtale! God PC, Windows 7, Word 2010 og alt man trenger til vanlig bruk. Skal svinge innom skolen i morgen for å prøve. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Det er en PC vi har fått til odel og eie nå, etter å ha brukt den på skolen i 3 år. Vi "betalte" 800,- i året, men dette var penger vi fikk av lånekassen. Veldig kjekk avtale! God PC, Windows 7, Word 2010 og alt man trenger til vanlig bruk. Skal svinge innom skolen i morgen for å prøve. Men det hjelper lite, siden du alltid må innom skolen hver 180 dag for å aktivere... Så du bør vurdere å omgjøre lisensen til en "normal" lisens. Problemet er at Enterprise er "umulig" å kjøpe for privatpersoner. Så om du ikke skal gjøre noe på kanten, så må du faktisk kjøpe deg en ny Windows 7 plate med en annen versjon og installere denne. For Enterprise kan du ikke beholde. Eller, som privatkunde kan du kjøpe deg et Technet abonnement da, men for å få Enterprise må du kjøpe Pro versjonen til 2.167 kroner. Det er faktisk billigere enn om du kjøper fullversjonen av Ultimate... Skal du beholde Office osv, så sliter du egentlig skikkelig. For du kan ikke nedgradere Enterprise til Ultimate uten å slette alt. Så har du ikke lisensen til Office så mister du denne også (nok en grunn til å kjøpe Technet) http://samfunn.myhken.com/?p=1402 Trolig er Office lisensen også en KMS eller VL lisens. Høres ut som skolen har gjort noe de ikke helt skulle gjort, eller gitt dere beskjed om at dere må slette alt og legge inn egne Windows versjon etc. Endret 2. september 2010 av myhken 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Når dere slutter, så får dere kjøpt nyeste windows og office for en billig penge og kan hente media (dvd) på skolen, men ikke før dere har fulført skolen. Det er helt på sin plass å bruke kms autetisering på slike maskiner og dere får installere os'et helt fra bunnen av når dere har fått dvd'ene. Alt dette står i avtalen dere signert med fylket. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Sliter litt med det samme her, og det virker meget likt som trådstarter. Enterprise, fått PCen fra skolen, delbetal over 3 år osv. Kontrakten for PCen har jeg ikke sett på 2-3 år, og når jeg sluttet på skolen så nevnte ingen noe som helst om dette. Jeg hadde faktisk windows XP som funket helt fint, også når jeg gikk ett år på skole i utlandet, uten å være innom den gamle skolen min. Det var egentlig bare et par måner før jeg sluttet på skolen at de installerte windows 7 på PCen min når den var inne til reparasjon. Kan jeg bare valse inn på skolen og be de installere windows xp igjen f.eks? Eller kreve at de oppgraderer til nyeste windows 7? Vil helst ikke miste alt jeg har på PCen, eller bruke mer penger på den. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Om du har Windows 7 Enterprise på pcen, finnes det jo ingen nyere Windows 7 versjon å installere. Da er egentlig eneste mulighet til å nedgradere til Windows 7 Pro eller HP eller ultimate, og disse lisensene har nok neppe skolen liggende. (kanskje Pro lisensen). Samme gjelder jo med XP, skolen har nok neppe en masse XP lisenser liggende som de bare gir ut til gamle elever. Under pcen din, står det en lapp med en Windows lisens av noe slag? Er du heldig så er pcene egentlig solgt med en lisens, og så har skolen bare oppgradert til Enterprise og brukt sin Enterprise lisens. Men siden pcen er tre år, så var det kanskje Vista som egentlig fulgte med pcen? Sjekk under, og er du heldig så er det en Windows 7 lisens som står under der, og da er det lett å få tak i riktig .iso fil helt lovlig på nett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Sliter litt med det samme her, og det virker meget likt som trådstarter. Enterprise, fått PCen fra skolen, delbetal over 3 år osv. Kontrakten for PCen har jeg ikke sett på 2-3 år, og når jeg sluttet på skolen så nevnte ingen noe som helst om dette. Jeg hadde faktisk windows XP som funket helt fint, også når jeg gikk ett år på skole i utlandet, uten å være innom den gamle skolen min. Det var egentlig bare et par måner før jeg sluttet på skolen at de installerte windows 7 på PCen min når den var inne til reparasjon. Kan jeg bare valse inn på skolen og be de installere windows xp igjen f.eks? Eller kreve at de oppgraderer til nyeste windows 7? Vil helst ikke miste alt jeg har på PCen, eller bruke mer penger på den. Når dere slutter, så får dere kjøpt nyeste windows og office for en billig penge og kan hente media (dvd) på skolen, men ikke før dere har fulført skolen. Det er helt på sin plass å bruke kms autetisering på slike maskiner og dere får installere os'et helt fra bunnen av når dere har fått dvd'ene. Alt dette står i avtalen dere signert med fylket. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Om du har Windows 7 Enterprise på pcen, finnes det jo ingen nyere Windows 7 versjon å installere. Da er egentlig eneste mulighet til å nedgradere til Windows 7 Pro eller HP eller ultimate, og disse lisensene har nok neppe skolen liggende. (kanskje Pro lisensen). Samme gjelder jo med XP, skolen har nok neppe en masse XP lisenser liggende som de bare gir ut til gamle elever. Under pcen din, står det en lapp med en Windows lisens av noe slag? Er du heldig så er pcene egentlig solgt med en lisens, og så har skolen bare oppgradert til Enterprise og brukt sin Enterprise lisens. Men siden pcen er tre år, så var det kanskje Vista som egentlig fulgte med pcen? Sjekk under, og er du heldig så er det en Windows 7 lisens som står under der, og da er det lett å få tak i riktig .iso fil helt lovlig på nett. Det var XP som fulgte med PCen. De elevene som begynte på skolen ett år etter meg fikk alle Vista på PCene sine, og det var vel først i 2010/2011 at Windows 7 ble installert på Pcene. Det står en "Product Key" lapp under pcen min, vet ikke om det kan være denne du mener? Den er i vertfall bra slitt så den har nok vært der en god stund i vertfall, så skulle tro den tilhørte XP i såfall. Når dere slutter, så får dere kjøpt nyeste windows og office for en billig penge og kan hente media (dvd) på skolen, men ikke før dere har fulført skolen. Det er helt på sin plass å bruke kms autetisering på slike maskiner og dere får installere os'et helt fra bunnen av når dere har fått dvd'ene. Alt dette står i avtalen dere signert med fylket. Jeg signerte en avtale når jeg begynte i vg3 som skulle del betales over 3 år. Når jeg begynte på ny skole i vg2 ble jeg nødt til å betale alt for å få beholde PCen. Da hadde jeg xp på pcen og fikk ikke noe beskjed om noe tilbud, eller at ting ikke skulle fungere. Pcen funket fint vekke fra skolen i 1 år. I 2010 retunerte jeg til samme skole og de instatlerte windows 7 helt tilfeldig når pcen var inne til reparasjon (jeg ba ikke om det). I begynnelsen av skoleåret spurte de meg om jeg trengte å låne PC, eller om jeg hadde en egen. Jeg sa at jeg hadde en jeg hadde kjøpt på skolen tidligere. De i klassen min som ikke hadde PC fikk skrive under på noen papirer som lot de låne en PC i 1 år med operativsystem, men som de måtte levere tilbake igjen ved slutten av skoleåret. Sånn som jeg forsto det var dette den nye ordningen for å forhindre skille mellom elever (alle har ikke råd til pc ol.) Er det mulig at de har lagt opp windows 7 for dette, også har jeg bare blitt skjøvet under samme kam med de som har låne PC? Jeg skjønner ikke hvordan dette er "helt på sin plass"? Jeg har jo betalt mye penger for PCen og de kan jo ikke forvente at jeg skal bli igjen på skolen deres for alltid, eller fullføre etter deres krav? Gud vet hva jeg har gjort med en kontrakt jeg signerte når jeg var 16 år gammel. Jeg har heller ikke særlig lyst å begynne å styre med nytt operativsystem, eller betale mer penger når jeg allerede har lagt igjen rundt 5000 + for denne pcen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Da jeg gikk på videregående hadde vi ikke bærbare pcer, så har ikke peil på hvilke avtaler man går inn på. Rart at man ikke får operativsystemet gratis når man slutter, siden man betaler for pcen. Skjønner selvsagt at skolen velger å bruke KMS lisens som utløper når man ikke kobler seg på skolens nett en gang i blant. Er også kanskje en påminnelse på at det ikke bare er hardware som koster penger, men programvare koster faktisk også. I prinsippet så skal det ikke mye programvare til før programvaren koster mer enn selve pcen. (Win7 + Office + f.eks Adobe Photoshop). Ville vel hørt med skolen om hva det faktisk koster for å få en Windows 7 plate med tilhørende lisens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå