Gå til innhold

Vil lære meg programmering og webutvikling

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å lære meg å lage nettsider, programmere og få det til å funke.

Må starte fra scratch da jeg ikke har mye erfaring fra før.

Tips til bøker jeg kan kjøpe?

Må begynne med det grunnleggende selvfølgelig og avansere ettehvert :)

Dette blir på privat basis, så skole eller kurs er uaktuelt.

Vil kun studere dette på fritiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Mikkelrev. Sjekk tutorialene til htmldog og hvis du lurer på hva ting er og sånt, som hvis du lurer på en tag gjør kan du sjekke w3schools.

Jeg har boka HTML Dog: The Book.

Den handler om grunnleggende HTML. Kan være vanskelig å forstå siden den er på engelsk, men den er et av de beste grunnleggende HTML bøkene.

Noen som forresten vet om noen nettsider eller bøker man kan lære seg hvordan datanettverk fungerer og hvordan alle de forskjellig komponentene virker?

Lyst til å lære mye om dette :)

Kan du forklare litt nærmere? Hva er det du leter etter?

Lenke til kommentar

Beklager litt dårlig info fra min side.

Har funnet en bok, den heter "Alt om Nettverk"

Bestilte den jeg :)

Egentlig er jeg ute etter å lære om hvordan pc'er kommuniserer med hverandre via en router, hvordan en router fungerer, hvrdan et trådløst nettverk og et kablet nettverk fungerer.

Hva skjer når man skriver inn en adresse i adresselinja liksom :)

Hva betyr alle de forskjellige forkortelsene og slike ting :)

I korte trekk, alt om nettverk :)

Takker for svarene jeg får :)

Lenke til kommentar

Det virker som du har generell interesse for data og internett, og da kan jeg fortelle deg at det er en bra start!

Måten jeg kom inn i det på var å leie mine egne servere/VPS hvor jeg installerte DNS, email, web server og andre ting, samt begynte å lage min egen hjemmeside som er kodet fra scratch, samt jeg lagde scripts og konfigurerte serveren slik jeg ville ha den.

Ved å kjøre sin egen server så får man mer forståelse for hvordan ting henger sammen både på en praktisk og teoretisk måte.

Bøker og tutorials er bra og ha, men ingenting slår praktisk erfaring. Bøker skal brukes til å få en dypere og detaljert forståelse.

Da jeg fikk ISDN i 1998 så visste jeg omtrent ingenting om data eller internett, og det tok meg cirka 6 år å lære de basiske tingene gjennom webside browsing og bokkjøping..

I min tid så hadde jeg ikke wikipedia, men nå finnes den og den er en gullmine for "bite sizede" forklaringer av konsepter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som du har generell interesse for data og internett, og da kan jeg fortelle deg at det er en bra start!

Måten jeg kom inn i det på var å leie mine egne servere/VPS hvor jeg installerte DNS, email, web server og andre ting, samt begynte å lage min egen hjemmeside som er kodet fra scratch, samt jeg lagde scripts og konfigurerte serveren slik jeg ville ha den.

Ved å kjøre sin egen server så får man mer forståelse for hvordan ting henger sammen både på en praktisk og teoretisk måte.

Bøker og tutorials er bra og ha, men ingenting slår praktisk erfaring. Bøker skal brukes til å få en dypere og detaljert forståelse.

Da jeg fikk ISDN i 1998 så visste jeg omtrent ingenting om data eller internett, og det tok meg cirka 6 år å lære de basiske tingene gjennom webside browsing og bokkjøping..

I min tid så hadde jeg ikke wikipedia, men nå finnes den og den er en gullmine for "bite sizede" forklaringer av konsepter.

Leie egne servere?

Hvor, hvordan? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...