Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Grafikkdriver stopper altfor ofte.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i senere tid stadig vekk fått at skjermkortdriveren har sluttet å virke. Noe som er ganske plagsomt. Jeg har innstallert nyeste drivere til mitt Nvidia 8800 GTS og det samme skjer igjen, og igjen ved helt tilfeldige stunder. Å bruke PC-en medfører kræsj.

Det fungerte helt fint for ca tre uker siden, og siden da har kræsjen blitt hyppigere og hyppigere, og de siste dagene, har jeg fått bluescreen som forsvinner nesten med en gang den kommer.

Kan nevne at rett før kræsj så kommer det en blanding av røde og blålige prikker på skjermen og bildet fryser. Kan det være noe med at kortet ikke klarer å kjøles ned (dritt på vifta eller no)? Har forøvrig sjekket temperaturen med GPU-Z og da lå den på 53ish idle, og 60+ ved et spill. Var borte en time med PC-en på og inaktiv, da kræsjet den ikke. Jeg kom hjem og fyrte opp et spill (Mount & Blade: warband, et ikke kjempekrevende et)og da kræsja den innen et minutt, men ble suksessfult starta opp igjen, før den kræsja 10 sek senere som skjedde 3-4 ganger før den ga opp og alt ble svart.

Kan det være at skjermkortet nærmer seg tilstand ødelagt? Eller kan det være noe annet? Jeg har tross alt hatt Pc-en i to og et halvt år, og ikke byttet skjermkort siden kjøp.

 

GPU-Z rapporterte om konstant 99% aktivitet (?) på 'Memory Controller Load'. Om det er relevant eller ikke, aner jeg ikke.

 

Er det noe jeg kan gjøre som ikke involverer å ha en master i teknologi eller kjøpe nytt skjermkort slik det ser ut nå, som heller ikke involverer å formatere harddisken?

 

Jeg må nevne at jeg er litt usikker på om dette er riktig problem, men nærmeste jeg fant noe supportrelevant kategori som involverer drivere og hardware.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvd å se om problemet vedvarer med driveren du hadde før evt andre drivere?

Hvis du har mulighet kan du også prøve kortet i en annen maskin for å se om det samme skjer der.

 

temperaturene er helt vanlige men det høres desverre ut som at kortet synger det siste verset ut i fra det du beskriver.

 

sjekk med forhandler hvilke garanti vilkår som gjelder for kortet.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke førstehåndserfaring med disse kortene, men i min korte tid på dette forumet så har jeg lest en del om disse kortene(tror det var 8800 kort, arrester meg noen om jeg tar feil) som har en tendens til å legge inn årene etter et par års bruk og gi lignende symptomer som ditt(artifakter over skjermen osv)

Om jeg husker rett så hadde dette med loddingen en eller flere plasser på kortet å gjøre og enkelte melder om at de har "fikset" det ved å legge tkortet i STEKEOVNEN på 200 grader eller deromkring en gitt stund.

 

har du litt tid til overs kan du jo bare søke på forumet etter poster angående 8800 propblemer så finner du vel ut av det ;)

 

Som nevnt er jeg ikke 100% sikker, men mener det var denne kort-typen det har vært snakk om.

Lenke til kommentar

Bytta til 197.45 eller noe rundt der, får likevel kræsj. Nå er den på stadiet at den ser ikke ut til å ville starte opp. Den klarer å laste skrivebordet og sånn, men kræsjer etter et par sekunder-minutter. Den får faktisk et par artifakter før den kræsjer og jeg kan bruke PC-en som 'normalt', vil si at den sender bilder som oppdateres og registrer musebevegelser.

 

Har heller ikke mulighet til å prøve kortet i en annen PC for øyeblikket, men ser ut til at dersom en kompis av meg kommer hjemmom kan jeg prøve et av hans tidligere kort og se om jeg kræsjer like ofte, men innen da hadde det jo vært fint å ha mulighet til å få fiksa dette tullet.

 

Sjekker kvitteringa nå, bestilte fra SHG for over tre år siden (!), og har ikke akkurat lyst til å ta opp en stor forbrukerkamp over noe dumt som et grafikkort. Ikke har jeg anelse om noe garanti eller reklame annet enn opp til to år, men det er jo mindre enn tre år og da har del vel gått ut.

Sender heller mail enn å steke kortet, for å si det sånn :) , men ser ut som nettbutikken ikke finnes lengre, da stiller jeg nok rimelig svakt :wee: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Har skjedd med mange jeg kjenner (som har 8800).

Maskinen krasjer mer og mer - helt til skjermkortet slutter å virke. Hver gang har det vist seg at det var 8800 som var syndebukken (byttet skjermkort).

 

Min far hadde et 8800-kort; mot slutten virket det kun med VGA-adapter i skjermutgang 1 - og da var det kun driverne som fulgte med Windows som virket (mao. lav oppløsning, kornete bilde etc.).

 

 

Anbefaler deg å investere i et Radeon 58xx-kort før det er "for sent", ellers ender du opp med å ikke kunne bruke maskinen i det hele tatt en periode ^^.

Endret av Kjell-arne
Lenke til kommentar

shg er konk så du må nokk ta det direkte

Hva mener du med direkte?

 

 

Seneste som skjedde var en halvtimes sesjon hvor den aldri kom inn i Windows engang, men sto og kræsja ved lastinga av Windows. Nvidiafilethingy.sys (det er ikke navnet, men innvolverte nvidia og var en .sys-fil) var synderen hver gang.

 

Hmm, en annen ting jeg glemte å nevne, er at den ene skjermen er heeeelt på siste verset, kan den påvirke grafikkortet på noe vis? Eller er det kun enveis-kommunikasjon fra grafikkortet til skjermen, slik at G. kortet ikke merker forskjell om det ender i luft, en prosjektor, en skjerm eller en TV?

 

Med tanke på at PC-en da er tre år gammel, så har jeg ikke lyst til å investere i et mellomkort når jeg kunne tenke meg en filserver også (den PC-en jeg har nå), men heller investere i en ny PC :) . Alternativt om jeg finner et tilsvarende eller marginalt bedre kort for en billig penge (<1000-1500 et sted) så kan jeg vurdere det. Men merker jo at det ikke lenger er nok kraft til å dra nye spill (ikke de krevende FPS, de har jeg gitt opp) på medium/high i 1680x1050, noe som er litt surt siden grafikken går jo fremover (og ikke dra argumentet om at grafikk ikke er alt, det er som en kraftig motor i en bil, for underholdningen).

 

Men, ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe, dette lar meg ta fokuset vekk fra PC-en, og jeg kan endre studievanene mine til det positive, for så å tenke på noe nytt :wee: .

Lenke til kommentar

Egentlig mye tull her!

 

Ta kontakt med webshoppen hvor du kjøpte kortet, send inn på reklamasjon : Profitt!

Det var det jeg selv gjordet med mitt 8800, fikk et 260 tilbake.

 

Sannsynligheten for at det er et defekt 8800 er 100% utifra symptomene TS kommer med, så og si samme som jeg hadde. Men test for all del i en annen pc.

Lenke til kommentar

Vel, webshoppen er jo konkurs, så tviler på at det er mye å få ut der. Tviler også på at Nvidia har lyst til å gi meg nytt kort da det er tre år gammelt.

Nå har jeg ikke engang mulighet til å starte å laste Windows, så kan vel konkludere med at kortet er ødelagt, utifra artifaktene som kommer før bios til og med :wee: .

Så jeg har da sett litt på nye komponenter til en eventuell ny PC, blir vel en tråd om det om ikke alt for lenge.

 

Får vel sette tråden som løst :) ( :( )

Lenke til kommentar

Tror nok faktisk at du fortsatt har krav på et nytt kort, litt usikker på hvordan du går fram. Hvem er produsenten av kortet?

Nvidia? Eller tenker du på Inno3d?

Inno3D GeForce 8800GTS er navnet SHG har gitt i ordrebekreftelsen.

 

Selv trodde jeg en hadde sånn rett i kun to år på elektroniske produkter, og fem år på ting som en forventer varer i laaaang tid. Men her stiller jeg på rimelig tynn is.

 

Så feil, om en uke, er PC-en sendt fra SHG for tre år siden :wee: .

 

 

Den løst-driten fungerer ikke, og såpass ubehagelig å styre med laptoppen når det gjelder knoting at det ikke blir gjort.

Lenke til kommentar

Om jeg husker rett så hadde dette med loddingen en eller flere plasser på kortet å gjøre og enkelte melder om at de har "fikset" det ved å legge tkortet i STEKEOVNEN på 200 grader eller deromkring en gitt stund.

 

ja det hørtes VELDIG lurt ut gitt. :nei:

Det er en veldig vanlig måte for å lodde om kortet sitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...