Bjørn Tore J Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Arbeidsgiver sitter på et elektronisk personell register der ansatte og innleide er registrert med email adresse og mobiltelefonnummer, både jobb og privat. Arbeidsgiver ønsker å sende informasjon om en rabattavtale man har inngått med et eksternt firma, på billetter til et sportsarrangement. Løsning 1: Arbeidsgiver eksporterer alle ansatte og innleides jobb og privat email og mobilnummer. Arbeidsgiver sender ut informasjon om at hvis man går på <eksternt firmas webside", så får man kjøpt billetter med rabatt til <arrangement>, mvh. <Arbeidsgiver. Løsning 2: Arbeidsgiver eksporterer alle ansatte og innleides jobb og privat email og mobilnummer. Arbeidsgiver sender denne informasjonen til <eksternt firma>, og <eksternt firma> sender ut informasjon om at hvis man går på <eksternt firmas webside", så får man kjøpt billetter med rabatt til <arrangement>, pga avtale med <Arbeidsgiver> Markedsføringsloven forbyr sending av reklame på email eller mobiltelefon, med mindre man som privatperson har godkjent det, eller om man har et eksisterende kundeforhold. Personopplysningsloven definerer at <Arbeidsgiver> får lov å ha et personell register, for bruk til personell administrasjon. Spørsmål: 1. Kan <arbeidsgiver> bruke informasjonen i personnell registeret til å sende "reklame" for 3dje part? 2. Kan <arbeidsgiver> sende de ansattes jobb email og mobilnummer, og privat email og jobb nummer til <eksternt firma>? 3. Er det forskjell på arbeids mobilnummer og privat mobilnummer? For de fleste med arbeidsmobil nummer i dag, så er vel nummeret registrert på den ansatte, arbeidsgiver betaler regningen, og den ansatte skatter for å ha mobiltelefon betalt av arbeidsgiver. Slik at den i prinsippet er å anse som "privat"? 4. Kan <arbeidsgiver> omgå markedsføringsloven og personopplysningsloven, og markedsføre interne eller eksterne firmas produkter, til de ansatte uten videre? (hvis ja, hva da med alle statsansatte, har de mistet all rett til personvern, og vern mot reklame?) Andre viktige momenter? Mvh Bjørn Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Andre viktige momenter? Det er da strengt tatt ikke reklame å informere om rabattavtaler som bedriften har/skaffer seg. Endret 1. september 2010 av xibriz Lenke til kommentar
Bjørn Tore J Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Det er da strengt tatt ikke reklame å informere om rabattavtaler som bedriften har/skaffer seg. Det er vel måten man informerer på som jeg er usikker på. For eksempel så er jo informasjon på intranet, uproblematisk. <----- Markedsføringsloven § 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder ...I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). ...Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon. ----> Den ansatte, som er mottaker av tekstmelding eller email, har jo ikke gitt et forutgående samtykke, til å mottat en melding med "løp og kjøp på denne websiden, og du får bra rabatter" <----- Markedsføringsloven § 5. Definisjoner I denne lov menes med a) forbruker: en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, b) næringsdrivende: en fysisk eller juridisk person som utøver næringsvirksomhet, og enhver som handler i vedkommendes navn eller på vedkommendes vegne, c) ytelse: vare, tjeneste, fast eiendom, rettigheter og forpliktelser, d) handelspraksis: enhver handling, utelatelse, atferd eller framstilling, kommersiell kommunikasjon, herunder reklame og markedsføring, fra en næringsdrivendes side, som er direkte knyttet til å fremme salget av, selge eller levere en ytelse til forbrukerne, -------> Basert på dette vil jo den ansatte være "forbruker", arbeidsgiver som promoterer produktet være "..og enhver som handler i vedkommedes navn", og den eksterne parten, som faktisk selger og tjener penger på å selge produktet være "næringsdrivende:" Men hadde det vært enkelt, så hadde jeg jo ikke spurt:-) Bjørn Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Det er da strengt tatt ikke reklame å informere om rabattavtaler som bedriften har/skaffer seg. Jo, det er definitivt reklame, og uønsket kommersiell epost, spam, når man mottar epost med et tilbud om å kjøpe noe. Noen som ønsker å kjøpe produktet er sannsynligvis glad for å få vite om tilbudet (rabattavtalen), men de som aldri har ønsket å kjøpe produktet, med eller uten rabattavtale, samt de som av prinsipp ikke ønsker reklame i eposten, vil med rette oppfatte det som spam, og et brudd på markedsføringsloven. §15? Pleide det ikke være §2b? Lenke til kommentar
Bjørn Tore J Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 §15? Pleide det ikke være §2b? Ble vel oppdatert i fjor? http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#15 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg er ikke noe jurist men ville det ikke bare vært enklere å bare legge inn ett notis på intranettet, slik at de som vil kan benytte seg av tilbudet. Sending av sms og mail blir litt voldsomt, spesielt at det er i arbeidstiden (som skal brukes til å jobbe og ikke svare på spam). Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Dette anser jeg å være intern informasjon på lik linje med å legge et papirark i en posthylle bortsett fra at det er mer miljøvennlig. Det jeg mener er riktig fremgangsmåte for arbeidsgiver her er å opprette en egen postliste hvor slik informasjon sendes og ansatte bør gis mulighet til å bli fjernet fra denne listen. ...men på den andre siden, hvis alle på jobben drar for å gjøre noe sammen, har du da lyst til å bli sittende hjemme fordi du ikke har fått med deg tilbudet eller får vite det så sent at du har lagt andre planer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå