Gå til innhold

Kjøling til gaming pc

Rthunder

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat anskaffet meg en 17" gaming pc. Jeg er da på utkikk etter en god kjøleløsning. Nå er jeg fryktelig glad i å ha maskinen på fanget så en kjøleenhet som ligger godt på fanget er jo et meget stort pluss.

Er det noen her som har noen erfaringer / annbefalninger å komme med?

MVH =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få noe særlig direkte utbytte av slike kjølere, med mindre undersiden av laptopen blir mer enn normalt varm, eller den er helt uten egne vifter ... undersiden er faktisk det eneste slike kjølere kan hjelpe med å kjøle ned litt, og da inndirekte hjelpe på temperaturen inne i maskinen.

Men - det er jo selvsagt litt hjelp i at slike kjølere løfter laptop'en opp fra bordet eller underlaget/fanget, slik at kjølingen får hjelp på den måten. Men da trenger du strengt talt ikke noe med vifter i - det holder med et stativ av noe slag. Jeg har også sett (men husker ikke hvor) spesielle gjennomhullete puter som man kan putte mellom fanget og laptop'en.

Jeg har selv en Zalman NC 2000, som passer utmerket til en 17-tommers bærbar som står på et skrivebord. Kan ikke tenke meg at den er særlig praktisk å ha på fanget, dog. Og den kjøler ikke ned hverken gpu eller cpu med en eneste grad - jeg har den bare fordi den gir meg litt bedre vinkel og arbeidsstilling, og ser bedre ut enn de snusboksene jeg brukte før, for å løfte maskinen opp litt :w00t:

Edit: Ellers må jeg bare få sagt at det uansett ikke er direkte lurt å ha "gaming" bærbare på fanget. Det er lett å tette til luftinntak og vifter da. Fanget er for netbooks som ikke blir varme.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Thomit, det er ikke tvil om at en NC-2000 hjelper på temperaturene. Min NC-1000 (15") senker temperaturen i SC2 med ca 15-17c på GPUen kontra å ha laptopen rett på bordet. Fra ca 80c til 63-65c.

Er nok bare din monsterlaptop som har en kjøleløsning så bra at en NC-2000 ikke hjelper :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å se om du får en lignende senkning av temperaturen, bare ved å løfte laptop'en like høyt og med lignende vinkel som NC 1000 gir? Altså, ikke bare slå av vifta, for da vil fremdeles maskinen "se" NC 1000 som en hindring for luftsirkulasjonen. Men prøv å sett bærbaren din på noen slags føtter, slik at laptopen får en lignende høyde over skrivebordet.

Det er nemlig helt umulig for viftene i kjøleplaten å presse mer luft inn gjennom luftinntaket på laptop'en, enn dens egen vifte gjør. For å få til det, må du nemlig ha en helt lufttett kobling mellom kjøleplate og laptop, samt at viftene i kjøleplaten må være større og/eller gå raskere rundt enn viften(e) i laptopen. Det er ren fysikk, dette her.

Det er mulig at viftene på kjøleplaten kan pushe litt mer luft inn i diverse andre åpninger i bunnplaten, og på den måten hjelpe litt på temperaturen i andre deler av maskinen - på min er det for eksempel flere ventileringsåpninger i bunnplaten på maskinen, og jeg har sett at temperauren på snurreharddisken dropper litt når jeg har kjøleplaten påslått - men altså ikke på cpu eller gpu. Det er jo derfor også tenkbart at dette inndirekte kan hjelpe på temperaturen på cpu eller gpu, hvis kjølesystemet inni maskinen er såpass åpent at denne "ekstra" luften kommer til, og kan presses gjennom heatsink'en/kjøleribbene.

Du kan jo forsøke, som et rent eksperiment, å skape en slik lufttett kobling mellom kjøleplate og laptop, ved hjelp av tape f.eks. - og sette viftene på kjøleplaten på fullt. Da kan det være mulig å skape større luftgjenomstrømning til cpu/gpu, kanskje. Det kommer an på om viftene i kjøleplaten kan flytte minst like mye luft som viften i laptopen kan. Det er meget mulig, faktisk sannsynlig, at temperaturen på gpu/cpu øker ved et slikt eksperiment - rett og slett fordi det er sannsynlig at viftene på laptop'en er mer effektive enn viftene på kjøleplaten er. Jeg tror viftene på laptopen har høyere rpm og effektivitet (på max) enn viftene på kjøleplaten har. Og det er viften(e) med den største effektiviteten som er alfa og omega her - det er ikke sånn at den ene viften vil hjelpe den andre i et sånt tilfelle, og dermed skape større luftstrømning - det er kun viften med den største effektiviteten som gjelder. Spør en fysikklærer :thumbup:

Tenk deg et rør, med samme vifte i begge ender. Hvis begge viftene går like fort rundt, vil de hjelpe hverandre med å trekke luften gjennom røret. Hvis den ene viften går langsommere rundt enn den andre, er det viften med det største omdreiningstallet som vil stå for luftgjennomstrømningen i røret - den andre viften kan faktisk være til hindring.

Edit: Med forbehold om at det jeg lærte på skolen en gang i tiden, er riktig. :roll:

Hvis det er en fysikkprofessor blandt forumets lesere, må de gjerne komme med innspill.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Dette eskalerte seg jo noe.. Det jeg er ute etter er en plate som man - uten for mye ubehageligheter kan ha på fanget så jeg trygt kan kryppe opp i sofaen med min 17" pc og spille uten å være redd for at jeg sliter ut komponenter ved overoppheting. At modulen som hjelper til med dette har en vifte eller to må jo kun være en fordel:)

Er det noen her som har erfaringer med kjølebrettene dere anbefaler? Forøvrig ser jo zalman nc 2000 ganske interessang ut selv om den veier litt:)

Flere erfaringer ta'es med takk :)

Lenke til kommentar

Hva med noe sånt som dette?

Eller dette?

Jeg kan se for meg at det er litt vanskelig å finne noe som har vifter, og som samtidig er komfortabelt å sitte med på fanget, i sofa'n - disse viftene trenger jo også en viss klaring under, for å kunne ta til seg luft :). Jeg har dog sett et eller annet sted en slik kjøler som tok luft inn fra sidene ... igjen, kan ikke huske hvor.

Edit: Du kan se om du finner noe som passer her.

Edit 2: Hei, beklager "eskaleringen", hehe...

Jeg har åpenbart for lite å gjøre, ettersom jeg kan sitte her og utlegge i det vide og brede for mine argumenter og påstander, for den som måtte gidde å lese. Jeg mener dog at jeg holder meg innenfor trådens tema, på et vis :innocent:.

Jeg kan heller korte det hele ned til én setning; Det er ikke sikkert at du vil få forventet forbedring ved å kjøpe en slik kjøleplate, om noen i det hele tatt. Sånn.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å heve laptopen ja. Det er igrunnen det samme som å ha laptopen på låra, så lenge man gir luftinntaket til vifta fri tilgang. Dette gir bedre temperatur enn å ha den rett på bordet. Temperaturene blir vel ca 70-75c. Kommer jo an på romtemperaturen. Har mye å si.

Kjøleplaten gir jo kaldere luft inn i laptopens vifte enn lufta ellers i rommet som er ganske stillegående. Dette vil jeg tro bidrar til å senke temperaturen. Det er jo mye kaldere ute når det er mye vind enn om det er vindstille.

Lenke til kommentar

takker for svar nok engang!

Du får missforstå meg rett Thomit, alle svar blir satt pris på, det ble bare plutselig masse informasjon:) (takk for det!)

Jeg tror iallefall jeg kan konkludere med en alu plate vil holde på fanget i sofaen, så lenge det blir litt klarering under?

Cooler Master NotePal U2 ser da ut til å være perfekt da man kan slenge på vifter da den står på bordet og ta dem av da jeg har den på fanget:)

MVH =)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har nettopp kjøpt en notepal U2 selv. Ble litt bekymret etter å ha lest thomit sitt innlegg over her, men hedigvis er det ikke slik han sier at kjølebrett har liten/ingen effekt

U2 senker temperaturene på både cpu og gpu på min clevo w860cu. Synd du har kjøpt feil kjøler thomit, men det trenger da ikke gå utover andre ;)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at en sånn sak ikke kan hjelpe. Problemet er at man ikke vet, før man har prøvd, med egen maskin og den kjøleplaten man kjøper.

Dessuten - er det slik at man sitter mye med laptopen i fanget eller oppå dyna, sofaen osv., så vil selvsagt nesten enhver "kjøleplate" være en forbedring ... men da ikke nødvendigvis pga viften(e) de har, men rett og slett fordi man får løftet laptopen et stykke opp fra underlaget, og får mer luft under maskinen. Den samme effekten kan man få når laptopen står på skrivebordet - bare ved å putte en slik kjøleplate mellom maskin og skrivebord, uten å slå på viftene, kan man få en forbedring i innabords temperaturer i maskinen. Det blir ikke nødvendigvis bedre om man så slår på viftene.

Hele poenget mitt er at jeg prøver å få folk til å forstå at det ikke har noe med at man ved å bruke en slik får noe større luftgjennomstrømning gjennom laptopens kjølesystem/kjøleribber. Hvis man ved å bruke en slik får noe forbedring, er det av andre årsaker.

Jeg lurer ofte på om de som hevder de får kjøligere laptop av slike, egentlig noengang har prøvd bare å heve maskinen sin noen centimeter høyere over underlaget enn vanlig. Jeg hadde en gang en ThinkPad som ble 5 grader kaldere bare ved å gjøre det, og jeg tviler sterkt på at å sette på noen vifter under hadde hjulpet noe mer. Men det fikk jeg ikke prøvd.

Og bare for å gjøre det klart. Med min kjøleplate, som er en Zalman NC-2000, så får jeg faktisk bedre temperatur innvendig. Det kan jeg avlese på temperaturen på den ene snurredisken jeg har inni - men altså null forbedring på temperaturen på prosessor og skjermkort. Jeg måtte selvfølgelig prøve med en annen kjøleplate etter å ha konstantert det, en med viftene plassert nærmere bakenden på min maskin, der det meste av varmen produseres ... med samme resultat for prosessor og skjermkort, men nå også uten noen forbedring i temperaturen på snurredisken.

Det forteller meg at kjølesystemet på min maskin er så effektivt (eller så isolert fra resten av maskinen) at det ikke kan forbedres med eksterne midler. Jeg kan derfor også gå med på at en kjøleplate kan hjelpe litt dersom man har en maskin med et litt utilstrekkelig, eller mer åpent kjølesystem. Men det vet man altså ikke. Før man har prøvd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener thomit, men jeg er ikke enig med alt du skriver. Det å heve maskinen er nok det beste alternativet for å få en drastisk temperaturendring, og det å blåse mere luft inn direkte på viftene vil nok ha liten effekt.

Allikevel kan ett brett med vifter kjøle ned prosessor og gpu ytterlige enn et uten. Selv plasserte jeg viftene på min U2 på midten av maskinen, hvor det er luftinntak over ram og gpu. For å teste forskjell med vifter av/på kjørte jeg furmark (er mest interessert i å kjøle gpu). Temperaturene for gpu var tre-fire grader lavere med viftene på enn med viftene av. Gjorde ikke noe test på prosessor, men max-temperatur på kjernene falt ca 2 grader ved furmark. Idle temperatur på gpu falt også fra 39 til 36 grader. :)

Kjølingen på maskinen min er i utgangspunktet meget bra, som du sikkert vet. Men ved å blåse luft inn i kabinettet fjerner jeg endel av varmen fra kjøleelementet på cpu og gpu som ikke blir ledet til kjøleribbene og viften.

Jeg ble selv overrasket over resultatet, da jeg hadde lest en anbefalinger å stille viftene slik at de blåste på pc-viftene. Dette er nok en vanlig misforståelse, men kan sikkert fungere greit på laptoper med dårligere kjøling.

Men uansett, en laptop-kjøler er ikke bortkastede penger og vil i nesten alle tilfeller kunne gi en kjøligere maskin.

Selv vil jeg anbefale U2 for 15". Et lett brett som er stillegående og kan brukes på flere typer maskiner :thumbup:

Endret av trollhaugen
Lenke til kommentar

Det å heve pcen hjelper absolutt til å øke luftgjennomstrømmningen, men det å ha en vifte som blåser direkte inn i pcen gjør absolutt en enorm forskjell, i hvert fall på pcene mine. Ene Pcen får 77 grader helt vanlig, 74 grader ved å heve den 1-2 cm opp og 61 grader ved å bruke en cooling pad som har en vifte som blåser rett inn i pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...