arnizzz Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Noen kurrante filsystem som hat deduplication som funker i linux? Må funke på Block-nivå og ikke filnivå. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det finnes flere (google), men det er en del fallgruver. Hva skal det brukes til? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Lagring av backups. ZFS-fuse har visstnok dedup, så vurderer å gå for det. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dedup i ZFS er vel fortsatt på beta-stadiet, men trolig den løsningen jeg ville gått for ved noe hjemmelaget selv. Rett og slett fordi bitråte er så ekstremt mye mer skadelig enn vanlig, når data ligger lagret deduplisert. Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Litt kjipt å gå for ZFS om det viser seg at den forblir i userspace, eller? BTRFS får dedup etterhvert hører jeg. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 kan noen fortelle meg hva dedup er, og hva hensikten er? Prøvde å søke litt på wikipedia Lenke til kommentar
Varj Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Ja, om ZFS forblir i FUSE på linux, er det ganske håpløst. Så får vi bare krysse fingrene og håpe på at forrige ukes nyhet om at det jobbes med kernel-modul stemmer. Dedup kan veldig grovt ses på som filsystem-wide komprimering, slik at unike blokker bare lagres en gang, og nye instanser erstattes av pekere. Hele hemmeligheten ligger i algoritmen som deler opp filene i chunks og tillegger de flere hash-verdier, gjerne med variabel chunk størrelse. Det er på vei til å bli veldig populært i business-backup, da det sparer vanvittig med plass, da f.eks full backup av noen hundre servere gjerne har mye til felles. Ulempen er relativt treg hastighet ved restore, da det nødvendigvis blir en veldig random read last. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå